help!larve van vuursalamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jasonmaes

hoi ik weet dat de vuursalamander in belgie niet gehouden mag worden maar ik heb van een vriend die uit de ardenne kwam larve van een vuursalamander gekregen ik heb helemaal geen voedsel wat moet ik ze te eten geven?

elleke

ik geef mijn larfje. levende Artemia en watervlooien

robkeulers

kwestie van niet aannemen als je dat weet, toch?

Maar goed, alle larven vreten ongeveer hetzelfde, dus neus even rond op de site en het forum, deze vraag is al vaak beantwoord.

Steven DC

Artemia kweekschijf kopen (verkrijgbaar bij de siervisvriend in Deurne) en artemia eitjes. Vandaag eitjes in het bakje = morgen artemia nauplieën... Wel jammer dat deze larven weggevangen zijn...

Kenny

Vuursalamanderlarven zijn al aardig "groot" bij geboorte dus sla artemia al maar over, grote daphnia, rode muggenlarven etc.
of simpeler nog: je gaat bij je vriend op bezoek en geeft het diertje terug  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

jasonmaes

ja rode muggelarve heb ik geprobeerd en ze eten het sommige toch



joost.v.wijk

Wat ben je er uiteindelijk mee van plan?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

...ik zie ook paddelarven ertusse..
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

jasonmaes

ja ze groodbrengen en terug in de ardenne vrijlaten

Roel

Deze maat eten al met gemak watervlooien en evt tubifex.
Voordat je ze terug gaat zetten zou ik aanraden om na te gaan bij je vriend waar exact hij de larven vandaan heeft.(locatie in de Ardennen). Recent ben ik er geweest en heb op diverse locaties larven kunnen spotten en fotograferen. Tevens ook diverse biotopen gezien van redelijk snel stromende heuvel beekje, in zuur water poeltjes en zelfs in een afwateringsstroompje van een camping!
Het lijkt mij verstandig om de dieren dan terug te plaatsen op de exacte vindplaats.
Tevens lijkt het mij dan ook verstandig om de dieren dan te plaatsen wanneer ze ook kans maken om te overleven. Dus goed doorvoed en op een moment dat het tijdstip dusdanig gunstig is dat ze ook ter plaatse voldoende voedsel tot zich kunnen nemen. Anders heeft het denk ik weinig nut en zijn de dieren alsnog ten dode opgegeven. Ben zelf echter een zéér felle tegenstander van het wegvangen van dieren in het wild. Maar het is helaas al gebeurd, daar kun je zelf waarschijnlijk niets aan doen. Dus dan rest je alleen nog om zo goed mogelijk voor de dieren te zorgen!

jasonmaes

hoi allen
ik heb vandaag ontdekt dat 1 vuursalamander zijn kieuwen
heeft verloren wat moet ik nu doen op land zetten?
wormen geven om te eten?

Steven DC

Citaat van: jasonmaes op juni 13, 2010, 01:37:51 PM
hoi allen
ik heb vandaag ontdekt dat 1 vuursalamander zijn kieuwen
heeft verloren wat moet ik nu doen op land zetten?
wormen geven om te eten?

Hey Jason,

Zorg ervoor dat het beestje zelf op land kan gaan. Het is nu niet de bedoeling dat je ze enkel wormen gaat voederen. Er is een grote variëteit wat je kan aanbieden en variatie is belangrijk.
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat je plots zo uit de lucht valt als er ééntje z'n kieuwen weg zijn. Intussen had je wel tijd om er opzoekwerk naar te doen...

jasonmaes

ja ik heb wat opgezocht maar ik kon nog wat extra info gebruiken ???
dus als ik je begrijp moet er een stukje land en een stukje water in het aqarium?

robkeulers

Sorry Jason,

de salamandervereniging wijst het vangen van dieren uit het wild af. Dit topic wordt gesloten omdat we illegale handelingen niet kunnen en mogen ondersteunen.

Zet je diertjes maar zsm terug waar ze vandaan komen, topic gesloten.