Tylototriton wenxianensis (?) actief in het water

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

De Tylototriton wenxianensis (vermoedelijk..) is bij mij tot nu toe een enorm timide beest geweest. Op het moment dat je de krukschors wegpakte waar ze onder zaten bleven ze stokstijf liggen. Op het moment dat je ze aanraakt gaan ze in unken-reflex, en dat kunnen ze echt uren volhouden. Prachtige beesten, maar o-zo duf...

Totdat de temperaturen wat stijgen en de dieren het water ingaan, dit filmpje zegt genoeg denk ik.


Ze zijn trouwens wel wat onrustig in het filmpje, normaal zijn ze niet zo op zoek naar schuilplekken, maar ik had even het mos weggehaald in het water om beter te kunnen filmen.

Ik vind het echt een bizar verschil tussen de salamander-kampioenen van het levend standbeeld op het land, en zo in het water zijn ze super actief..

Kenny

Blijft toch knap spul he die zwarte tylosoortjes...en nu maar paren!
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

Wel bizar dat ze uren de unken reflex aanhouden... wat daar het nut wan is..
Zijn dit trouwens de onbekende Tylo's van Harry?

robkeulers

Nou ja, bij unken kan ik me nog wel wat voorstellen, ik snap alleen niet waarom ze op het land letterlijk geen stap zetten, en in het water super actief zijn.

Nee, dit zijn niet Harry's dieren. Daar is toen uiteindelijk het merendeel van gestorven, en de dieren die overgebleven zijn, zijn naar Wouter gaan.

Harry

#4
ja een groot verschil tussen water en land. Ik had ze destijds ook een tijdje in de waterfase. Het water vonden ze bij mij pas aantrekkelijk bij temperaturen rond 24 graden. Er ontwikkelde zich toen ook de rode knobbels feller. Zie jij dit verschijnsel ook rob. En hoeveel dieren heb je met welke geslachten> Het lijkt erop alsof ik 2 vrouwen zie op de film. De knobbels lijken minder rood dan bij mijn dieren. Overigens ontwikkelen die rode knobbels zich bij vrouwen minder fel in de waterfase dan bij mannen. (een beetje net zoiets als het rood bij de poten van de taliangensis mannen, dat bij vrouwen minder aanwezig is) ofwel kijk daar eens naar hoe dat bij jouw dieren is. Ik zie ook dat de kleur van de tenen minder fel rood is dan bij mijn dieren destijds. Maar het zou goed kunnen, dat naarmate ze langer in het water zitten de kleuren feller worden. Houd dat ook eens in de gaten. Overigens is het naar mijn idee geen wenxianensis en ook geen asperrimus zoals ik aanvankelijk dacht. Ik houd het op Echinotriton chinhaiensis. Als ik naar de foto's van Max Sparreboom kijk waar hij over deze soort schrijft, zie ik exact deze beesten die ik destijds aan wouter heb gegeven (google maar een op Echinotriton chinhaiensis en max sparreboom)

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://calphotos.berkeley.edu/imgs/128x192/1111_1111/1111/0303.jpeg&imgrefurl=http://calphotos.berkeley.edu/cgi/img_query%3Fstat%3DBROWSE%26query_src%3Dphotos_fauna_sci-Amphibian%26where-lifeform%3DAmphibian%26where-taxon%3DEchinotriton%2Bchinhaiensis%26title_tag%3DEchinotriton%2Bchinhaiensis&usg=__SHIYPlsSQKazaxgEbdeWDUc4bpI=&h=128&w=192&sz=19&hl=nl&start=6&um=1&itbs=1&tbnid=PADNPRgrl8V_0M:&tbnh=69&tbnw=103&prev=/images%3Fq%3Dechinotriton%2Bmax%2Bsparreboom%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

Het heeft idd wel wat weg van chinhainensis, maar die komen slechts in zo'n miniem verspreidingsgebied voor, die zullen het niet zijn. Ik ken de site van Max, en daar wordt ook op bevestigd dat de dieren maar in een klein gebied voorkomen en dan ook nog maar zelden waargenomen. Rondom deze soorten is nog veel veldwerk nodig, en het heeft niet zoveel nut om te raden welke soort het is, want zonder locatie kun je daar bij deze veel gelijkende soorten toch weinig zinnigs over zeggen.

Maar goed, we wachten nog eens even af wat het gaat worden..

Monique

Mooie dieren, ze hebben iets weg van de hongkongensis. Leven ze ook in stromend water en hebben de richels en de platte koppen daar mee te maken?
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus