Mijn kelder toch niet ideaal voor het houden van salamanders???

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

David en Sofie

Dit jaar heb ik mijn Triturus dobrogicus, carnifex en marmoratus continu in mijn kelder gehouden. Eerder verbleven ze er enkel in de winter en verhuisde ik ze in het voorjaar naar een koele kamer waar de temperaturen hoger en afwisselender zijn dan in de kelder.

Om een idee te geven van de temperaturen in mijn kelder: winter: 9°C constant en bij lange vorst daalde het soms tot 6°C, in het voorjaar 12°C-13°C constant en in de zomer : 18°C constant.

De salamanders doen het er goed, behalve de kweek lukt niet echt.

Bij "carnifex" en "marmoratus" waren de mannen in paarkleed en voerden paardansen uit en de vrouwtjes waren superdik...maar geen eitjes (bij "marmoratus" waren er vrouwtjes die deden alsof ze eitjes legden, maar er kwam niets uit).
Dobrogicus heeft echter wel weer gekweekt, maar het aantal eieren is veel minder dan vorig jaar!!

Ik denk dat het te maken heeft met het gebrek aan afwisselende temperaturen tussen dag en nacht, gezien deze in het voorjaar toch aanzienlijk groot kunnen zijn. Wat denken jullie ervan?

Ik ga alleszinds mijn schuurtje verbouwen met het oog deze dieren daar te huisvesten ... volgens mij zal het daar beter verlopen, althans wat betreft de kweek.




David en Sofie

...iets vergeten te vragen:

Zijn er salamanders die het eventueel goed zouden doen bij die constante koele temperaturen in de kelder?
Ik dacht aan Amerikaanse soorten of zo?

Kenny

Citaat van: David en Sofie op mei 16, 2010, 12:08:33 PM
...iets vergeten te vragen:

Zijn er salamanders die het eventueel goed zouden doen bij die constante koele temperaturen in de kelder?
Ik dacht aan Amerikaanse soorten of zo?


Ja  ;D kelders zijn ideaal voor longloze amerikanen ;)

Of je kam-soorten door die constante temp. niet gekweekt zouden hebben durf ik niet te zeggen, lijkt me vreemd. Feit is dat er dit jaar blijkbaar toch niet zo makkelijk gekweekt werd met allerlei kam-soortjes als de jaren voordien. Waar het aan lag blijft me een raadsel.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

David en Sofie

Ja,velen hebben weinig succes gehad met triturus-soorten  ??? ...

Ik heb het hier allemaal gedurende de laatste weken en maanden zo'n beetje gevolgd en het is mij ook opgevallen dat de personen die ze in een kamer of wat dan ook hielden bij constante temperaturen geen eieren kregen, terwijl de mensen die ze in buitenterraria of schuurtjes hielden wel succes hadden ... of heb ik het verkeerd voor?

@ Kenny: mijn oog was al op die Amerikaanse longloze salamanders gevallen en ik dacht wel dat deze ideaal zouden zijn voor de kelder met constante temperaturen, gezien velen van deze diertjes in microklimaatjes, of hoe je het ook beschrijft, leven... dacht ik toch? ... ik ben blij dat ik die bevestiging nu krijg  ;D
Ik zal mij eerst een beetje informeren over deze salamandertjes eer ik er aan begin  ;)

Kenny

Citaat van: David en Sofie op mei 16, 2010, 12:31:11 PM

@ Kenny: mijn oog was al op die Amerikaanse longloze salamanders gevallen en ik dacht wel dat deze ideaal zouden zijn voor de kelder met constante temperaturen, gezien velen van deze diertjes in microklimaatjes, of hoe je het ook beschrijft, leven... dacht ik toch? ... ik ben blij dat ik die bevestiging nu krijg  ;D
Ik zal mij eerst een beetje informeren over deze salamandertjes eer ik er aan begin  ;)

Zo is dat  :) Je komt maar eens langs als je in de buurt bent, kan je er eens enkele live zien  ;D

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

David en Sofie