1e (?) kweek met Tylototriton kweichowensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Bij het omslaan van het weer gisteravond stopten de dieren ook per direct met afzetten.
De wind stak op, zo net voor de omslag, en bij die verandering in luchtdruk (da's een hypothese) stopten de dieren meteen, en zakten terug volledig het water in.  Vond ik wel een bijzondere waarneming.
Bij het afzetten hebben de dieren trouwens regelmatig hun staart of een gedeelte van het lijf in het water. Zodra ze zich verstoord voelen (ik stootte per ongeluk tegen de bak) zakken ze meteen terug het water in, om binnen de minuut weer terug te keren.

2 eitjes zijn echt in het water gelegd, de overige eitjes werden eigen een halve cm (en hoger) boven de waterlijn afgezet.

Tijdens het voeren ging het merendeel van mijn dieren het water in, waarbij een man driftig begon te wapperen met zijn staart. Dit gedrag had ik nog niet eerder gezien. Het wordt in de beschrijving van Max Sparreboom (klikkerdeklik) wel genoemd trouwens. 

Enkele eitjes zijn overduidelijk mislukt (stuk of 6) omdat de donkere kern heel bobbelig is. Ik had deze eitjes voor de zekerheid al apart gehouden, ze begonnen inderdaad al snel troebel te worden. De andere eitjes gaan nog steeds prima. Ik heb ze niet exact geteld omdat er meerdere eitjes op elkaar geplakt in het mos zitten, maar ik gok dat ik er zeker 100 heb op het moment. Ik denk dat als het weer wat zonniger wordt dat de dieren nog enkele eitjes af zullen zetten, d'r zijn nog wat vrouwen aan de dikke kant namelijk.


DannyS

Kan je al met zekerheid zeggen dat er bevruchte eitjes zijn, of zien de overige eitjes er 'alleen' maar goed uit?

robkeulers

de eitjes zijn nog vrij vers, en de ervaring van onze Engelse vriend leerde dat ze ongeveer 3 weken nodig hadden om uit te komen. Er is dus nog geen echte larvale ontwikkeling te zien, maar de eitjes zijn helder, en ik denk dat ik bij enkelen al celdeling waarneem, maar dat kan ook wishfull thinking zijn.

Zodra ik meer weet (zie) zal ik wat foto's plaatsen.

DannyS

Spannend!
Je zou er de hele dag wel naast willen zitten :)

Roel

Kon na ons gesprek van gisteravond mij niet meer bedwingen tot morgenavond op het werk. Dus heb mijn Bejee's effe in de steek gelaten om naar jouw succes te gaan kijken.
Geweldig man! Je kunt er niet omheen. Heb je nodig op 16 september om een toelichting te geven over deze speciale kweek.
Gr Roel

DannyS

Is er al iets meer te zien aan de eieren? Zijn de ouders nog aan het leggen?
Oftewel: hoe gaat het nu?

Harry

Komend weekend met het warme weer in zicht zullen ze wel weer gaan leggen.
krijgen we nog foto's van de ontwikkeling van de eieren te zien? Bij welke temperatuur houd je de eieren?
Ik hield ze bij 22-24 graden
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

In de minder mooie dagen van afgelopen week is er geen enkele actie geweest bij mijn kweichowensis. Waarschijnlijk zullen ze nu wel weer wat actiever aangezien we zulk mooi weer hebben.

Ik zal zometeen wat plaatjes schieten voor de liefhebbers. De eitjes zijn duidelijk bevrucht en je begint nu echt ontwikkeling te zien.

De eitjes zijn gelegd bij temperaturen tussen 18-20 graden. Ik hou ze ook bij deze temperatuur.

DannyS

Echt super dat ze bevrucht zijn! Ik ben benieuwd naar de foto's.

robkeulers

De dieren zijn niet meer gaan leggen na de mooie dag van vandaag, jammer!

Ik heb wel nog een andere, onbekende Tylototriton-soort (wenxianensis-achtig) die normaal alleen maar voor dood ligt, en zodra je ze aanraakt voor 2 uur aan een stuk in unkenreflex gaan, die zitten opeens met zijn 3en in het water. In het water lijken het wel vissen, zo actief zijn ze. Bizar om te zien. Morgen beloof ik jullie een filmpje in een ander topic.

Terug ontopic...
het merendeel van de eieren begint zich in hoog tempo te ontwikkelen, een gedeelte ontwikkeld zich heel langzaam, en een gedeelte doet helemaal niks. Daarnaast zijn er enkele eitjes die helemaal week zijn en uit elkaar vallen, lijkt onbevrucht.

Kijk en oordeel zelf...

naeff002

de laatste foto is mooi, kan je goed zien dat het niet heel lang meer gaat duren.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

DannyS

Hoe gaat het nu met de larven? (foto's?)

robkeulers

Ik heb er nog zo'n 20. Ongeveer de helft van de eitjes was bevrucht, ik ga er vanuit dat een vrouw alleen maar onbevruchte eitjes had. Daarna heb ik een aantal weken heel weinig aandacht aan mijn dieren geschonken toen bleek dat mijn pa opeens ernstig ziek geworden is. Zwaar balen, maar toen heb ik ze gewoon even te weinig aandacht geschonken.

De 20 gaan prima, foto's zullen een dezer dagen komen. Ik wil eerst het blad de deur uit hebben, aangezien dat eveneens stil gelegen heeft.

dimitri J

Ik vind het wel te begrijpen dat je effe minder tijd in je dieren steekt als je nabije familie het moeilijk heeft of, zoals in jouw geval, ernstig ziek is.

Tof dat de overige 20 het goed doen :)