Axolotl ziekte (Deel 2)

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Persephone

Vorige week was Rin (Axolotl, 1 jaar oud, 10 cm) plotseling overleden.. Ik heb nooit symptonen gezien en ze at altijd goed.. Dus het was een totale verrassing voor me..

Ik heb toen heel haar aquarium verschoond en Thor (haar broer) er weer in gedaan.. Gister viel het me ineens op dat hij rare pluizige bolletjes op zijn lichaam kreeg.. Het begon bij zijn voetjes en binnen no time zat het ook ineens op zijn staart en begon hij bultjes te krijgen op zijn kop.

Ik ben meteen naar hem naar een tuincentrum gegaan (Tja, ik wist anders ook niet waar ik naartoe moest  ???), eenmaal aangekomen waren zijn 'pluisjes' eraf gevallen en werden het wondjes (waar ook bloed uit kwam..), deze pluisjes werden meteen onder een loepje gedaan en ze hebben nog een stukje vel weggeschraapt om uit te sluiten dat het witte stip was..

Na vele telefoontjes kwam ze erachter dat het uitwendige parasiet was, waarschijnlijk gekregen door het voedsel..

Ik moest naar een dierenarts bellen en daar vragen naar een medicijn voor uitwendige parasieten bij axolotls... Maargoed, je raad het misschien al... Toen ik daar naar vroeg zat die dierenarts alleen maar "Axolotl?? Ik weet niet wat dat is hoor". En dat ik terug moest bellen met de naam van het medicijn..

Maar die wist die mevrouw ook niet.. En ik ook niet..

's avonds was Thor's hele pootje al in een pluisje veranderd en kwamen er steeds meer wondjes bij.. Hij leek het al niet meer te halen en inderdaad.. Hij is al heel snel daarna overleden..

Nouja een heel verhaal, en ik had er dus een paar vragen bij..

Weet iemand misschien waar ik die medicijnen voor een axolotl kan halen? Voor het geval dat mijn andere axolotls ook zijn besmet (Die zitten wel in een andere bak, maargoed ik heb maar 1 tang, en 1 netje etc..)

En weten jullie een dierenarts die WEL verstand heeft van axolotls?

Thor en Rin waren de enige die in dat aquarium zaten.. De mevrouw zei al dat ik alles moest weggooien wat in aanraking was gekomen met die bak, omdat het dus zeer besmettelijk zou zijn..

Alvast heel erg bedankt..

joost.v.wijk

Witte stip is een ziekte dat voorkomt bij vissen, vaak na een abrupte verandering in watersamenstelling of temperatuur. Voor zover ik weet krijgen amfibieen geen witte stip. Stip ziet eruit als minuscule witte puntjes, en geen pluisjes. Ik denk eerder aan een schimmel. Nou moet ik er ook bij vermelden dat medewerkers van tuincentra meestal weinig tot geen kennis hebben van amfibieen (vaak nog niet eens van vissen). Dat ze interessant doen met een microscoop zegt erg weinig.

Inrichting kun je na kort uitkoken gewoon weer gebruiken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Persephone

Maar gaan ze van schimmel zo snel dood dan?

En hoe krijgen ze dat dan?

Ik ben nooit laks geweest met aquaria.. Ik verschoon ze regelmatig en check elke 2 weken de waterwaardes.. Ik heb geen veranderingen gezien..

bouffonne

Hallo, ik heb hier een lijst van veilige medicijnen die bij een axo gebruik mogen worden.

List 2: Safe or Relatively Safe Products

   1. Myxazin (Waterlife) - I and others I know have used this without any problems and Waterlife reports that it doesn't think it has any problems for amphibians, but they recommended a half dosage to me, which is what I use.
   2. "The Complete Remedy" (Manufacturer unknown) - seems to only contain sodium chlorite.
   3. Mercurochrome (see section on wounds).
   4. Nitrofura-G (Aquatronics).
   5. Maracyn (Mardel Labs) - contains the antibiotic erythromycin.
   6. "Sulfa-bath" (Tetra).
   7. Methylene blue - non-toxic in low dosages.
   8. Furan-2 (Aquarium Pharmaceuticals) - good all around anti-bacterial medication - highly recommended.
   9. Melafix (Aquarium Pharmaceuticals) - effective against external sores.
  10. Panacur - at low dosage levels - effective against internal parasites, specifically roundworms.
  11. Flagyl, also known as metronidazole - Used at a lower dosage than for reptiles, it appears to be safe for use as an anti-parasitic treatment in food (inject it into a waxworm or other convenient food). It also stimulates appetite.
Een goede aquarium zaak of evt dierenarts weet hier wel aan te komen.
Verder is hier nog een link
http://www.eznc.org/primosite/show.do?ctx=25145,58510, van welke ziektes axo's kunnen krijgen.
Een van die beschrijving klink heel veel op wat jij beschreef van bultjes die kapot sprongen, staat staat aan als bactriele tubercolose.
Misschien brengt dit wat duidelijkheid

Groetjes Silvia

Derk

#4
Ik schrijf deze reactie (ook) als dierenarts. Dit ter info.

Ondanks dat het lijstje hieronder met de beste bedoelingen is neergezet is een uitspraak over "veilige of relatief veilige middelen" buitengewoon lastig waar te maken. Immers het meeste (zo niet alles) is bij ondeskundig gebruik onveilig. Om op het lijstje in te gaan; veel van de middelen zijn hier niet bekend of zijn voor volstrekt andere aandoeningen voorgeschreven.

Daarnaast is het ook een goede gewoonte om de bronvermelding neer te zetten. Met bronvermelding leg je de verantwoordelijkheid voor de inhoud ook daadwerkelijk bij de oorspronkelijke schrijver. Ik herkende het lijstje dus hierbij de internetbron " http://www.axolotl.org/health.htm#list "  :)

Dan onderstaande:

Citaat van: bouffonne op juli 18, 2010, 10:37:58 AM
Verder is hier nog een link
http://www.eznc.org/primosite/show.do?ctx=25145,58510, van welke ziektes axo's kunnen krijgen.
Een van die beschrijving klink heel veel op wat jij beschreef van bultjes die kapot sprongen, staat staat aan als bactriele tubercolose.

Tuberculose (aangezien het altijd door bacteriën (het is een heel complex van soorten) wordt veroorzaakt bestaat er geen "niet bacteriële tuberculose" maar dat terzijde) is een buitengewoon serieuze aandoening die in meerdere gevallen overdraagbaar is op mensen en waar jezelf vervelende verschijnselen van kunt krijgen. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat deze salamander dat heeft (maar daar kun je zonder klinisch + aanvullend onderzoek geen harde uitspraak over doen)

Waarschijnlijker is het een aandoening die bekend staat als Columnaris; een infectie met Flavobacterium columnare. Ik kocht 5 axo's van een kweker en 4 zaten na aankoop binnen no time onder de "witte pluizen" en waren voor ik kon ingrijpen, al dood. Echt binnen 1 -4 dagen. De laatste had/heeft nergens last van en groeit als kool.

Je kunt Columnaris behandelen met een zoutbadje kijk hier maar eens https://www.msu.edu/user/eisthen/lab/methods/animalcare/columnaris.html ASW ("kunstmatig zeewater") maak je door 25 gram zeezout op te lossen in 1 liter water. Als je dit voorzichtig en volgens de beschrijving doet doet heb je een hele goede kans dat het goed komt.

Ik weet dat het lastig is om een goede dierenarts te vinden. Veel collega's weten zich geen raad met  bijzondere dieren. Maar op de site van Lacerta staan een aantal waar je voor deskundig advies terecht kunt. Voor de volledigheid: http://www.lacerta.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=138&Itemid=135
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

robkeulers

wat een goed verhaal Derk, Thanks!

Persephone

Echt heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb hier echt wat aan en waardeer dit enorm.  :)

Ik heb de meeste dingen toch weggegooit uit angst dat mn volwassen axo's besmet zouden raken.. Ik weet alleen nog niet wat ik met het aquarium moet doen..

De één zegt helemaal vullen met gekookt water, de ander zegt dat het nutteloos is.

De één zegt schoonmaken met bleek, de ander zegt dat je dat bleek er nooit meer uitkrijgt....  ???

joost.v.wijk

Geen chemische middelen gebruiken hoor. Gewoon warm-heet water, en eventueel een paar dagen droog laten staan.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Persephone

Ik heb met kokend water alles schoon proberen te boenen en het staat nu weer op zijn plek met kweekguppies er in.

Echt heel erg bedankt. :)

Persephone

Deel 2..

Wodan eet nog steeds niet.. Ik weet nou niet of het aan het weer ligt of dat hij ziek is.. Maar wat me wel opvalt is dat hij een heel raar bultje op zijn staart krijgt.

Tenminste, het lijkt op een bultje maar de andere kant is gewoon 'hol' zegmaar... Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel..

Ik heb er foto's van gemaakt:





Iemand enig idee of het een ziekte is? of dat hij misschien gewoon heeft gevochten?

Misschien is het wel toeval.. Dat het bultje niks te maken heeft met zijn eetgedrag.. Ik hoop echt dat het aan het warme weer ligt..

DannyS

Volgens mij is dat een stress staart. Als axo's stress hebben dan krijgen ze een behoorlijk scherpe hoek in de staart om een of andere reden. Op zich niet zo erg, maar het geeft wel aan dat het dier zich niet erg prettig voelt. Het zou goed aan het weer kunnen liggen. Als de temperaturen in de bak hoog genoeg zijn dan kunnen axo's daar zo op reageren.

Ik heb het misschien gemist, maar hoelang eet Wodan al niet meer? Hij ziet er in mijn ogen niet super mager uit. Uiteraard hoort hij normaal te eten, maar kritiek is het in mijn ogen ook niet..

Persephone

Hij heeft zo'n anderhalf week niet gegeten..

Wat wel raar is, gister ging ik met m'n plantentang een plantje goed zetten, en toen 'beet' hij wel 2x in die tang.. Wat ze normaal ook doen als ze denken dat ze eten krijgen.

Dus ik was al helemaal blij.. Ik natuurlijk eten te halen, maar nee hoor.. Dat liet hij weer liggen..  :-\ Hij zat er echt met zijn neus boven op, maar negeerde het gewoon..

Ik heb ook echt van alles proberen te geven, wormen, runderhart, zelfs voederpilletjes...

DannyS

Gooi je de worm op de grond of haal je hem heen en weer voor z'n kop? Ik voer mijn dieren met de hand, en als ze niet in 1x de worm uit mn hand trekken dan ga ik de wormen voor hun kop bungelen. Die extra beweging is dan vaak genoeg trigger om te happen.

Anderhalve week eten is voor een axo geen grote ramp. Ik zou me na 3 weken pas echt zorgen gaan maken.

Persephone

Ik bungel het gewoon voor hem, een worm slikt hij in en spuugt hij uit, runderhart schenkt hij gewoon helemaal geen aandacht aan..

Gister heb ik het met rooie muggen geprobeerd, en toen begon hij eindelijk weer te eten, werd hij WEER gebeten door mn andere axolotl..

Maargoed, waar k me meer zorgen over maakte..



Zoals je ziet is het 'bultje' weggebrokkelt.. Ik snap echt niet meer wat er allemaal aan de hand is...

En het erge is nog dat Mozes (Albino axolotl) nu ook zo'n 'bultje' krijgt....  :'(

Misschien is het wel schimmel... Wat moet ik dan doen?
- Iedereen apart in zout water doen?

- Het aquarium verschonen?
- Wat moet ik met alle plantjes doen?
- Wat moet ik met mijn vissen doen? (Er zitten een paar guppen in + goudvissen..)


Alvast heel erg bedankt voor je hulp..

Morrison

Weet je het zeker dat ze elkaar dat niet aan doen? Hier bijten ze ook regelmatig een hap uit elkaars staart.