Carnifex eitjes

kirsipu

Bij marmoratus eitjes had ik al geantwoord dat ik zowel van de marmers als van de carnifexen veel eitjes
zag zitten en dat ik ze van het weekend zou gaan rapen.
Hier het resultaat van de carnifexen (tot nu toe). In de bak van 1,25x0,40x0,40m staan 14 bosjes waterpest
van ieder van takken. Ik begon rechts in de bak daar waar de uitstroming van mijn eheimpomp zit.
In dat bosjes zaten al 31 eitjes waarvan de meeste al met een bewegende larf erin. Het bosje links daarvan
had slechts 3 eitjes, het bosje daarachter al weer 10. Het bosje daar weer achter, dus helemaal achter in
de bak in de stroming van de instroom van mijn pomp zaten maar liefst 68 eitjes, soms gewoon op een trosje.
Hele takken kon ik in de kweekbak doen. Maar dat was gelijk ook wel de grande finale. In de 4 bosjes die ik
daarna nog bekeek zaten respectievelijk 7, 8, 3 en 1 eitje. Dat laatste bosje stond midden in de bak, vlak
bij de lange luchtuitstromer. Bij elkaar dus al 130 eitjes. De overige 6 takken, die dus links in de bak staan
hadden verder geen eitjes. Ik heb 2 soorten waterpest in de bak staan, 1 soort met korte wat stugge blaadjes en een vrij kwetsbare stengel die zo afbreekt en een soort met langere soepele blaadjes en stengel.
In die laatste soort werden de meeste afgezet. En wat dus ook opviel is dat ik een trosje vond van 8 eitjes
die aan elkaar zaten en daarin zaten allemaal al bewegende larven. Om te kijken of het inderdaad verschil
maakt heb ik wat bosjes met de soepele blaadjes op de meest rustige plekken in de bak gezet. Kijken of
de carnifexen daar echt een voorkeur voor hebben. Morgenavond ga ik de marmers doen.
Wordt vervolgd.
Greetz Jan

kirsipu

Ik heb vandaag 1 vrij bewegende larve ontdekt. Geen nieuwe eitjes in de Carnifex bak.
Greetz Jan