foto's van mijn waarschijnlijk gemorp axolotl

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bouffonne

Hallo allemaal,
Hier wat kiekjes van mijn gemorp axo.
Ze zijn niet zo denderend, ik heb maar een simpel foto toestelletje.
Hopelijk lukt het mij de foto's te plaatsen
Groetjes Silvia


DannyS

Gelukkig is het geen axo, maar een tijgersalamander. Axo's die gemetamorfoseerd zijn leven over het algemeen niet zo lang.

bouffonne

Hallo,

Is of wordt die andere dan ook een tijgersalamander!!!???
Ik heb ze toch beide als axo's gekocht

Kenny

De andere is idd ook een tijgersalamanderlarve  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Hugo

Gefeliciteerd, je bent de eigenaar van twee tijgersalamanders! 100%

Super eigenlijk, een axolotl vind je al snel, maar tijgersalamander larven dat is een heel ander verhaal! ;)
Ik ben jaloers! ;D

Derk

En dat is ook precies de tekening van de tijgersalamander die hier in Den Bosch als axolotl werd aangeboden. Ga er maar vanuit dat een grote (waarschijnlijk een aquarium-) tussenhandelaar tijgersalamanderlarven verkoopt als axolotl. En blijkbaar weten de meeste aquarium speciaalzaakeigenaren niet beter.

Waar heb jij de larven gekocht als ik vragen mag?

Als iemand geïnteresseerd is in tijgerlarven (Hugo?) dan kun je vast via je locale dierenwinkel/aquariumzaak zulke larven krijgen. Er zijn in elk geval 2 plekken waar ze tot nu toe opduiken ;)
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

Coen Deurloo

Dat er larven van tijgersalamanders in de Europese markt aangeboden worden had ik nog niet eerder gezien...wel jammer dat het hoogstwaarschijnlijk wildvang is.

bouffonne

Hallo allemaal,
Bedankt voor de vele info over mijn inmiddels fake axo's.
Goed, waar ik ze heb gekocht wist ook niet beter.
Maar op de lijst stond toch duidelijk Ambystoma mexicanum, dus voor mij niet anders van dat zijn axo's.
Ik heb er in het verleden al verschillende gehad, maar nog nooit zo'n jonge exemplaren.
Ik woon zelf hier in Zuid-Limburg om precies te zijn in Hoensbroek.
Heb ook hier in de buurt de axo's besteld.
Maar ook deze aquarium winkel koopt zijn ware via een handelaar.
En zover ik weet dat er een uit omgeving Rotterdam ergens zat en de andere in Belgie.
Ik vond ze ook best duur, 21 euro per stuk, maar ik was al lang blij dat ik er weer had.
Deze handelaar had ook 2 witte albino's zitten van 1 jaar oud, maar daar moest hij 60 euro per stuk voor hebben maar dat vond ik toch een beetje van de zotte.
Zo zie je ze hier nergens meer in de aquariumwinkels.
Laten we hopen omdat ik dan toch de larve van de tijgersalamder heb dat het geen wildvang is.
Zover ik heb begrepen mag dat al helemaal hier in europa niet meer.
Maar nu heb ik dan 2 jonge tijgersalamanders.
Dat is totaal andere koek als de axolotls wat de huisvesting betreft.
Met wat google krijg ik dan toch meer de indruk dat ze meer een terrarium nodig hebben.
Dus met mijn paludarium of riparium zit ik dan toch aan het verkeerde eind.
En de ander vraag is wanneer moet de gemorp tijgersalamander uit de aquarium!!??
Ik heb nu zolang een stuk kienhout erin geplaatst wat een stuk boven het water uit komt.
Zie hem/haar daar nu met regelmaat bovenop zitten, maar zit dan ook weer best lang onder in de bak.
Kijk met axo's heb ik over de jaren genoeg ervaring op gedaan maar deze 2 tijgersalamanders zijn geheel nieuw voor mij.
Ik vind ze best gaaf uit zien en wil ze ook behouden, maar elke tip is natuurlijk van harte welkom.
Maar 2 axo's staan toch weer op mijn verlanglijstje.
Maar dan niet meer via de handel, dan maar particulier.
Dan weet je tenminste zeker dat het de echte axo"s zijn.
Alvast bedankt,

Groetjes Silvia





Monique

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

Citaat van: bouffonne op juli 05, 2010, 02:37:58 PM

Laten we hopen omdat ik dan toch de larve van de tijgersalamder heb dat het geen wildvang is.
Zover ik heb begrepen mag dat al helemaal hier in europa niet meer.


Waarom zou dat in europa niet mogen? Het is geen europese soort dus dat geldt niet. In Amerika is het trouwens heel populair voer om mee te vissen, je kan ze daar dus in sportviswinkels voor enkele cent krijgen.

Qua huisvesting..ze worden flink groot dus een ruime bak is wel nodig, aangezien het molsalamanders zijn moet je voldoende substraat voorzien die makkelijk te doorgraven is.

Verder zijn ze goed "tam" te maken waarbij ze het voer uit je handen komen halen.

Succes ermee.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Hugo

#10
Silvia,

Je moet dus een landbak maken met slechts een schaaltje water waar ze in kunnen liggen.
Ze houden van graven dus 15 tot 25 cm grond(cocopeat in combinatie met tuinturf) zullen ze waarderen, ze graven er holen in.
Het zijn dus salamanders die je niet perse vaak ziet. Wel wennen ze, zoals Kenny terecht aangeeft, snel aan je. Ze zullen dus niets chuw zijn en jowu gaan associeren met voedsel. waardoor je ze naar verloop van tijd zelfs uit de hand kan voeren.

Het beste is het om de bijna metamoforserende larven goede gelegenheid te geven om makkelijk het water te verlaten. Denk aan een grote steen of meerdere stenen in water(waterstand wat lager als je alleen halfgrote stenen hebt :) Als ze eenmaal het land verkiezen kun je ze in een land bak overzetten.
Zo zou ik het aanpakken!

Succes ermee! :)

bouffonne

Dank jullie wel voor de vele goede tips.
Ik heb op de zolder nog een grote aquariumbak staan van 100x50x50.
Neem aan dat deze voldoende groot is voor deze tijgersalamanders.
Met een goede bodemsubstraat kienhout en planten en incl swimmingpool kan ik voor hun toch een mooi paradijs toveren
De andere delta aquarium die ik dan eigenlijk voor de axo"s wilde inrichten ga ik met grote waarschijnlijkheid
een koppel Parrot cichlides plaatsen die kan ik nl van iemand overnemen die terug naar Amerika gaat.
Maar dat is nog niet voor de volle 100% zeker.
Maar ik hou jullie er wel van op de hoogte.
groetjes Silvia

Kenny

Dat is een mooie maat ja  ;) planten en tijgersalamanders ...dat is meestal geen goede combinatie aangezien het echte varkens zijn  ;D ze plunderen heel de bak. Ik hield m'n verschillende molsalamanders in bosgrond met bladafval en mos en bemoste stronken hout als bodembedekking.

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

bouffonne

hoi.
Ja dat ze graag doen baggeren in de grond daar ben ik inmiddels ook door alle tips en informatie ook al achter gekomen, maar ik ben toch van plan om op en tussen kienhout wat tillandsia soorten op te verwerken.
Als ik ze goed vastzet zullen ze dat niet vlug los krijgen..... ::)anders heb ik pech gehad.
Mijn oorspronkelijk beroep is bloemiste, dus een stukje deoratiekunst kan en mag er dan toch van te past
De eerste larve die gemorp is, zit nu al met regelmaat op het kienhout, soms geheel uit het water, maar die ander is nog steeds vrolijke larve die rond aan het zwemmen is.
Zie ook nog niets van verandering, alleen dat hij/zij goed groeit.
Ben eens benieuwd wanneer die van plan is zijn jasje uit te doen.
Hopelijk krijg ik dat ook te zien.
Groetjes Silvia

Derk

De larven zijn waarschijnlijk bij de groothandel ook al op land. Ik was net ff in de aquariumzaak om wat levend voer te halen en nu zater er 4 volledig gemetamorfoseerde tijgers. Hij had er een paar bijgehaald en wist me te vertellen dat de groothandel nu ook wist dat ze er naast zaten. De prijs is ondertussen ook omhoog gegaan van 20 euro voor de "axolotl" van vorige week naar 32.50 euro voor (dezelfde) tijgersalamander nu :P
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha