Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

salamanders op kamertemperatuur

Steven DC

Aangezien ik vroeger mijn dieren hield in m'n onverwarmde slaapkamer en maar ervaring heb met een zeer beperkt aantal soorten, vraag ik me af welke soorten er echt gehouden kunnen worden op kamertemperaturen. Bij Triturus soorten (marmoratus in elk geval...) blijkt de kamertemperatuur nefast te zijn voor de voortplantingsperiode. Mannen verliezen paarkleed en eieren worden niet bevrucht. Al m'n dieren zitten nu buiten en heb dus een mega-grote bak in m'n living staan met enkel wat eieren van de T. cristatus (in moederhuisjes, dus niet los in de bak).
Ik heb het idee dat beide soorten die ik heb eigenlijk niet geschikt zijn om 8-9 maanden op kamertemperatuur te houden...
Welke soorten zou ik wel kunnen houden in deze bak, waarbij ik enkel een koude periode moet geven?

joost.v.wijk

Cynops!!! (join the party)  ;D

Nou is kamertemperatuur een ruim begrip, geen van de salamanders houden natuurlijk van (langdurige) warmte.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Nou ja, met kamertemperatuur bedoel ik +- 20°C, watertemperatuur 19°C.  ;)

joost.v.wijk

Dit is voor Cynops, Pleurodeles en Tylototriton o.a. nog te doen.

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Bedankt Joost, hoe zit het met amerikaanse en europese soorten? Notophthalmus, Taricha, Lissotriton,... Wil zeker zijn dat kweken lukt op deze temperatuur en niet deze dieren naderhand ook buiten te moeten zetten...

joost.v.wijk

Met Am. soorten heb ik geen ervaring, en voor zover ik weet moeten Eur. soorten als Triturus en Lissotriton koeler gehouden worden, indien je er mee wilt kweken.

H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Amerikaanse soorten hebben het doorgaans in de winter nog graag iets koeler, tegen het vriespunt aan.

Iets wat wel in de woonkamer zou kunnen is Pseudobranchus axanthus - (dwergsirene) temp. 21-27c°, winter 18c°.

Taricha granulosa kan je wel op kamertemp houden maar hebben een koelere periode nodig van rond de 10c° in de winter.

Noto's is een beetje hetzelfde verhaal, houden tussen 18-23c°, winter afkoelen tot 10c°

En dan heb je nog regenwoud-landspul uit midden Amerika...Bolitoglossa e.d. die bij 20-25c° gehouden worden maar die vallen zo goed als bij iedereen om na een maand of twee. Dat is (zo goed als) geen optie  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Erwin Bakker

Ik heb nu larven van L. montandoni. Deze ouderdieren hebben gedurende de zomer en de herfst op kamertemperatuur gestaan. In de winter naar de zolder gebracht (10 graden) en nu kunnen ze weer naar de normale kamer. Gaat dus prima met deze soort.

Ik heb ook met Eurycea guttolineata gekweekt en daar was de afkoeling zelfs maar tot ongeveer 15 graden, dus daar liggen ook prima mogelijkheden.

Daarbij is het wel zo dat alleen kijken naar de temperatuur waarschijnlijk een te simpele benadering is. Luchtvochtigheid, zuurstofcontent in water, etc. zijn dingen die in combinatie met de temperatuur voor het welbevinden van een bepaalde soort zorgen.

Steven DC

Een koude winterperiode is geen enkel probleem. Ik heb destijds wel C. orientalis gehouden op kamer temperatuur. De dieren kregen een koude periode en daarna gingen ze terug op kamertemperatuur. Kweken ging op die manier vanzelf, zonder dat ze onbevruchte eieren legden of dat paringsgedrag afnam door de "warmte". Dit is dan ook wat ik zoek, maar dan geen C. orientalis. Ik was van gedacht dat dit met Triturus marmoratus ook ging, maar heb hierbij ondervonden dat de koude nachten en koele temperaturen na winterrust toch van redelijk belangrijk zijn voor een succesvolle kweek...
Verdere tips blijven uiteraard welkom.

DannyS

Citaat van: Kenny op april 18, 2010, 11:12:24 AM
Iets wat wel in de woonkamer zou kunnen is Pseudobranchus axanthus - (dwergsirene) temp. 21-27c°, winter 18c°.

Als jij een adres weet die ze heeft (nk), dan hoor ik dat graag... zéér moeilijk te vinden, naar mijn beleving.

robkeulers

Citaat van: Danny Stammers op april 19, 2010, 11:15:49 AM

Als jij een adres weet die ze heeft (nk), dan hoor ik dat graag... zéér moeilijk te vinden, naar mijn beleving.

Volgens mij worden deze dieren zelden tot nooit als CB aangeboden.
Maarre, ik dacht dat jij al geen plek had?

robkeulers

Cynops ensicauda popei of ensicauda ensicauda zijn prima te houden in de woonkamer waarbij ze zich ook voortplanten. Hiervoor hoef je er niet mee te slepen, ze kunnen gewoon het hele jaar in die huiskamerbak leven.

Het merendeel van de andere soorten die ik ken heeft toch een koudeperiode nodig om zich voort te kunnen planten.

DannyS

Mocht iemand nk Pseudobranchus hebben dan máák ik plek. :p
maar ff serieus:
Ik ben verre van actief op zoek, dus vrees niet :). Ik kan alleen geen europese kwekers vinden (houders is al moeilijk). Als ik er 1 of meerdere weet dan weet ik waar ik moet zijn als ik meer plek heb enzo.

Kenny

Citaat van: Danny Stammers op april 19, 2010, 11:15:49 AM

'T is maar hoe hard je ernaar zoekt he  ;) nakweek mag je idd al vergeten, maar ze worden wel af en toe geimporteerd...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.