even voostellen.

Bram_Damian

Hallo allemaal,

Aangezien ik al en aantal dagen aan het rond neuzen ben op dit forum,wil ik me graag effen voorstellen.
Ik ben dus bram 30J en kom uit Zuid-Limburg.
Heb als kind al en paar keer salamanders gehouden,maar wil dus nu graag weer beginnen met deze hobby.
Heb al wat rond geneust naar aquariums en voedseldieren,ook heb ik nog cynops orientalis bij de stelo in brunssum
gezien.
Maar aangezien dit dus ook wildvang is wil ik liever eerst in alle rust kijken voor en aquarium,inrichten en op zoek naar
NK salamanders.
Heb gezien dat er dus ook legale vuursalamander soorten zijn,maar wil dus nu toch meer en soort die
vrijwel het hele jaar door aquatiel te houden zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar en kamsalamander soort welke ik nog niet zeker weet welke.
De bak zal in de woonkamer komen te staan,en met verwarming ben ik zeer zuinig hooguit 18GR.
In de zomer kan ik evt. nog in de kelder ofz.

Heeft iemand misschien ervaring met JEWEL aquariums,en waar moet ik op letten bij en pomp/filter.
Ik wil er eentje van deze afmeting hieronder.

http://dieren.marktplaats.nl/vissen-aquaria-en-toebehoren/364597971-div-aquariums-te-koop-80-x-45-x-45-juwel.html?return=eJxdjc9OwzAMh99l0nqjzR8W0VQVam87cABpDxDaoEZNmxC7Y4B4d5yJXZB8%2BD77Z9torr%2BdZg1o8SD0DqxJw9RMiFFX1RyiXcvFpBmjNwahXH01OpvsekeFwb7aKZBVZwdAHfO%2BmeTMv%2BEga1VOuPjHi295MUKLYS87vpd93AgYgSfrZH3IKK6oCEeXcwfGciTGWxYJvhxpD28j3E7h33jJuXVbbHJDTl9IBWO8vu5%2B5uO85pK%2B9PMHWfd86l6OpyfyAPmhKGLcWlbEADiE0bbqXqld8%2FMLokdbLw%3D%3D&df=1&fta=eNotkctuHCEQRf%2BFxayraB5NoVl4mUUiJZLXo%2BLltNzjQe4euxPL%2Fx7AWXG4VRcuBZOlj41mEvfX9fLG6yb8RjhNJI71jKe0nfcboa93Ar8iTU77VbbF%2BLQQagDwtfbaTn%2BX6reStt6%2BN%2Bla6eV%2Bza9L9OtBEgBd6%2FtDEzqcpH9%2Bp4efjw%2B%2Fvj1%2B97dtIXmq9X6GU71te7ylfDbKmJ5Gkaj8lIVvF7Zti7akEXPCVkId1ezCdCBmI4Ht0VJlmSQ0kMFayw2QJwOtRycwStoBmhMMkGhDg1iKHK6Yk5oHpFAyHqgSOK1dV4KKZh4AnAdwgDLsLnNSA2QOucMcdRmueW5ZB1joUXW0AfLosZMJ%2FAWgujJblXPpCjCDaRCKcrlnDtlB7vYQi%2BV%2BcghapqG4oLHbHeYSsSugwngy62ywJ3SFQfbMLnb%2B%2BmkS%2B61y2i5rfnnaf%2Fcp61ZwJK58XPrg26wTyaZJEvwu%2FI%2F%2F%2BCY8E9DH5%2Bc%2Fu%2FurVw%3D%3D&fta_ind=29&fs=1

Gr Bram.

DannyS

Welkom op het forum!

Het is inderdaad verstandig om nakweek dieren aan te schaffen. Daarvan weet je zeker dat ze gezond zijn. Ook is het altijd een goed idee om ruim de tijd te nemen voor de bak waar de dieren in komen te zitten.
Ik heb in een Jewel aquarium een groepje padden zitten, dus ben ik bekend met de deksel van die dingen. Wat mij opviel aan de deksel is dat er relatief grote gaten inzitten voor de bedrading. Ik heb ze afgeplakt met plaatjes ABS, zodat het ontsnappingsvrij is. Verder heb ik het voederklepje er afgehaald en daar horregaas op geplakt voor ventilatie.

Bram_Damian

Hoi Danny,

Dat van die voederklep is en goeie,had ik nog niet aan gedacht ventilatie.
En die gaten opvullen zal geen probleem worden,ik was meer bang dat de deksels misschien
snel kapot gaan,maar dat zal wel alleen bij die hele goedkope aquariums zijn.

Gr bram.

DannyS

De deksel is behoorlijk stevig, dus snel breken lijkt mij niet het geval.

Kenny

Welkom Bram

Over dat deksel hoef je je geen zorgen te maken, zo snel breekt dat spul niet. Enkel de gaten zoals Danny al zei. Mooie maat ook voor een leuk groepje sallies. De meest aquatiele kamsalamander is Triturus dobrogicus, die zijn ook nog eens binnen het jaar volwassen en zijn goed te verkrijgen.

Succes met deze mooie hobby  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Bram_Damian

Oke bedankt,

Heb ze wel nog niet,maar bij de hornbach zijn ze ook niet duur als ze niet reageren op mail.
Begint toch te jeuken.
Dus begrijp ik het goed dat de T-Donau makelijker is als de T-Carnifex,of alleen meer aquatis te houden?
Kan ik voor en vastdrijvend gedeelte kurk gebruiken,en hier javamos op bevestigen?

Gr Bram.