Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Veel mieren, geen pieren...

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Steven DC

Een compostbak hebben we al, maar die moet nog op gang komen. Ik ga wel wat compost bijkopen zodat ik dit jaar nog wat kan mengen met de bovenste laag van de bak.

Zodra ik m'n kabeltje heb gevonden van de camera, zal ik eens wat foto's posten...

Steven DC

Nog even een vraag en hopelijk heeft hier iemand enige kennis van elektriciteit....
Ik weet dat je regenwormen uit de grond kan krijgen dmv elektrische stroom. Nu is het zo dat we hier met enkele electrische mankementen zitten in ons huis en dat er daardoor 230V op de aarding staat. De Aardingspin steekt in de tuin en daar wordt momenteel dus 230V door gestuurd!
Ik dacht daar net aan en vraag me dus af of dit kan zorgen voor een wormenloze tuin??
Een laatste wanhoopspoging om misschien te ontdekken dat m'n grond toch goed is voor aardwormen... :D

joost.v.wijk

Electriciteit is dodelijk voor wormen. Vissers maakten hier wel eens gebruik van om ze te vangen. Wormen schijnen al behoorlijk te creperen van de electriciteit van een 1,5 volt batterij.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Derk

Nou ben ik geen expert in electriciteit......maar ik kan me niet voorstellen dat je daadwerkelijk 220/230V op je aarde hebt staan. Als in dat je een actieve aardedraad hebt.
Dit zou volgens mij direct of tot een levengevaarlijke situatie leiden (en je dan torenhoge electriciteitsrekeningen opleveren) of tot kortsluiting leiden. Als je echt denkt dat je lekkage van electriciteit hebt dan zou ik toch ASAP een electricien laten komen.
Volgens mij loopt het wel los en zul je in no time wormen en ander gespuis vinden als je de bodem met bladaarde hebt verrijkt. Ook de composthoop zou toch binnen enkele weken volledig actief moeten zijn (lekker veel koffiedik doet wonderen  ;) )
Mijn vader en ik hebben voor het vissen wel eens gebruik gemaakt van een wormenleverancier die ze met electriciteit uit de grond haalt. Daar voel je je helemaal niet fijn bij als je dat eens mag aanschouwen......en zoals Joost terecht aangeeft zijn ze na de vistrip niks meer waard. Allemaal zo dood als een pier  :P :P
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

robkeulers

Hey Steven,

Niet dat ik nou opeens elektricien ben, maar zo'n groot aardingslek is volgens mij niet mogelijk. Als dat zo zou zijn zou je aardlekschakelaar namelijk per direct er uit vliegen!

Ik vind je bakkenverhaal eigenlijk wel interessant en volg het met veel interesse. Je was even wat teleurgesteld, en dat kan ik me wel voorstellen. Als je veel energie in een project steekt en het resultaat is niet direct wat je graag zou willen, dan valt dat even tegen.
Maar....
Ik ben het helemaal niet met je eens dat je bakken een blunder zijn.
Zorg dat straks de toplaag bestaat uit humusrijke grond, loofbladafval en een hele bende verzamelde beestjes uit het bos, dan draait die bak als een tierelier binnen de kortste keren. het maakt verder geen bal uit dat de diepere lagen van je bakken minder voedzaam zijn, het voordeel is zelfs dat het voer in de hogere grondlagen zit, waardoor je salamanders waarschijnlijk meer zichtbaar zullen zijn. Succes, en hou ons op de hoogte!

Steven DC

Haha ja ik begrijp dat jullie zeggen dat 220V op de aarding niet kan, maar toch is het zo. :D Er zijn reeds 2 elektriciens geweest en blijkt dat de zekering die moet afspringen bij zo'n lekkage een industriele zekering is die tevens ook nog kapot is. De stroom is daadwerkelijk gemeten op de aarding... De elektriciteit is hier aangelegd door de zoon van de vorige (85jarige) eigenaar. Blijkbaar was de elektriciteit afgekeurd, maar we kregen deze papieren snel even mee tijdens de afhandeling bij de notaris. Zonder er weet van te hebben kochten we dus een eigendom met levensgevaarlijke elektriciteitstoestanden. We wachten momenteel op de offerte van de electricien... Deze week moeten we meer weten...
Ik weet dus niet hoe ver die 220V schade kan aanrichten aan het ondergrondse leven in onze tuin...

Maar nu weer even weer over de bak:
Nu ik weet dat het geen "geel zand" is maar een zandige leembodem, ben ik al veel meer op m'n gemak. Mits het toevoegen van een beetje compost in de bovenste laag, zou ik de perfecte bodem kunnen creeƫn. De moed was me even in de schoenen gezakt omdat ik niet zag zitten om een tuin met bestratingszand uit te gaan scheppen. Ik zal gewoon even geduldig moeten wachten en een oogje in het zeil houden wat betreft de voedseldieren in de bak. Ik heb een hoop voerballen in de bak gelegd uit voorzorg. De bak staat trouwens ook helemaal achterin de tuin, ver weg van de aardingspin ;D

Steven DC

Deze morgen naar het bos geweest voor wat humus. Thuis gekomen en gelijk begonnen aan de bak.
Ik heb de bovenste laag aarde omgewoeld en gemengd met humus en sparrenschors. De sparrenschors lag nog bovenop in de buitenbak... Structureel is de laag veel korreliger en luchtiger geworden.
Ik heb vanuit het bos tal van bodemleven kunnen meescheppen, dus nu maar hopen op een goed lopende bodemfauna!
Ik heb nog steeds m'n kabeltje niet dus foto's komen later.
Bedankt om me hier wat uit te helpen!!

Groetjes Steven

Steven DC