wildsalamanders die naar een ander verblijfplaats moeten. spijtig genoeg

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

elleke

Een vriend van ons heeft een nieuw pand gekocht om zijn winkel te kunnen vergroten.
Het probleem is nu er zitten in een oud zwembad dat spijtig genoeg plaats moet maken voor een achterbouw
zeker een stuk of 50 salamanders als het er niet meer zijn.  deze salamanders zouden we graag een nieuwe
woonplaats willen bezorgen natuurlijk in de natuur en niet in bak binnen daar horen deze dieren niet thuis.

Mijn vraag is nu
    -hoe vangen we ze het beste ?
    -hoe vervoeren we ze het beste naar hun nieuwe verbijfplaats
    -En waar moeten we zeker op letten

Hopelijk kunnen jullie ons helpen met wat raad
Wil niet dat deze dieren iets zou overkomen.
grz elleke

naeff002

Het beste kan je ze vangen met een netje. Lijkt me ook wel handig om eerst het zwembad gedeeltelijk leeg te gaan pompen. Dat maakt het ook een stuk makkelijker. Vervoeren kan overal in wat je goed kan afsluiten. Het moet in ieder geval snel gebeuren omdat je ze eigenlijk niet mag vervoeren of vangen.
Ik zou eerst opzoek gaan naar een geschikte plek voor ze voor je ze gaat vangen. Een poeltje wat het hele niet uitdroogt is heel geschikt, veel waterplanten erin is ook wel heel fijn voor ze.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

elleke

Weet dat het niet mag om ze te vangen.
Maar vang ze liever dan ze onder beton te zien komen.
IK ga nu naar mijn zus vertrekken die heeft een plaats gevonden
15 min rijden van hier.
Gaan is kijken of we ze daar een goede thuis kunnen geven.
Hou jullie op de hoogte

Steven DC

Is er geen ander water in de geburen Elleke? Ik neem aan dat die salamanders niet in dat zwembad gezet zijn, dus moeten ze toch van ergens uit de geburen komen?

DannyS

Ik zou ze inderdaad vangen en uitzetten in een slootje in de buurt.. zo voorkom je faunavervalsing.

elleke

In de buurt van het zwembad is inderdaad een beek maar hebben gezien dat ze aan de beek zijn aan het werken.
Hebben gevraagd wat ze zijn aan het doen en zijn buizen aan het steken en de beek gaan ze dicht doen.
Het zwembad is in jaren niet meer gebruikt staat vuil vies water in. Pand staat al 10 jaar leeg.

Chris Schouten

Lijkt erop dat je de hele beekpopulatie ook moet verplaatsen.

Succes iig. En het verplaatsen van een aantal km lijkt mij geen faunavervalsing.
Misschien wel de populatie verdelen over 2 gebieden om de impact te verkleinen.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Steven DC

Citaat van: Chris Schouten op juni 18, 2010, 09:29:38 AM
Lijkt erop dat je de hele beekpopulatie ook moet verplaatsen.

Succes iig. En het verplaatsen van een aantal km lijkt mij geen faunavervalsing.
Misschien wel de populatie verdelen over 2 gebieden om de impact te verkleinen.


Dit lijkt me, gezien de wet op het vangen en vervoeren van beschermde diersoorten, illegaal.  Ze kunnen je dus beboeten...

Sergé Bogaerts

Kan het dempen niet wachten? Als je wacht tot na de zomer zijn de salamanders niet meer in voortplanting en zijn ze, en alle larven, mogelijk zelf al uit het water. Dit zou verrreweg de voorkeur hebben.

Formeel gezien is het dempen van het zwembad in deze tijd van het jaar een overtreding op de flora- en faunawet en is alleen het er aan beginnen wetende dat je daarmee salamanders schade aandoet strafbaar. Het wegvangen is strafbaar en het verplaatsen is strafbaar. Het werken aan de beek is overigens ook strafbaar, want ook voor vissen is dit paaiseizoen... Kortom, wat je nu ook doet, je bent formeel altijd in overtreding.

Kortom, alles zou veel gunstiger zijn als er gewoon gewacht wordt tot ze uit het water zijn. Dan worden ze gedwongen volgend jaar een andere poel te vinden, maar meestal is er in de buurt wel een andere (tuin)vijver waar ze zich dan kunnen voortplanten.

elleke

Als ik het  hier lees en zeker dat van Sergé moet ik binnen 3 a 4weken gewoon toezien dat de salamanders
onder de beton gaan belanden.
Dit zou een paar weken terug ook een paar panden verder gebeurd zijn.
We hadden al een poel gevonden 1 km van zwembad.
Daar is een domein met een poel en een soort moeras.
Hebben we van mensen in de buurt gehoord.
Hebben met de eigenaar gaan praten en de poel gezien
Daar zitten ook de salamanders hij gaat zelf mee helpen om de salamanders daar te zetten
Had foto's genomen maar kleine van vriend was zo lief om mijn
camera in water te gooien.

Steven DC

#10
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je weet dat, ondanks je een goede daad wil doen, je toch beboet kan worden. Het verplaatsen van de dieren houdt dus enig risico in waarvan je je bewust moet zijn.
Zelf weet ik niet precies wat je hiertegen kan doen. Sergé zegt dat zelfs het "werken aan de beek" ook strafbaar is, dus misschien zou je hiertegen wel een klacht kunnen indienen. Óf het iets zou uithalen is natuurlijk de vraag...
Als salamanderliefhebber kom je zulke zaken (jammer genoeg!!) wel meer tegen...

Edit: Misschien wel een goed onderwerp voor het forum wat je kan doen in zulke situaties.

André

Hey elleke
Je kan formeel gezien beboet kunnen worden, maar er bestaat toch geen mens die het uberhaubt in zijn hoofd haalt om je hier een bekeuring voor uit te reiken.
Als jij gewoon die diertjes er weg vangt en ze op een betere plek vrij laat is dat toch het beste voor de diertjes.
Mocht je iemand tegen komen die er moeilijk over doet, dan kan je gewoon vertellen waar je mee bezig bent.
Het moet wel een heel erge sadist zijn wil die je er voor bestraffen.
En wat is de kans dat dit je gebeurd, dat er toevallig iemand met toevalig deze kennis op die plek is.

Ik snap dat we ons op dit forum aan de wet willen houden, en hier zo nou mogelijk naar willen streven, maar dit gaat me toch echt wel wat te ver. Deze wet is toch sowieso geschreven zodat je mensen kan pakken op het houden van beschermde diersoorten en niet om het redden er van te weer houden.

gr. André

Steven DC

Citaat van: André op juni 21, 2010, 11:13:00 PM
Je kan formeel gezien beboet kunnen worden, maar er bestaat toch geen mens die het uberhaubt in zijn hoofd haalt om je hier een bekeuring voor uit te reiken.
Als jij gewoon die diertjes er weg vangt en ze op een betere plek vrij laat is dat toch het beste voor de diertjes.
Mocht je iemand tegen komen die er moeilijk over doet, dan kan je gewoon vertellen waar je mee bezig bent.
Het moet wel een heel erge sadist zijn wil die je er voor bestraffen.
En wat is de kans dat dit je gebeurd, dat er toevallig iemand met toevalig deze kennis op die plek is.
Ik snap dat we ons op dit forum aan de wet willen houden, en hier zo nou mogelijk naar willen streven, maar dit gaat me toch echt wel wat te ver. Deze wet is toch sowieso geschreven zodat je mensen kan pakken op het houden van beschermde diersoorten en niet om het redden er van te weer houden.

gr. André

Ik ben het met je eens André. Maar niemand hier heeft haar willen tegenhouden. Er is enkel gezegd dat het wel een bepaald risico inhoudt. ;)

Gr. Steven

elleke

Sorry dat ik even boos werd gisteren.
Weet dat er een boete opstaat en dat we de wet overtreden
Weet ook dat ze aan het voorplanten zijn.
Wil mij ook aan de wet houden.
Maar wat we allemaal niet begrijpen is dat nederland zoveel doet voor deze dieren
en hier in belgie ze zeggen het is maar een diertje.
Hebben met de  bouwers gepraat (vriend toch, dat hij eerst winkel in orde wil hebben) en  ze gaan langs andere kant beginnen en zo hebben de dieren al een maandje of 2 rust. (bouw verlof komt er tussen)
Maar als ze aan de kant van zwembad beginnen gaan we ze verplaatsen naar de poel.
de gene die er nog moesten zitten.
Dan zijn we al 2 maanden verder.

grz en nogmaals sorry dat ik boos werd


Sergé Bogaerts

Hoi Elleke,

boos zijn is niet erg. En in België gaan ze veel soepeler met dit soort wetten om dan in Nederland. En zo heb je toch dieren kunnen redden, door wat uitstel en doordat je een goede plek weet, daar gaat het uiteindelijk om. Een maand of twee uitstel zal in ieder geval ervoor zorgen dat de volwassen dieren al uit het water zijn. Dat moeras met poel klinkt als een perfecte plek om ze naartoe te verplaatsen.
Veel succes met de verdere reddingsactie,

groet, Sergé