Axolotl voorbereidingen aquarium/inrichting etc.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kirsten

Goedenavond :),

Zoals jullie misschien gelezen hebben zijn we vers aangemeld op dit forum na lange avonden eerst af te struinen op dit forum.
In de eerste "voorstelling" post hebben we aangegeven dat we graag 2 Axolotls zouden houden. We hebben afgelopen week een hoop voorbereidingen getroffen en een aquarium ingericht; die nu dus vrolijk loopt "in te draaien".

Omdat we graag jullie visie, aan- en opmerkingen graag zouden willen horen typ ik dit verslagje. We hebben zoveel als mogelijk eerst alle info van het forum gehaald en proberen te verwerken in onze opstelling. ie hieronder de "gegevens" en de foto's!

Onderdelen van het aquarium+inrichting:-Glazen bak (80x35x40 (bxdxh))

-Zandbodem; bestaande uit rivierzand en "mohogani hout" kleur zand er door heen gemengd. Uiteraard is dit alles goed eerst uitgewassen met behulp van een kussensloop. Afgezien dat het eindeloos uitspoelen was bij het rivierzand is het resultaat top, ziet er best natuurlijk uit en heeft mooie bruine tint.

-2 stukken Mopani wortelhout; verschillende keren in heet water gelegen om die geelkleurige looizuren er uit te krijgen. Opzich geeft het nog steeds af volgens mij, maar is niet echt storend het lijkt mij dat ze in natuurlijke omgeving ook geen kraakhelder water hebben.
1 Mopani stuk staat schuin tegen de structuur wand waardoor hier een schuilplaats ontstaat.

-Tetra IN 400 binnenfilter (filter loopt nu zeg maar "volle pijp" te filteren zoals te zien is op foto's, wanneer de Axo's er ingaan wordt dit uiteraard flink vermindert. Maar nu lijkt het me geen overbodige luxe.)

-2 "pagode" stenen(van die platte stenen); waarvan 1 ligt in het zand en 1 schuin staat tegen de structuurwand waardoor een schuilplaats ontstaat.

-Qua planten; waterpest, Cabomba caroliniana (gegoogled hehe) wat javamos aan de wand bevestigd en een Nomaphila salicifolia (is geloof ik de naam, zoals ik kan vergelijken op aquarium-planten.com).

-Voor de rest hebben we er nog wat grotere kiezels in diameter ca. 35-50mm komen uit grof grind voor daken. (eerst zorgvuldig uitgespoeld).

-Misschien handig voor overige mensen, we hebben een TL bureau lamp van de welbekende Zweedse firma gebruikt voor de planten (Global heet dat ding trouwens) en het kastje is ook van deze manne; dit is het type TOBO en is stevig (kan max 65kg dragen, maar wij gingen met z'n 2e er op zitten + bewegen en het ding gaf geen kik),heeft namelijk een gelast stalen onderframe en is daarnaast ook nog aan te zien in een huiskamer hehe niet geheel onbelangrijk voor de vrouwlijke wederhelft;)


We hebben helaas nog geen adres voor de Axolotls; ik hoop dat er hier op het forum gegadigden zijn die ze aanbieden want in de winkel weet ik het niet, heb ze afgelopen week gezien bij de hornbach en afgezien dat ze gehouden worden in tropisch warmwater en onder witte schimmelachtige pokken zaten, heb ik een afkeer hiervoor gekregen. Afgelopen vrijdag ook gezien in lokale dierenwinkel, daar zaten ze er weer redelijk goed bij. Mijn/onze voorkeur gaat uit naar een adres via de vereniging en pas als 2e keus via een winkelier.

Naast de Axolotl hebben we ook een vraag over de kwaliteit van het aquariumwater, wat is een goede manier om dit te testen, en is het aan te bevelen uberhaupt? Ieder geval ik heb weer bij de lokale winkel strips gezien die het water testen op 5 belangrijke punten (ammoniak, nitraat etc.) is dit door jullie weleens gebruikt?


Ieder geval bedankt alvast en hoop dat we wat wijzer worden!

Roel

Klinkt op zich niet slecht hoewel ik vermoed dat de Nomaphila in kouder water mogelijk niet zal aanslaan.
Wat betrefd de watertesten kan ik je de flesjes aanraden. Maakt weinig uit wat betrefd het mekt. Je hebt ze van TETRA, VELDA, SERA etc. In deze setjes heb ik veel meer vertrouwen dan de strips.(wijken nogal af).
Wat betrefd de watersamenstelling kun je evt kijken naar de pH, GH, KH hoewel deze voor AXO's niet echt hoofdzaak zijn.Ze zijn behoorlijk tolerant wat dat betrefd.
Wat wel erg belangrijk is het om regelmatig het nitriet gehalte te meten, daar nitriet giftig is voor zowel plant als dier.
Gr Roel

Kirsten

Bedankt voor je info, ik heb zojuist flesjes-test gehaald voor het testen van het nitriet gehalte (NO2). Ik ga vanavond kijken of alles een beetje jofel er uit ziet!

Ik heb trouwens nu ook op sommige plekken vooral op de zandbodem een soort wat slijmachtige stof, het is wel volkomen helder dus geen bruinalg volgens mij. Ik heb ergens gelezen dat dit voorkomt bij vooral startende bakken en vanzelf weer wegtrekt; had te maken met bacterie cultuur die ontstaat?!

Morrison

Ik heb de laatste tijd ook een beetje zo'n slijmlaag, maar dan meer op het wateroppervlak, en dan als het op het glas zit en je maakt het schoon zit het er later weer. Misschien dat 't hetzelfde is, maar geen idee wat het is.
Waterwaarden waren namelijk prima.

bells

beste Kirsten en Melvin
ik weet niet waar jullie vandaan komen.
maar ik heb vandaag mijn axolotl in arnhem gekocht

hier heb je een link waar ik haar gevonden heb.

veel liefs bells