Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Lente

Monique

En jawel de eerste bruine kikkers verzamelen zich in de vijver!  Ook overal gaten in de grond waar de padden uitgekropen zijn en de aardhommels vliegen ook af en aan. Lente dus ;D
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

amy22

Ja heerlijk :) Hier in Zeeland schijnt de zon al lekker, ik heb zelfs al in de tuin kunnen zitten zonder jas :)
Onze schildpadden in de vijver zijn precies op 21 maart weer boven water gekomen uit hun winterslaap :P

robkeulers

Dan waren ze een dag te laat. De metereologische lente begon dit jaar al op de 20e ;D ;D

StijnH

Hier zijn de kikkers en padden ook weer naar boven gekomen  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Kenny

Hier ook, morgen maar eens wat foto's schieten  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

amy22

Citaat van: Rob Keulers op maart 25, 2010, 03:13:51 PM
Dan waren ze een dag te laat. De metereologische lente begon dit jaar al op de 20e ;D ;D

hoe konden mijn schildpadjes dat nou weten :P die hadden 21 maart in hun hoofd :P

Marielle

Vandaag bruine kikkers, poelkikkers, heikikker (blauwe mannetjes :D) en heel veel kamsalamanders en kleine watersalamanders.

Vandaag even een rondje poelen en vennetjes gedaan op stage ;)

DannyS

Heikikkers staan bij mij nog op het lijstje van dieren die ik wil zien... lijkt met érg mooi.
Helaas heb ik géén idee waar ik moet zoeken bij mij in de buurt. In elke druppel water hebben ze vissen gepropt.

amy22

Gevonden op de site van het KNMI:
De meteorologische lente begint op 1 maart en duurt tot en met 31 mei. De astronomische lente begint in de komende decennia vrijwel ieder jaar op 20 maart.
Dus mijn schildpadjes zaten bij de meteorologische lente er wel verder naast, astronomische lente maar 1 dag ;D

Marielle

Citaat van: Danny Stammers op maart 25, 2010, 04:40:24 PM
Heikikkers staan bij mij nog op het lijstje van dieren die ik wil zien... lijkt met érg mooi.
Helaas heb ik géén idee waar ik moet zoeken bij mij in de buurt. In elke druppel water hebben ze vissen gepropt.

Het zijn inderdaad erg mooie beesten. Je kan ze van een afstand al horen, ze maken het geluid van "kokend water". Vooral de mannetjes zijn erg mooi met hun (fel)blauwe kleur, helaas verdwijnt die na een paar dagen dus je moet geluk hebben wil je een blauw mannetje aantreffen. Goede plekken om ze te vinden zijn op heideterreinen met veenvorming, in ondiepe en stilstaande wateren. pH van het water is vaak laag, door de vorming van veen, dus enigzins zuur.

robkeulers

Citaat van: Danny Stammers op maart 25, 2010, 04:40:24 PM

Danny, Leiden en Heide klinkt wel ongeveer hetzelfde, maar d'r zijn een aantal essentiële verschillen.
kijk eens even hier voor de grove verspreidingskaart Zoals je ziet komen heikikkers wat meer richting oosten voor.

Kenny

Danny bedoeld vast Leikikkers  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

André

Jah heerlijk die Lente!! ik ben gisteren ook op zoek gegaan naar amfibiën en daar ook wat foto's van gemaakt. ik ben heeel veel padden mannen tegen gekomen, maar er bleek nogal een gebrek te zijn aan vrouwen(niet één gezien). wel kwam ik padden tegen in amplexus op groene kikkers!! heel apart om te zien, ik heb er ook foto's van, deze zal ik morgen wel posten. daarnaast ben ik ook heikikkers tegengekomen, en natuurlijk ook salamanders!! waarschijnlijk de kleine watersalamander(Triturus vulgaris), maar daar ben ik niet helemaal zeker van, en ik heb geen goede foto's kunnen maken van de salamanders omdat ze te diep zaten.
Dit soort tripjes ga ik zeker meer maken, echt genieten. wordt vervolgd..

gr. André

DannyS

Citaat van: Rob Keulers op maart 25, 2010, 05:19:52 PM
Danny, Leiden en Heide klinkt wel ongeveer hetzelfde, maar d'r zijn een aantal essentiële verschillen.
kijk eens even hier voor de grove verspreidingskaart Zoals je ziet komen heikikkers wat meer richting oosten voor.

Het was een beetje een vage post van mij.. het was eigenlijk 2 delen:
1. Ik wil nog eens heikikkers zien
2. ik wil graag ook dieren zoeken buiten, maar ik heb geen idee waar.

Vorig jaar had de Ravon een excursie naar de heikikkers, maar daar kwam ik te laat achter.. echt zwaar balen.

robkeulers

Ik kom wel eens in Leiden en omstreken, en ken er een klein beetje de weg.
De rietkragen aan de linkerkant van de weg van Leiden naar Hazerswoude, een paar km voor Hazerswoude (bij de molen zonder top, was paar jaar terug nog oranje gemaakt tijdens EK) ligt in het voorjaar altijd vol met klompen dril van bruine kikkers. Padden zetten er ook massaal af.  Dat er vis zit betekent niet dat er helemaal geen salamanders, padden en kikkers zitten.

Als ik je nog een tip mag geven, neem eens contact op met een lokale natuurvereniging (IVN of iemand van RAVON). Zij kunnen je vast en zeker 'op sleeptouw' nemen naar interessante plekken.