vraag over de tijgersalamander en de andere larve!!??

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bouffonne

Hallo,
Ik had een vraagje,
Tot nu toe heb ik de tijgersalamnder en de andere larve nog altijd samen gehouden in een 1 aquarium.
Heb dan wel inmiddels kienhout en stenen er aan toegevoegd en het water tot ongeveer 20 cm verminderd.
Nu moet ik zeggen dat de larve veel harder begint te groeien t.ov de tijgersalamander.
Heb dan ook nog steeds mijn twijfels of deze larve nu een tijgersalamander is/wordt of toch een axo is.
Mijn vraag is nu om toch al de tijgersalamander eruit te halen en in het terrarium te plaatsen.
Of is de overgang toch nog te groot.
De larve zit de laatste paar dagen achter de salmander aan wanneer die in het water is, heeft hem/haar ook al een paar keer aan zijn staart goed vast gehad.
Tot nu toe nog niets afgebeten.
De tijgersalamander is nu bijna 10cm lang terwijl de larve al 12 cm is en flinker en tot nu toe nog steeds geen teken van verkleuring.
Verder nemen beide goed voedsel aan en zien er verder ook gezond uit
Dus mijn vraag is kan ik ze nog samen laten of toch nu al uit elkaar halen.

Alvast bedankt
groetjes Silvia

Derk

#1
Beste Silvia,

Volgens mij zou je ze het beste van elkaar kunnen scheiden. Het blijven (zowel axolotles als tijgersalamander(larven) ) behoorlijk agressieve en voedselnijdige dieren.

Zit die tijgersalamander wel regelmatig op de stukken kienhout die boven water uitsteken? Als dat zo is en als je het landtype terrarium al klaar hebt staan voor de tijgersalamanders dan zou ik die lekker goed vochtig maken (alsof er een behoorlijke regenbui is gevallen) En dan de gemetamorfoseerde tijgersalamander in een bakje van de chinees (oid maar hij moet er wel een beetje ruimte hebben) gevuld met water in het terrarium zetten. flinke prop keukenrol in een hoek van het waterbakje zodat hij er uit kan klimmen en het bakje zo neerzetten dat hij ook weer terug kan gaan. En dan goed in de gaten blijven houden.

Als je tijgersalamander nooit boven water zit dan zou ik hem ook in een eigen bak zetten (emmer ofzo kan ook prima als hij maar niet kan ontsnappen) en dan daar de waterstand van laten zakken gedurende de aankomende 2 weken. zodat er uiteindelijk maar net genoeg in staat om kopje onder te gaan. Ook zorgen voor genoeg rustruimte boven water. Dan wil hij er vast snel uit.

Succes.
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

bouffonne

Bedankt voor de goede raad Derk,

Ik heb de tijgersalamander nu ruim 1 uur geleden in het terrarium overgeplaats.
So far So Good.
Er bevind zich een ruime lage waterbak in waar hij/zij makkelijk in het uit kan kruipen.
IK had een dikke piering in het vochtige mos geplaatst, heeft even geduurd maar heeft dan uiteindelijk de worm vanaf het mos op gepeuzeld, dat zit dan goed.
De bak met water(omdat er geen pomp in zit) moet natuurlijk iedere dag vernieuw worden.
Er zit ongeveer 2-2.5 liter water in.
Het beste is dan (denk k) om elke dag een fles met water vullen voor de vernieuwing dan is de temp van het water hetzelfde.
wat de andere nog larve doet en hoe lang het duurt voordat hij ook over tot tijger salamander gaat blijft dan nog even een verrassing.

Alvast bedankt

Groetjes Silvia