Vakantie natuurgebied Languedoc Roussillon, herault

Monique

Dit jaar weer midden in het natuurgebied bij Saint Pons de Thomieres geweest. Bij het zwembad van ons rustieke bijna verlaten hotelletje twee mooie grote  (15-20 cm) zeer schuwe groene hagedissen gespot. Helaas waren ze te snel weg voor een foto maar ik denk dat het lacerta viridis was. Heel dichtbij was ook een beekje maar niet echt toegankelijk, je moest dan door een verwaarloosde wijngaard met hoog opgeschoten groen waar diverse soorten couleuvres (gladde slangen, hiervan zijn in dit gebied giftige en niet giftige aanwezig) zaten. En dat was niet echt te doen met blote benen. Nog enkele dagen doorgebracht in Noord-spanje waar 's avonds de gekko's de insecten opeten. Erg leuke dieren om te zien met die kleefvoetjes. Deze hebben we wel vastgelegd Daarna het zeer toeristische stadje verlaten en door mijn zusje en zwager naar een prachtige baai gebracht na een rit in de bergen  waar prima te snorkelen is. Zeeanemonen, zeekomkommers en zeenaalden gezien. Wel jammer dat de toeristen in de kapitale jachten  die in de baaien voor anker liggen nogal wat afval overboord gooien.
Nog een telefoontje gehad van mijn zusje en nichtje de dierenverzorgers: "De witte axolotl doet niet veel meer, is denk ik dood. Tja jammer maar daar doe je niet veel aan. Wij waren op de terugreis en ze het advies gegeven om de witte eruit te halen en even apart te houden in een plastic bakje. Na 10 minuten werden we opgebeld: de opstanding van de axo was een feit, ze wilden het diertje vangen, het deed de ogen weer open en begon weer te bewegen. Waarschijnlijk uitgeput van het eieren leggen. Ik weet het niet.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

StijnH

Klinkt geslaagd. Ben gister weergekomen van een vakantie Zuid-Frankrijk, waar savonds de muren ook volzaten met jagende gekko's (wel op verlichte muren).
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Monique

Ja leuk he! Er was ook nog een ander soort die was wat lichter en wat gladder. Waar ben jij geweest Stijn?
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Sergé Bogaerts

Leuk!

Deze Muurgekko's, Tarentola mauretanica, kunnen nogal van kleur en grootte verschillen. Bij het zonnen worden ze pikzwart, 's nachts worden ze vaak heel licht bijna zonder tekening. Vooral in de winter en voorjaar zijn ze ook overdag actief. Het dier op de foto zit er tussen in qua kleur. Het kan dus best dezelfde soort zijn die je hebt gezien.
Een andere, kleinere en slankere soort die wel aan de kust voorkomt is de Europese halfvingergekko, Hemidactylus turcicus. Die kan zelfs doorschijnend lijken. Maar als er Muurgekko's zitten is de halfvingergekko meestal afwezig.

En couleuvres is een franse verzamelnaam voor alle slangen die niet giftig zijn, dat kan dus vanalles zijn, gladde slangen, ringslangen, geelgroene toornslangen, esculaapslangen etc. Maar wees gerust als je flink stampt met je voeten en lawaai maakt zijn de slangen bijna altijd eerder weg dan dat jij ze kunt zien. Ze zijn, terecht meestal, banger voor mensen dan wij voor hen ;)

groet, Sergé 

Monique

Oké Sergé dat wist ik niet dat er zo'n kleurverschil mogelijk is bij de gekko's! Dan is het vast dezelfde soort geweest. Ik vind het fascinerende diertjes met die plakvoetjes.
Tijdens een vakantie op Curacao zat er een op mijn been geplakt, waarschijnlijk op jacht naar een stekend insect. Volgens het locale bijgeloof zou ik dan binnen 24 uur het loodje moeten leggen heb ik gelezen ;D
De franse noemen inderdaad bijna alle slangen couleuvres.
Ik heb even gegoogled op couleuvres, alleen de couleuvre montpellier is giftig maar toch ook weer ongevaarlijk omdat zijn tanden zo staan dat ze niet echt door de huid kunnen dringen. Maar goed de meneer waarschuwde mij zo nadrukkelijk om niet met slippers naar de beek te gaan dat ik het maar niet gedaan heb. In Frankrijk al eerder een ontmoeting met een slang gehad. Enkele jaren geleden zwom er een in het water van ons zwembad, vast een verdwaalde Natrix, arm dier. Snel eruitgevist en in het struikgewas vrijgelaten.
En misschien wel binnenkort ook hier in Lelystad een ontmoeting met een ringslang want a.s. zaterdag gaan we waarschijnlijk mee ringslangen tellen!
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

Citaat van: Monique op augustus 02, 2010, 08:54:58 PM
vast een verdwaalde Natrix, arm dier. Snel eruitgevist en in het struikgewas vrijgelaten.

Gezellig geurtje he zo'n Natrix?  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Monique

Kenny, ja zeg ik lees net dat ze kunnen braken, heb ik nog niet meegemaakt, (die ene uit het zwembad stonk ook niet trouwens terwijl die toch behoorlijk gestresst was) Mazzel gehad dus.  ;D
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

StijnH

Wij zaten bij Nimes in de buurt.

Ook ik heb er eentje kunnen vastleggen:

We zaten midden tussen de wijngaarden, waar je ook tussen kon lopen, zo trof ik op een avond een Reuzen pad aan. En de wereld aan insecten ook juveniele hagedissen zaten er volop.

Helaas heb ik die pad niet weer gezien voor een foto.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Sergé Bogaerts

Hoi Monique,

van die slangen klopt. Maar in het water in zuid Frankrijk zijn het bijna altijd adderringslangen die daar op visjes en kikkerlarven jagen. En net als gewone ringslangen is het vooral hun ontlasting die ze vaak laten lopen als je ze vastpakt die naar rotte vis stinkt. Die geur blijft heel lang hangen als je het niet meteen afwast. Braken doen bijna alle slangen als ze gestoord worden en net een prooi hebben gegeten. Ook al ziet dat er vies uit, het stinkt meestal nog niet heel erg.

Veel succes bij de ringslangen telling, misschien kom je al jongen tegen.

DannyS

Citaat van: Monique op augustus 02, 2010, 10:13:38 PM
Kenny, ja zeg ik lees net dat ze kunnen braken, heb ik nog niet meegemaakt, (die ene uit het zwembad stonk ook niet trouwens terwijl die toch behoorlijk gestresst was) Mazzel gehad dus.  ;D

Veel slangen (of alle?) hebben speciale klieren waarmee ze een geurend goedje kunnen afscheiden of rondslingeren (weet iemand de NL benaming? ik ken alleen 'musk'). Ik heb het geroken van de Natrix natrix, en je wil héél snel bij dat dier weg :D. Het zou moeten wennen had de figuur van de RAVON het over, maar voor mij was het de eerste keer, dus het was behoorlijk goor.

Monique

Oh dat krijgen we natuurlijk zaterdag ook te ruiken ;D. Ik denk dat we ze alleen observeren dus van vastpakken is denk ik geen sprake.  De telling gaat uit van landschapsbeheer, zij doen dit 7x per jaar hier in lelystad. Wat mij niet duidelijk is, is of er een samenwerkingsverband is met RAVON. ik kan mij bijna niet voorstellen dat beide organisaties los van elkaar werken, er moet toch sprake zijn van een gedeeltelijke overlap.
update: samenwerking is duidelijk, contactpersoon Flevoland van RAVON is dezelfde persoon als bij Landschapsbeheer.
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

DannyS

Zolang je ze niet lastig valt, doen ze niets. Ik weet niet of ze bij zo'n telling ook de dieren moeten sexen. Het is ook niet altijd raak, ik heb op de hogeschool een wilde ringslang rustig in mijn handen gehad en rustig kunnen bekijken.