Bufo brongersmai 2010 tips en tricks!

DannyS

Het bepoederen van ovenvisjes is naar mijn ervaring zonde van de moeite. Het blijft niet zitten.

do

In 2009 heb ik grote aantallen brongermai opgekweekt. Een (achteraf) klein deel had problemen met de voorpoten. Op het moment van "uitklappen" van de voorpoten bleken er bij een aantal zgn luciferpoten te voorschijn te komen. In eerste instantie raakte ik hiervan even in paniek maar de dieren die later metamorfoseerden hadden geen last. Bij anderen die brongermai opkweekten onstonden problemen met rug en poten nadat de larven al geruime tijd op het land waren.Volgens mij was kalk gebrek de oorzaak. Ik had hiervan geen last.
Bij iedere voerbeurt bepoeder ik de krekels en fruitvliegen. Vorig jaar heb ik veel luizen gevoerd. Dit is ook erg goed bevallen.
Schoonhouden is niet alleen in het larven stadium maar ook later van groot belang. Ik heb vorig jaar larven op turf opgekweekt. Dit verschoonde ik eens in de twee maanden. Dit ging mis toen ik de bodem van de bak iets te vochtig maakte. Binnen een uur alle dieren dood. Vanaf dat moment kweek ik de dieren op op een tissue(kan je goed zien of de boel vuil is).
Op dit ogenblik zijn er bij mij enkele honderden padjes gemetamorfoseerd. Ik heb dit jaar geen enkele larf met luciferpootjes gehad!
Dit jaar heb ik maar van 1 vrouwtje larven gehad. Misschien kwamen de larven met slechte poten uit het vrouwtje dat dit jaar niet heeft gelegd. Vorig jaar had ik de volwassen dieren net een paar maanden in mijn bezit toen het kweek seizoen aanbrak. Mogelijk waren de volwassen toen niet  in een goede conditie.
Misschien hebben jullie iets aan deze info.

robkeulers

Do,bedankt voor je verhaal!
Ik onderschrijf je mening volledig dat kromme pootjes een kalkprobleem is.
Bufo brongersmai zijn padjes die in woestijnachtige gebieden voorkomen, dat de dieren dus al snel terug zouden moeten gaan naar het water lijkt me dan ook heel sterk. Het zijn landbewonende dieren die in veel mindere mate afhankelijk zijn van water dan een Bombina maxima, deze dieren vergelijken met mekaar op dit punt vind ik niet handig.

Er zitten zowel ovenvisjes als krekeltjes als voer in de bak bij de padjes, dus Stijn en David en Sofie hebben beiden gelijk  ;D
De ovenvisjes bepoeder ik nooit, de krekeltjes bepoeder ik elke 2e voederbeurt. Ik voer alles wat in hun bek past, en dat zijn op het moment (met wat proppen, dat wel) krekeltjes maat 4.

do

De afgelopen jaren heb ik wat geexperimenteerd met de B. maxima. In het eerste jaar had ik jonge padjes met dezelfde afwijkingen als sommige mensen afgelopen jaar hadden bij de brongermai. In eerste instantie dachten we aan het water verhaal. Dit bleek later niet te kloppen. Maxima's kun je prima op vochtige tissue opkweken. Het probleem lijkt ook bij deze soort in de groei kalk/vitamine gebrek te zijn geweest.
Het opkweken van grotere hoeveelheden jonge padjes in een waterrijke bak of in een bak met vochtige turf is gewoon lastiger dan op tissue!

StijnH

Nog even wat plaatjes van mijn kant.
(heeft iemand trouwens dit jaar al slechte ervaring gehad met jonge padjes op turf, potgrond, houtvezel ect.)
Het gaat hier eigenlijk heel goed..
Heb wel een deel op keukenrol gezet voor de zekerheid.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Hugo

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

StijnH

Mooie foto. Komt dat doordat je zo inzoomt of...
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

StijnH

Ok..maar is het op het blote oog ook (goed) te zien? Vuurtje is in ieder geval een mooi beestje  ;D
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Kenny

Das het voordeel aan een macrolens he, die laat meer zien dan wat jij en ik met het blote oog kan scherpstellen  ;D al valt het hier wel mee, zat er niet zo heel kort op.

StijnH

Zal nog even kort samenvatten hoe het er hier voor staat.
Ik ben 2 weekjes weg geweest, waardoor ik een aantal dieren ben verloren.
Ik heb ze toen niet geteld omdat er ook zeer magere tussen zaten en dus niet wist of die het gingen halen.
M'n voer was er ook doorheen. Had geen (grote) vooraad, stomme fout van me.
Ik heb ze verplaatst naar een aquariumpje waar ik ze goed in de gaten kan houden van L30xH20xB20.
Had natuurlijk gelijk voer geregeld, gister opgehaald en meteen gevoerd gisteravond nog een keertje en vandaag weer, kleine krekels (maat 2). Opgelucht dat ze nu weer mooie volle buikjes hebben, nu kunnen ze er weer tegenaan want de fruitvliegen moeten nog even draaien. Net ff snel een telling gedaan en het zijn er meer dan verwacht, 19 stuks nog! waarvan 16 goed ogen. De andere drie heb ik even in mijn springstaarten kweekje gezet (die ook bijna leeg is).
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Coen Deurloo

Ik heb een aantal dagen geleden mijn B. brongersmai voor het eerst bonenkevers gevoerd. Tot mijn spijt zag ik de volgende dag 1 van de padden in het water drijven, dood. Ik weet dus niet of er een verband is tussen het eten van de bonenevers en de dood van het padje, maar het leek me relevant genoeg om even te plaatsen. Het dier zag er verder gezond uit.

Kenny

Ik vermoed van niet, daar ik ze eigelijk constant bonenkevers voerde. Gewoon verdronken?

StijnH

Heb het ook meegemaakt, ook een gezond diertje. Ze komen er allemaal makkelijk weer uit en de gene die verdronken zijn hebben er ook geen moeite mee gehad want heb altijd het zelfde waterbakje gebruikt voor ze, dus hoe weet ik ook niet. Ik voerde ook soms bonenkevers...
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus