Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Gevangen salamander

Anaid

Hallo allemaal,

Vanmiddag heeft m'n zoontje van 8 een mini-salamander gevangen.
Nu hebben wij er hier elk jaar ( 's avonds) heel veel in de tuin rondlopen, dus niet echt vreemd.

De eerste keer dat hij het beestje vasthield, liet hij hem los, omdat hij zei dat hij gebeten zou zijn.
Ik heb geen verstand van Salamanders, maar mijn zoontje is er zo trots op.
Van de buren kregen we meteen een soort aquarium met kiezeltjes, nepplantjes en een mini bloempotje.
We hebben de bak een klein laagje water gegeven en een soort strandje aangelegd, met verse plantjes
Momenteel zit het ukkie ( met staart ongeveer 3 cm) in het bloempotje, maar ik vind het zo zielig voor het beestje.
Weet niet wat te voeren en verzorgen.
Zal morgen een foto maken en hier plaatsen en hoop dat jullie mij wegwijs willen/kunnen maken.

joost.v.wijk

Welkom op het forum.

Inheemse salamanders zijn bij wet verboden te houden in gevangenschap. Het is voor het beestje beter om hem weer terug te zetten in de tuin.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Helaas!

Het is super leuk, die salamanders, dat kunnen we hier allemaal beamen. Probleem is alleen dat je inheemse dieren niet mag vangen om ze in een bakje te doen. Zet het beestje maar weer snel terug waar je het gevonden hebt.

Als je zoon enthousiast is en blijft zijn we graag bereid om jullie meer uitleg te geven en evt. te helpen aan een leuke beginnerssoort die je wel mag houden.

robkeulers

Typisch geval van gelijktijdige verzending! haha

joost.v.wijk

Ach, beter een 'dubbele' post dan totaal niks. Zo weet Anaid in ieder geval waar het op staat.

H. orientalis
L. laoensis

Anaid

Bedankt voor jullie reacties, en ik zal er zorg voor dragen dat mijn zoontje hem morgen terug in de tuin plaatst.

Maar waarom zijn zij beschermd, want waar wij wonen zie je er zo veel.
Als de detector het buitenlicht aan zet, zie ik er in onze tuin zo'n stuk 15 verstijfd stil zitten, tot het licht weer uitgaat.
Op fietspaden en voetpaden zie je heel veel doodgereden salamanders, het is hier eerder een "Plaag" dan een zeldzaamheid.

Nu hebben wij ook een overschot aan kikkers, zal daar een verband tussen zijn?

joost.v.wijk

Dit is dan een van de weinige plekken. Houden zo!!! Populaties van salamanders (en kikkers en padden) worden steeds kleiner, en minder talrijk. Hierdoor zijn ze dus tot beschermde diersoorten verklaard.

H. orientalis
L. laoensis

Anaid

Joost bedankt voor je uitleg.
Kunnen ze ze hier niet vangen, en uitzetten in andere gebieden waar ze niet voorkomen.

Want als je bedenkt dat op 1 avond in een stukje tuin van 6 x 3 meter zich 15 salamanders bevinden, ze hier niet echt een bedreigde diersoort lijken.
Inwoners klagen ook over de hoeveelheid van de salamanders en kikkers.

Ik niet hoor, vind ze wel enigzins eng, maar zie het mooie van de natuur er in

joost.v.wijk

Was het maar zo makkelijk. Amfibieen trekken altijd terug naar de plaats waar ze geboren zijn. Ergens uitzetten heeft maar weinig zin. Enkele zullen kort blijven, en misschien voortplanten, mits de omstandigheden goed zijn. Dit zou dan een nieuwe populatie kunnen worden. Vele zullen proberen terug te gaan, met alle gevolgen van dien. Nog meer platgereden dieren, ze vallen ten prooi aan rovers enz.

H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Citaat van: Anaid op maart 24, 2010, 10:33:23 PM
Kunnen ze ze hier niet vangen, en uitzetten in andere gebieden waar ze niet voorkomen.

Neen, dat is welbewuste en illegale faunavervalsing. Dieren uitzetten heeft sowieso al niet veel zin, al zet je 1000 salamanders uit, zolang het habitat niet deugd werkt het gewoon niet. Bepaalde werkgroepen houden zich daar wel mee bezig en leveren excellent werk.

Geniet van de diertjes die in je tuin voorkomen, zeker deze periode nu ze in paarstemming zijn. Actie in de poel  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Roel

Als de tuin groot genoeg is zou je misschien een kleine poel kunnen aanleggen. Dan wel zonder vissen!!
Dan kunnen jullie zelf de gehele ontwikkeling volgen. Eigen biologie les in eigen tuin. Niets is interessanter.