Help. Wat is het geslacht? (Incl. foto's en filmpje)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Morrison

Elke dag denk ik het weer anders. Mijn wildkleur is een vrouwtje, mijn wildkleur is een ventje. Wat is mijn wildkleur, het bobbeltje is niet bobbeltje genoeg om het een ventje te noemen etc.

Omdat ik nu toch wel wat zekerheid wil hebben (en ik ook niet wil dat ze achteraf allemaal vrouw blijken te zijn) heb ik even wat foto's gemaakt en een filmpje. In de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
(Want hebben mannetjes die in een soort van 'paringsstemming' zijn een soort van zwelling en buiten die periode minder, maar toch een bobbeltje?)

Anyway, de foto's:









En het filmpje:
My axolotl - Male or female?

Want vandaag zat ik weer te denken aan "mannetje".
Red mij :P

Alvast bedankt!

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

paulfcu

Ik zeg een vrouwtje,want bij mijn mannetje is de claoa veel groter en bij mijn vrouwtje lijkt het precies als op de foto.Misschien hebben er meer mensen hier wat op te zeggen

joost.v.wijk

Het is een mannetje. De inkeping achter de cloaca is dieper bij mannen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Morrison

Het is namelijk nogal lastig omdat die kleintjes van mij dus nog niet volgroeid zijn en ik ook geen axo heb waarvan ik het geslacht zeker weet.

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan


Hugo

Hey hoi,

Ik wil geen verwarring schoppen hoor, maar die axo van jou kan in mijn ogen net zo goed een vrouw zijn.
Het ligt eraan wat de lengte is van het dier, is het enigzins juveniel dan kan er nog van alles gebeuiren, maar mijn ervaring is dat als het dier zo ongeveer de 15 cm wel heeft gepasseerd er toch duidelijk al verschillen te zien zijn tussen man en vrouw.

Joost, Harry, wil jullie nie afvallen hoor, wellicht zit ik er ook wel gewoon naast.
Op deze link zie je in ieder geval een duidelijk verschil tussen de geslachten.
http://www.axolotl.org/biology.htm

Succes en vooral geduld toegewenst  ;)

Morrison

De axo is nu zo'n 17 cm (laatste meting was ongeveer vorige week toen hij/zij/het... languit voor het glas lag)

Ik zie op internet vaak plaatjes van mannetjes vergeleken met vrouwtjes, wat mij opvalt is dat de mannetjes vaak nogal zo'n opgezwollen cloaca hebben.
Is dat nou altijd zo of is het alleen als ze in een.... hoe zou ik dat zeggen.... 'paar-periode' zijn als ze dat uberhaupt hebben?

De overige 3 zitten nu rond de 13 cm en zijn 5 maandjes, dus dat is nog afwachten.

Hugo

De grote van de cloaca is in principe altijd significant groter dan die van de dames.
Als ze daadwerkelijk een actieve paarperiode hebben zal uiteraard de cloaca van de man nog ietswat meer opgezwollen zijn. Ik denk dat je het verschil met 17 cm toch zeker al moet kunnen zien, en de cloaca van je wildkleur dier heeft echt het formaat vandie van een dame, als je het mij vraagt.

Wie weet "wordt" het nog een man, maar tot die tijd zeg ik"vrouw"!! ;)

Groetjes,
Hugo

A34

Axo van de foto (Als dat die van 17 cm is) is 100% een vrouwtje.
Die van mij zijn nu ander half jaar oud en ook rond deze lengte. Zeer duidelijk te zien!!

Morrison

Ik vrees dat ik alleen maar vrouwtjes heb... *baalt*
(Hoewel er nog een kans is dat die 2 kleinsten toch man worden)