Bufo brongersmai 2010 tips en tricks!

robkeulers

Op de landdag heb ik een hele lading dikkopjes van Bufo brongersmai verdeeld onder de aanwezige leden (Met dank aan Do!).

Mijn eigen dikkopjes gaan prima nu, en ik heb nog geen juveniel ontdekt met misvormingen, dit in tegenstelling tot een jaar eerder. Veel dieren hadden kromme pootjes etc.
Toendertijd dacht ik dat het kwam door een gebrek aan kalk, ondanks allerlei oplossingen die ik daarvoor heb bedacht.
Vorig jaar hadden de dieren slechts beperkt daglicht, en ook maar beperkte kunstverlichting. Dit jaar heb ik een UV-lamp boven de bak gehangen, en heb nog geen misvormd beestje gezien. Zou dit de oplossing voor mijn probleem van vorig jaar zijn??

Trouwens, als je snel watervlooien wil kweken, zet een paar brongersmai dikkopjes in een 100l bak, en hang er een UV-licht boven, volgens mij zit er meer watervlo-massa dan water in die bak!

Hoe gaat het met de dikkopjes van de anderen?

Kenny

Hier gaan ze goed tot nu toe, worden echt DIK-kopjes. Bij mij krijgen ze een halve dag zon. Ze hebben echter nog geen pootjes maar zie nu wel de aanzet tot. Waarschijnlijk hebben ze nog geen poten omdat ik ze eerder aan de koele kant heb zitten; 18 tot 20 graden.
Ik voer koi-pellets en algen, in hun water heb ik ook sepiastukken liggen en bij elke waterverversing strooi ik een beetje kalk in het vers water...Ik ben benieuwd wat dat op termijn zal gaan geven...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jef Janssens

hier gaan ze ook uitstekend,ik heb ze op kamertemperatuur zitten.
ik heb de goede raad van rob zeker gevolgd,en heb extra kalk (in de vorm van piksteen(kalk) voor de duiven)
in het water gedaan.de achterpootjes zijn bij vele dieren al sterk ontwikkeld,en bij sommige komen de voorpootjes ook al door.ik voer ze met tabletten voor meervallen ,spirulina wafers en konijnenkorrel.
wel moet ik het water om de dag schoonmaken,ze vervuilen nogal veel.tot hiertoe heb ik geen uitval gehad.
gr.
jef

Coen Deurloo

Ook bij mij gaan ze prima, de achterpootjes zijn al bij de meeste aanwezig, al zijn er wat kleinere achterblijvers. Ik heb het UV-licht het grootste deel van de dag aan, en gaat alleen uit wanneer ik slaap. Ik voer koi-pellets en standaard visvoer dat ik nog had liggen. Ik sprinkel zo nu en dan wat kalk over het voer in de hoop dat ze dat tijdens het eten binnenkrijgen.

StijnH

Hier doen ze het ook goed, nog geen uitval  :)
Ze staan op kamertemp. Heb ze onder een TL staan.
Ik voer ze andijvie,viskorrels en alg.
Heb na een tip van Rob ook sepia gekocht (kalksteen voor vogels) en aan het water toegevoegd.
Bij worden ze nu ook echt DIKkopjes ze beginnen achterpootjes te ontwikkelen.
Moet ook elke dag wel het merendeel verversen het water vervuild inderdaad snel.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

robkeulers

Ik heb een beperkt aantal dikkopjes in een 100-liter bak.

D'r zitten wat snelgroeiende planten in, en een ontploffende populatie watervlooien. Tot nog toe heb ik het water nog niet hoeven te verversen.

Steven DC

Citaat van: Rob Keulers op april 15, 2010, 05:50:28 AM
Ik heb een beperkt aantal dikkopjes in een 100-liter bak.

D'r zitten wat snelgroeiende planten in, en een ontploffende populatie watervlooien. Tot nog toe heb ik het water nog niet hoeven te verversen.

Rob wat voor UV lamp gebruik je dan? Spaarlamp, TL of spot?

robkeulers

Een spaarlamp. 
Ik zeg niet dat dit dé oplossing voor het 'kromme beestjes syndroom' is, maar het werkt voor mij in elk geval goed. Salamanderlarven hebben niet direct zoveel UV-licht nodig, voor zover ik heb gemerkt, dit dus in tegenstelling tot padden en kikkers.

Coen Deurloo

Bij mij zijn er (zonder verwarming) een aantal het land op gegaan... Ik neem aan dat het bij jullie ook al een dolle boel is op het land? Wat voeren jullie de padjes zoal?

Kenny

18 heb ik er nu rondhuppelen. Ik voer ze springstaartjes, pinheads en fruitvliegen.

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

Erg mooie foto!

Hoe groot zijn de dieren nu?

Kenny

Steven DC

Kenny wat zijn pinheads?? Met google kom ik enkel het personage van Hellraiser tegen :)

Kenny

Kleinste maat krekeltjes, speldenkopjes dus  ;D

joost.v.wijk

Citaat van: Steven De Craene op mei 07, 2010, 10:20:51 AM
Kenny wat zijn pinheads?? Met google kom ik enkel het personage van Hellraiser tegen :)

Die lusten ze niet. Zijn wat te scherp  ;D

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis