Salamanders zoeken Drenthe.

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Op een km. of 6 van Hoogeveen ligt een vennetje waar al jaren een stabiele populatie L. vulgaris vertoeft. In het voorjaar kun je deze malloten dus regelmatig zien zoeken naar deze diertjes... zoals afgelopen vrijdag.

Reinder en ik.

Note: de meeste foto's zijn gemaakt door Reinder, mijn camera is toch niet zo geweldig op in te zoomen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

En dit hebben we 'gevangen'... 9 dieren (in ong. een uurtje) waarvan 6 vrouwen en 3 mannen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

Wat ons opviel: de dieren waren kleiner dan enige jaren terug. Bij elke haal met het schepnet had je trouwens ook enige tientallen kikkerlarven. Daar stikte het ervan. We hebben 1 vulgaris larve gevonden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

En nog meer foto's...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

#4
Verder kwamen we ook libellelarven en geelgerande waterkevers tegen. Laatstgenoemde was ongeveer een cm. of 5.
Alle dieren zijn weer heelhuids vrijgelaten, met uitzondering van de libellelarve (zie foto :-\ ).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Salamanders zoeken Drenthe, ik wist niet eens dat ze dat kwijt waren ;D ;D ;D ;D

Leuk om foto's in action te zien mannen! mooie beestjes blijven het toch.

Kenny

Citaat van: Rob Keulers op mei 31, 2010, 09:12:31 PM
Salamanders zoeken Drenthe, ik wist niet eens dat ze dat kwijt waren ;D ;D ;D ;D

Die was zoooooo flauw dat ik hem niet snapte hahaha sjonge jonge  ;D
vulgaris blijft idd verschrikkelijk mooi, vooral mannen in paarkleed zijn een lust voor het oog.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Veel soorten komen hier niet voor. Vulgaris is uiteraard redelijk algemeen. In de omgeving Assen zit I. alpestris (waar we zeer binnenkort achteraan gaan), en  het schijnt dat hier ook T. cristatus zou zitten, maar die hebben we nog nooit gevonden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Erwin Bakker

Er is een uitgezette populatie L. helveticus bekend in Drenthe (bron: R. Creemers, J. van Delft. De amfibieen en reptielen van Nederland). Dus alle salamanders, behalve de vuursalamander, komen in Drenthe voor (80%). Dat er in Drenthe niet veel voorkomt aan soorten lijkt niet echt te kloppen :).

joost.v.wijk

Da's mooi, zou ze graag zien, net als cristatus.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

Dat is wel een heel mooi poeltje.

Hier zit alleen maar de vulgaris. Die vind je hier overal.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Marielle

#11
Citaat van: joost.v.wijk op mei 31, 2010, 10:50:04 PM
Da's mooi, zou ze graag zien, net als cristatus.

Ik weet waar ze zitten :P Een poeltje wat stamvol zit met T. cristatus. Ongeveer 15 minuten rijden vanaf jou huis. Ik ga hier niet open en bloot neerzetten waar het is. (Anders gaat iedereen er direct kijken). Daarbij komt nog dat het gebied is afsloten met schrikdraad, er lopen koeien (en een stier!) en je eigenlijk alleen met toestemming van de grondeigenaar er naar binnen kan.

robkeulers

Ik raad iedereen die in het veld bezig is met salamanders nog een keer aan om het boek dat erwin noemde aan te schaffen.

Citaat van: Erwin Bakker op mei 31, 2010, 09:54:35 PM
(bron: R. Creemers, J. van Delft. De amfibieen en reptielen van Nederland).

Niet goedkoop, maar een echte must-have. Het zou je nog wel eens kunnen verbazen wat er allemaal in ieders omgeving te vinden is. Ook blijkt er meer versleept en uitgezet te zijn dan je denkt.

Ga je vaak salamanders spotten Joost?

joost.v.wijk

Vorig jaar weer voor het eerst. Daarvoor een paar jaar niet gedaan.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

#14
Bij jouw in de buurt zit inderdaad heel veel cristatus. Vraag het maar eens aan edo van U uit de club.

Ik zie trouwens jullie de dieren met een schepnet vangen. Hiermee kun je planten vernielen. Een veel betere manier om dieren te tellen en te bekijken is de volgende:

Neem een emmer en een lege plastic colafles. Snijd de bovenste helft van de colafles eraf. Maak onderin de emmer een klein gat en stop daar de ingang van de fles in. Zet de emmer 3/4 onder water in de poel en vul de emmer met regenwormen. Doe er een deksel met gaatjes of gaas op. De volgende dag zit hij helemaal vol salamanders en kun je een goede telling maken. Zet wel de dieren weer terug nadat je ze hebt bekeken. Zo verniel je geen planten. De emmer mag niet onder water staan, anders kunnen de salamanders geen lucht happen en gaan ze dood.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan