Wat met het chytride-probleem?

Moet de mens het Chitrideprobleem bij amfibieën aanpakken?

Ja! Anders gaat alles verloren
Neen! Handen af anders gaat er nog meer verloren
Ik trek het me niet aan
Geen van bovenstaande (verklaar aub)

Steven DC

Zoals eerder vermeld, is er een reëel probleem met de opkomst van Chytride. Een schimmel die ervoor zorgt dat Wereldwijd populaties achteruit gaan en minderheden zelfs verloren gaan.
Persoonlijk vind ik het interessant om te weten wat de gemiddelde hobbyist hiervan denkt. Moet de mens proberen om Chytride aan te pakken? Kan de mens Chytride eventueel aanpakken? Is het verantwoord van de mens om Chytride proberen aan te pakken?

Graag jullie bescheiden meningen. ;)

joost.v.wijk

Ik ben van mening dat je de dieren in de natuur niet kan helpen. Voorzorgsmaatregelen qua hygiene is denk ik het enige.
Wel hoop ik dat er spoedig een geneesmiddel voorhanden is, om de dieren in gevangenschap te kunnen behandelen.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Leuk initiatief Steven!

Ik zou het fijn vinden als iedereen buiten het simpelweg stemmen ook een onderbouwing post hoe hij/zij dat bedoelt, en concreet voor zich ziet, het mag wat mij betreft wel idealistisch zijn, maar wel met enige realiteitszin.

Laat alle reacties maar komen!

Edit: Ik dacht dat ik snel reageerde, maar Joost, jij bent sneller dan het licht!

Jef Janssens

persoonlijk denk ik dat we hier onze handen beter af houden,en de natuur zijn gang laten gaan.
ik stel me wel de vraag; is dit nu gevonden omdat er naar gezocht is en dat we de schimmel kennen
of zou dit altijd al aanwezig geweest zijn?

Marielle

Volgens mij kan je er niet veel aan doen, in de PowerPoint van Ravon staat ook: "niet te stoppen en onbehandelbaar". Afwachten en hopen dat de natuur het probleem zelf oplost, is het enige dat je volgens mi kan doen. Mensen bewust maken van het feit dat de schimmel in (bepaalde) gebieden voorkomt, is misschien nog wel verstandig, net zoals toen mond- en klauwzeer en/of de vogelgriep uitbrak. Je kan ze wijzen op de gevaren en gebieden (tijdelijk) niet toegankelijk maken voor publiek. Dit voorkomt dan alleen de verspreiding via mensen en niet via de dieren die besmet zijn en zelf van plek naar plek trekken.

MartinS

Ik heb gekozen voor; Neen! Handen af anders gaat er nog meer verloren.

Ergens is er een vertwijfelde gedachte bij mij, de mens heeft dit hoogstwaarschijnlijk verspreid naar Nederland toe dus moeten wij dan ook de natuur niet helpen er weer vanaf te komen. Toch gekozen voor Neen, nu gaan ingrijpen zonder degelijk onderzoek naar herkomst en mogelijke oplossingen en het in kaart brengen van de gevolgen daarvan lijkt mij zeer onverstandig. Dus nee voor nu, wel dit probleem blijven onderzoeken en monitoren.

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Coen Deurloo

Citaat van: Jef Janssens op april 27, 2010, 08:47:56 AM
persoonlijk denk ik dat we hier onze handen beter af houden,en de natuur zijn gang laten gaan.
ik stel me wel de vraag; is dit nu gevonden omdat er naar gezocht is en dat we de schimmel kennen
of zou dit altijd al aanwezig geweest zijn?

De schimmel Chytride op zich bestaat al erg lang (fossielen van de schimmel uit het devoon tijdperk zijn gevonden...), maar de specifieke soort Batrachochytrium dendrobatidis is pas in 1998 ontdekt in Panama, ook al lees ik ergens anders dat hij van nature voorkwam in Afrika (bij de klauwkikker), wellicht is hij pas in 1998 buiten dat continent gevonden. De schimmel is hoogstwaarschijnlijk door globalisering verspreid...iedereen komt overal tegenwoordig, wat een ramp kan zijn voor veel ecosystemen.

Steven DC

Ik ben ook van gedachte dat wij mensen hier niet al teveel aan kunnen veranderen en dus de handen eraf moeten houden. Het zal wel waar zijn dat mensen dit "deels" verspreid hebben, maar niet enkel mensen reizen de wereld rond. Kijk naar bepaalde vogelsoorten, insecten,...
De hygiene-maatregelen die bij Ravon gesteld worden zullen deels of tijdelijk wel wat kunnen doen voor bepaalde onaangetaste populaties. Maar als de schimmelsporen aan schoenen en materialen kunnen blijven hangen, kan je ze dus evengoed verspreiden in winkels (aan schoenen) etc... waardoor de verspreiding totaal niet tegen te gaan is. Eveneens verspreiding door vogels en zelfs eventueel insecten kan onmogelijk gestopt worden.
Feit dat zoveel dieren er nu onder lijden maar de schimmel al zeer lang bestaat haalt bij mij de vraag op of we getuigen gaan zijn van een drastische verandering in de evolutie van de ecosystemen.

MartinS

De natuur is vaak wil zo ingericht dat ze om kunnen gaan met verspreiding via bijvoorbeeld trekvogels. Echter de mens is instaat zulke grote afstanden in zeer korte tijd af te leggen dat de natuur het hier aflegt. Snap je vergelijking echter is toch vaak de mens de veroorzaker van veel natuurleed. De natuur kan zicht goed redden, tot de hand van de mens zich erin gaat mengen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Monique

Ik heb gestemd voor "handen af". En dan bedoel ik met name de bestrijding van de schimmel. Die is in de natuur toch niet uit te roeien. Wel blijven monitoren en onderzoeken. Uiteindelijk blijven de sterkste dieren over en wie weet worden er wel dieren resistent tegen de schimmel. En misschien bestaat er wel de kans op uitroeiing van een soort maar hoe dat te voorkomen, daar weet ik zo weinig van af. Dat laat ik aan de wetenschappers over.
Dit is totaal niet wetenschappelijk onderbouwd en de mening van een hobbyist
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

StijnH

Ik denk dat het niet tegen te gaan is, denk toch dat je het beste kunt toe kijken hoe moeilijk het ook is (voor nu).
Je kunt het volgens mij de natuur dus beter zelf op laten lossen, en net als Monique zegt de sterkste dieren moeten er toch boven op kunnen komen?, natuurlijk ben ik me er van bewust dat het een nare schimmel is, die ze moeten blijven onderzoeken ook voor onze dieren, om eventueel als er dieren besmet raken te behandelen.

Dus voor nu om het niet erger te maken; nee, handen af anders gaat er nog meer verloren!

En voor de hobbyisten is het belangrijk om hygienisch te werken, uit kijken met wat je in huis/bakken haald.
In de natuur is daar volgens mij geen optie voor alleen zwaar bestmette plekken, waar ze het van weten, afzetten.
Maar of dat veel zin heeft...,de dieren gaan hun weg wel.

ik zit nog met een vraag, is het nu ook een (groot) risico om nu Rode mug in huis te halen?
Want dat lijkt me voor veel houders praktisch onmogelijk.

Ik hoop echt dat dit zich als een sneltrein door nederland/belgie gaat verspreiden!
Het blijft moeilijk te controleren, daarom lijkt het mij wel belangrijk dat het regelmatig word gecontroleerd.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Ik ga me er niet druk over maken. Net als griep, kun je het krijgen, of niet. Daar doe je niks aan. Het is vanaf '98 al verspreid over de hele wereld (misschien al wel veel eerder), en ik krijg niet de indruk dat er vele gedupeerde liefhebbers zijn door deze schimmel. Voer heb je toch nodig, en waar ik het zelf kan vangen zal ik het ook niet laten.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

elleke

Ik heb Neen! Handen af anders gaat er nog meer verloren gestemd.
Hopelijk hersteld de natuur zich zelf.
En thuis handen goed wassen voor we met onze dieren in contact komen.
En zoals joost zei komt er hopelijk een geneesmiddel om de dieren in gevangenschap te kunnen behandelen.

sebastien_lovesalamanders

ja alles gaat anders verloren! heb ik gestemd ik wil dat de mooie salamanders in de natuur overleven en salamanders in de natuur vind ik oook heel speciaal om te zien er gaan nooit meer salamanders in de vijver zijn alles is leeg leeg leeg en dat wil ik absoluut niet ik wil zeker dat de kleine watersalamander de alpenwatersalamander en de kamsalamander overleven dit zijn prachtige soorten

Monique

Elleke: Naar wat ik heb gelezen bestaat de behandeling uit Chloorampfenicol en Trisporal (itraconazol) De eerste is een oogzalf die vaak in de veterinaire wereld wordt gebruikt, de tweede een antischimmel.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu