een van mijn axo's is plots een salamander geworden

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bouffonne

  :D
Hallo allemaal.
Ik heb mij zojuist hier op dit forum geregistreerd.
Ik heb sinds een maand of 4 geleden mij weer 2 jonge axo's aangeschaft.
In het verleden heb ik al verschillende gehad(vaak overgenomen als volwassen dier)
Heb er verder ook nooit problemen mee gehad en zijn ruim 20 jaar bij mij geworden.
Een paar manden geleden zag ik per toeval een aantal filmpjes op youtube over en met die leuke axo"s en ik kreeg er meteen weer interesse in.
Na wat zoeken heb ik dan 2 jonge exemplaren kunnen kopen, deze keer waren het wildkleurige.
Voorlopig in een kleine bak gezet want ze waren net 10cm groot.
De grote bak waar ze dan later inkomen ben ik nu aan het klaar maken.
Ik ben voor mijn werk 1 weekje weg geweest, maar een collega die zelf een terrarium heeft,is in die week bij mij de axo's komen verzorgen.
Heeft exact dezelfde hoeveelheid en tijd komen voeren.
En nu is een van mijn axo's een salamander geworden!!?? :o :o :o
Ziet er wel en gezond uit en eet ook goed.
Is een stuk slanker geworden en heeft nu geel/witte vlekken.
Ziet verdacht veel uit als een tijgersalamander.
De andere is nog gewoon een axo gebleven.
Nu is mijn vraag wanneer ik ze dadelijk in de grote aquarium ga doen, moet ik er dan rekening mee gaan houden dat er een droog gedeelte in komt als die salamander groter wordt.
Ik heb gehoord dat metamorfose bij de axo's maar heel zelden voor komt.
Er is hier een hormoonbehandeling aan te pas gekomen en ze zitten nu in een 80x40x40 bak die geheel is gevuld met water.
De vraag is dus, is dit toch een spontane metamorfose van een axo of heb ik dan toch een tijgersalamander per toeval erbij gehad.
Wie kan mij hierbij helpen
Alvast bedankt groetjes Silvia


Derk

Hallo,

Nou dat is ook sterk. Want ik was afgelopen donderdag in een dierenwinkel hier in Den bosch waar ik regelmatig wat levend voer haal en daar verkochten ze ook een "axolotl" Maar het was een volledig gemetamorfoseerd dier wat ik herkende als een tijgersalamander. Het dier zat volledig aquatiel. Bij navraag dacht de eigenaar dat het toch wel zeker een axolotl zou zijn. Mijn suggestie over een tijgersalamander zou worden nagevraagd bij de groothandel waar hij het had gekocht. Want het was "inderdaad wel gek dat deze geen kieuwen had"  :P

Als ik jou verhaal zo hoor dan zou het wel kunnen zijn dat er tijgersalamanderlarven worden verkocht zijnde axolotls. Als dat zo is dan mag je er wel op rekenen dat die andere binnenkort ook metamorfoseert.

Als je een foto plaatst zijn er misschien wel forumleden die je een definitief antwoord kunnen geven.......?
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

bouffonne

Dank je wel Derk.

Ik begin nu ook al langzaam het vermoede te krijgen dat het geen axo"s zijn maar larve van de tijgersalamander.
De andere axo vertoont nog steeds geen verandering en zwemt nog vrolijk rond.
Zie ook niet dat ze met elkaar vechten, liggen vaak samen naast elkaar en met het voeren vertonen ze ook geen vijandigheid.
Ik heb zelf de metamorfose gemist omdat ik net die week weg was, en die collega die ze me verzorgd heeft is verder niets geks opgevallen.
IK heb met regelmaat over de jaren heen axo's gehad, maar dit is me nog nooit overkomen.
Ben inderdaad ook terug naar de aquariumwinkel gegaan om te vragen hoe dat kwam, maar hij moest eerlijk bekennen dat hij zelf geen kenner van axo's was en daarom ook ging informeren bij de handelaar waar ze vandaan zijn gekomen.
Ik kon hem ook terug geven, maar dat doe ik niet.
Mocht het inderdaad zo zijn dat het larve van de tijgersalamander zijn, dan ga ik een z.g riparium er voor ze maken, en dan later proberen om weer echte axo's te kunnen bemachtigen.
IK zal proberen of iemand anders een mooie foto van de salamander kan maken en hem hier op het forum plaatsen, dat breng misschien wat meer duidelijkheid.
Alvast bedankt voor de informatie.
Groetjes Silvia

Kenny

Dat zou heel sterk zijn...
Het verschil met een axo en een tijgersalamander is toch wel groot, een foto zou idd handig zijn. Spontane metamorfose bij axo is idd zeldzaam maar het gebeurt. Onlangs waren er nog 2 mensen die het voorhadden dus het is niet onmogelijk dat je idd een gemorphde axolotl rondhuppelen hebt.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.