Hoe om te gaan met purschuim?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert van Diest

Op vivarium zag ik dat er vaak gebruik van word gemaakt bij Gifkikkerpaludaria. Ik denk dat het ook wel bruikbaar zal zijn bij salamanders. Ik vroeg me af hoe ik er mee om moet gaan. Ik heb nog een klein bakje staan in de schuur en misschien ga ik daar nog wel een soort in huisvesten.

Steven DC

ja Robert, je kan het gebruiken voor salamanders. Je moet de PUR wel afwerken met tegellijm.

hier de link naar de bak die ik heb gemaakt. Ook grotendeels met PUR gemaakt.

http://www.salamanders.nl/forum/terrarium-en-inrichting/bouw-aquaterrarium-voor-mn-marmers/150/

Steven DC

Bedankt Leo, het onderwatergedeelte heb ik inderdaad behandeld met epoxy ;)

Marielle

Hoe je er mee om moet gaan? ;) Gewoon PUR erin spuiten, wachten tot het je bak uit komt zetten en dan in vorm snijden met een stanley-mesje. Zo heb ik het tenminste gedaan :D Daarna een aantal lagen tegellijm erop smeren en verven. Mocht je het onderwater willen gebruiken dan moet je idd wel epoxy gebruiken. Gewoon je fantasie de loop laten gaan, het is erg leuk om te doen, maar er gaat wel veel tijd in zitten.

Chris Schouten

Handschoenen - handschoenen - handschoenen
Ongeveer in die volgorde.

Nu voor de andere praktische tips.

-Purschuim zet meer uit door toevoeging van water.
-Gebruik piepschuim als ruwe vorm en modelleer daar purschuim omheen.
  Er komt minder volume uit zon busje dan je zo hopen.
-Zorg tijdens het aanbrengen dat alles mooi afsluit. Er ontstonden bij namelijk gaten waardoor vuil heen kon.
-Purschuim is erg licht en heeft een nog hoger drijvend vermogen dan piepschuim.
  Zorg ervoor dat je het vastkit als je water gaat gebruiken.
-Gebruik handschoenen en oude kleding. Het spul is hardnekkig en moeilijk te verwijderen.
-Gebruik plastic om te modelleren. Ikzelf heb dat gedaan waardoor er een wat ruwere structuur ontstond.
  Ik had het idee dat de tegellijm daardoor beter pakte.
  Ook had ik turf gemengd door de lijm voor de ruwe structuur. Werkt "perfect".

Succes ermee.

Misschien heb je wat aan men bouw topic:  http://www.salamanders.nl/forum/terrarium-en-inrichting/huisvesting-triturus-marmoratus/15/
Ik moet er wel bij zeggen dat hij inmiddels is ontmanteld. Het was lastig schoon te houden.

Triturus marmoratus - 0.0.5

TomWarsinski

Volgens mij dient er voorzichtig omgesprongen te worden met allerlei bouwproducten.
Ik heb wat ervaring met epoxyhars voor andere doeleinden dan aquaristiek en ik kan zeggen dat dat goedje
enorm uitwasemt dagen na het toepassen ervan.  Het blijft stinken en dat is geen goed teken. 
Ik ben voorstander van glazen bakken zus of zo verlijmd.

Steven DC

Citaat van: TomWarsinski op april 05, 2010, 01:25:49 PM
Volgens mij dient er voorzichtig omgesprongen te worden met allerlei bouwproducten.
Ik heb wat ervaring met epoxyhars voor andere doeleinden dan aquaristiek en ik kan zeggen dat dat goedje
enorm uitwasemt dagen na het toepassen ervan.  Het blijft stinken en dat is geen goed teken. 
Ik ben voorstander van glazen bakken zus of zo verlijmd.

Er zijn, geloof ik, verschillende soorten epoxy die dienen voor verschillende doeleinden. De BK epoxy van Vosschemie die ik gebruikte, dampte niet lang na.