Inrichting aquarium voor axolotls

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Salasander

Hier is een foto van hoe mijn aquarium er bij staat.
Misschien kan het als inspiratie dienen voor mensen die een aquarium aan het inrichten zijn.

joost.v.wijk

Da's een mooie bak hoor. Blijven je planten ook heel, of heb je na een tijdje alleen nog drijvers?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

Ik heb nog nooit een axolotl een plant zien uitgraven dus alles groeit zeer goed op de waterpest na.
Het glanzend fonteinkruid wordt precies opgegeten door die poelslakken, dus ik denk dat ik deze er maar weer ga uit halen (de slakken).

Morrison

Zo wilde ik het inderdaad ook een keer ongeveer gaan inrichten, met stenen en planten. Aangezien alle planten op 1 of andere manier altijd gaan meuren en ze die kapot maken bij mij heb ik er nu maar nepperds ingestopt. Nu oogt het weer kaal.

Michiel Voermans

Planten die meuren, is dat zo? :o
Ik weet niet of het hoort maar voor mij is dat gewoon de geur van een aquarium, wat ik zelfs best lekker ruiken vindt :P

DannyS

Het enige aan groen wat ik kan verzinnen dat stinkt dat zijn de cyano-bacterien die van die matten op de bodem vormen. Kan het niet zijn dat er iets is met de waterwaardes?

Morrison

De geur van het aquarium zelf (de "Burgers Zoo" lucht noem ik het wel eens) vind ik zelf ook altijd wel 'lekker' ruiken. Maar die planten waren op 1 of andere manier rot. De waterwaarden waren verder gewoon normaal. Maar op 1 of andere manier heb ik gewoon nooit succes met planten. (Ze stonden in zand, misschien 'vinden ze dat niet fijn'?)

Heb ze maar lekker in de vijver gegooid. Gaan ze daar maar lekker stinken.

Salasander

Mijn planten groeien allemaal uitstekend.
Volgende planten zitten er in:
Ceratophyllum demersum (Grof hoornblad) (Groeit zéér goed)
Vesicularia dubyana (Javamos) (groeit traag maar overleeft de koude temperatuur)
Echinodorus cordifolius (Amazone zwaardplant) (Groeit traag, overschot uit men tropisch aquarium)
Potamogeton lucens (Glanzend fonteinkruid) (groeit enkel in de zomer, in de winter blijven er enkel uitlopers over)
Elodea canadensis (Brede waterpest) (groeit niet goed)

Michiel Voermans

Hier nog een vraagje over.
Is het niet erg dat je aquarium tot helemaal bovenaan gevuld is? Op axolotls.org staat dat ongeveer 15cm een goede waterdiepte is, maar de laatste tijd zie ik steeds meer foto's van aquaria die ook gewoon helemaal gevuld zijn.


ps. prachtige bak

joost.v.wijk

Voor Axo's lijkt me 15 cm wel minimaal. Verder maakt de diepte niet heel veel uit. Oppervlak is belangrijker.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

Hoe meer water hoe groter het bufferend vermogen van je aquarium. Dus des te trager je aquarium vuil wordt.
Ik vind het ook gewoon mooier en het is beter voor de planten, zo kunnen ze hoger groeien, nu dat dat voor de meeste van mijn planten niet echt uitmaakt  :)

In de natuur is de waterstand beslist meer dan 15 cm. Zal zelfs soms een meter of dieper zijn, dus dit maakt niet zoveel uit. Oppervlak is belangrijker zoals Joost al zei.

Michiel Voermans


Michiel Voermans

Ik denk dat je drijfplantjes bedoelt, ofniet?
Oh, en wat voor voer bedoel je dan dat er uit
beekjes etc. te vissen valt? Watervlooien zijn
over het algemeen te klein, ervaar ik dan.

Groetjes