Axolotl ziekte (Deel 2)

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Persephone

Dat van die staart kan wel toeval zijn ja.. Maar dat bultje vind ik zo raar.. =S

Hij heeft ondertussen nog steeds niks gegeten... Ik snap het echt niet.. Van alle axo's die ik heb zou ik het nooit van hem verwachten..

Normaal is hij super levendig en reageert hij op alles wat boven hem beweegt.. nu zit hij alleen maar in de planten, niks te doen...

Persephone

Hm.. als het tegenzit kan ik hem vanavond begraven... Hij drijft nu bovenaan het aquarium en is erg mager.. Ik heb hem maar weer apart gedaan in de hoop dat het misschien beter gaat als hij alleen is..

De rest eet nog wel goed..

Salasander

Leeft hij nog? Op de foto´s ziet hij er niet ziek uit.

Persephone

Hij leeft nog, maar vraag niet hoe..

Hij drijft vaak bovenaan en laat zich af en toe naar beneden zakken..

Er zitten een paar guppen bij hem maar daar kijkt hij niet eens naar, hij hapt nog wel naar adem en beweegt nog met zijn kieuwen maar hij beweegt zelf amper.

Zal morgen wel weer een foto van hem nemen.

Derk

#19
Ik zou hem apart zetten en dan zo koel en donker mogelijk houden. Dus zonder guppen in een plastic bak ter grootte van een lunchbox. Met net genoeg water om hem volledig onder te kunnen houden. Op die manier heeft hij geen moeite om naar lucht te happen en is het "bovendrijven" ook minder stressvol. Soms is quarantaine al genoeg om hem weer aan het eten te krijgen. Zodar hij weer regelmatig eet gaat het vast een stuk  beter.

Dan zo koel mogelijk (indien nodig) maar niet lager dan 10/12 graden (een koelkast op "maximum temperatuur" doet zo'n 12 graden)  Meet dat van te voren. De hogere lagen in een koelkast zijn vaak veel kouder. De groentela is vaak het minst koud. Meet het door een glas met water in de koelkast te zetten en daarin je thermometer te stoppen.
Je kunt niet ineens van dik 20 naar koelkasttemperatuur. (Ik zit nu in portugal en hier is het 30 graden en ik ben ff kwijt wat de temperaturen in NL doen) Om dit geleidelijk te doen kun je met koelelementen werken (flesjes met water die bevroren zijn werken prima) Je moet dit wel goed in de gaten houden want kleine volumes water veranderen veel sneller van temperatuur. Probeer hier 2  a 3 dagen voor uit te trekken. Als je hem dan gewend hebt kan hij in de koelkast (maar niet onder  de 12 graden) Als je een koele kelder hebt heeft dat altijd de voorkeur. Onder deze omstandigheden (donker en koel) herstellen ze vaak prima. Ook de weg terug moet weer geleidelijk gaan.

Veel succes......soms lukt het en soms is het gewoon erg lastig en verlies je een dier.
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

Persephone

#20
Een paar dagen terug had ik het inderdaad ook gehoord, toen ben ik het temperatuur ook af gaan bouwen en hij zit nu in de koelkast. (Zonder guppen/wormen of iets anders. Hij zit echt alleen)

Ik had natuurlijk al verteld over dat bultje op zijn staart, en dat het er weer was afgebrokkelt.. Maar nu is het in een kleinere vorm terug gekomen, het puntje van zijn staart is echt heel hard en er zitten kleine witte bultjes op.. Echt hele kleine bultjes. Geen idee wat het is..

Hij eet iig nog steeds niet, maar hij leeft iig wel... Hij "zweeft" niet meer sinds hij in de koelkast zit.. Dus ik denk dat het wat beter gaat. :) Ik hou de temperatuur goed in de gaten.. De melk is misschien niet meer zo koud, maar hij zit iig goed.. ;) Je moet wat over hebben voor je beesie..

Kan het kwaad om hem eventueel in een zoutbadje te doen? Misschien heeft hij wel een rare schimmelinfectie op zijn staart en werkt het wel.. Eerst hou ik hem natuurlijk een paar dagen in de koelkast, over een week zal ik de temperatuur weer opbouwen (Als hij dan nog leeft..), daarna weer proberen eten te geven.. Als hij dan nog niks eet, wat kan je me dan aanraden?..

Persephone

Echt onwijs bedankt voor je hulp, Derk.  :D

Zoals gezegd, hier zijn de foto's;


Hier zie je dus die bultjes, als je erover heen aait voelen ze heel hard aan.


Nogmaals de bultjes


Dit is de andere kant, hier zijn de bultjes echt een verdikking.. Ik weet niet of dit helemaal duidelijk is op de foto..


Wodan in zijn geheel..

Persephone

#22
Na 4 lange weken was het eindelijk zo ver! Hij heeft gegeten!  ;D

Eergister merkte ik op dat de worm uit zijn bak ineens weg was, de dag daarna ga mijn moeder hem een worm en die at hij meteen op.. Vanmiddag teste ik het zelf uit, en hij ging er gretig achteraan.. hij at hem meteen op!

Dit is dus echt super goed nieuws!

Ik laat hem nog even aansterken en hou em nog een tijdje aan de antibiotica. Daarna mag hij weer terug bij de rest.

Echt heel erg bedankt voor alles, Derk!