Cynops Ensicauda Popei

stijnzeger

Ik was vandaag in Blijdorp, leuke dag geweest. Toch ff bij de amfibieen en reptielen gekeken. Bij bovenstaande soort stond dat de vrouwtjes eitjes afzetten en dat de man er daarna overheen gaat en de gelegde eitjes met zijn sperma bevrucht????? Misschien is dit een afwijkende soort, weet iemand of Blijdorp daar volledig naast zit???? En moeten we hen daar niet op wijzen. Joost zal het weten!!! Leuke woordspeling!!!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk

Als ik dan toch bijna geacht word te reageren: Dit is inderdaad niet waar! Bij veel (zo niet alle) kikkers en padden gebeurt dit wel.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Joost weet het inderdaad!

Ze hebben de standaard bevruchting van padden en kikkers  'geknipt en geplakt' bij salamanders...

Robert van Diest

Er staat ook boven ''Japanse vuurbuiksalamander'' dat is ook fout :p

joost.v.wijk

De nederlandse naam is idd verwarrend, dit is nl. de zwaardstaartsalamander. Overigens hoort deze wel tot de Vuurbuiksalamanders (Cynops), en komt die ook nog eens van de Zuidelijke Japanse eilanden. Zo raar is 'Japanse vuurbuiksalamander' dan nog niet.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Ben ik met Joost eens. Ik heb mijn opmerking doorgestuurd naar Blijdorp, kijken of ze reageren.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Coen Deurloo

Dit is eigenlijk ook precies de reden waarom we binnen de vereniging en op het forum de voorkeur hebben om soorten aan te duiden met hun wetenschappelijke benaming, om verwarring te voorkomen. Al zijn al die namen in het begin op zich al verwarrend genoeg ;)