Vuurtjes in een aquarium met axolotls(?)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel Voermans

Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of er in een tank met axolotls vuurgarnaaltjes gehouden kunnen worden.
De beesten zouden qua temperatuur, waterwaarden en hoeveelheid stroming prima in een speciaalbak met axo's kunnen wonen.
Aan de andere kant weet ik niet of een axo zijn zintuigen goed genoeg zijn om een vuurtje als prooi aan te zien, en of ze de garnaaltjes niet sneller opsmullen dan dat er bijgekweekt wordt. Axo's zijn niet bepaald snel, maar vuurtjes zijn ook de snelste niet. En bovendien vraag ik me af of de garnaaltjes zich dan wel durven te laten zien, of dat ze zich toch de hele tijd schuilhouden.
Heeft iemand op het forum hier al ervaringen mee, of is deze combinatie nog niet door iemand geprobeert?  Ik ben erg benieuwd, aangezien ik vuurtjes altijd wel leuke beestjes gevonden heb en daarbij zijn ze ook nog eens ideaal voor het opruimen van de rommel die axo's maken.

Groetjess :)

joost.v.wijk

#1
Vuurgarnalen (cherry-garnalen) worden regelmatig gehouden bij verschillende salamandersoorten, en er zal zeker wel eens een worden opgegeten. Axo's worden echter een stuk groter dan de meeste watersalamanders, en hebben door hun grotere bek ook meer zuigkracht. Ik denk dat met de combinatie met Axo's er geen garnalen meer zullen overblijven.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Michiel Voermans


Salasander

Die garnalen moeten wel in warm water zitten dus ze zouden zeker niet lang overleven bij de axolotls.
Ik heb er ooit eens een klein rivierkreeftje ingestoken maar deze werd ook opgegeten. Grote waterslakken worden minder snel opgegeten. De slakken eten algen maar soms ook waterplanten.

Michiel Voermans

Nou nee hoor, dat klopt niet helemaal. Vuurtjes worden zeer vaak op kamertemperatuur gehouden, en blijven dan gewoon doorkweken. Bij temperaturen onder de 15graden heb je kans dat er even geen kleintjes meer komen, maar ze houden deze temperatuur goed een paar maandjes vol. Ook kunnen ze best een paar weken op 10 á 12 graden leven. ;)
Bovendien is het zo dat wanneer je een stuk of 30 vuurgarnaaltjes in een (gezond) aquarium stopt er ondanks dat ruim de helft van de kleintjes sterft en opgegeten wordt sprake is van ''bevolkingsgoei'', dit lijkt me niet zo snel bij een grotere groep rivierkreeftjes.
Waterslakken wil ik misschien wel eens proberen, maar ik ben eigenlijk meer op zoek naar een afvalopruimer in plaats van een algenopruimer aangezien ik hier al Ameca's voor krijg, maar ik ben bang dat slakjes te veel aan mijn hoornblad gaan knagen.
Ik denk dat ik toch nooit vuurtjes in mijn bak ga gooien, aangezien ze eigenlijk geen partij zijn voor de zuigkracht van de axo's. Of misschien dat ik het toch eens probeer met een groepje, ik neem aan dat het niet echt kwaad kan.

Salasander

Ik zou ze er nooit bijsteken, die garnalen kosten minstens 1 euro per stuk. Als je er 10 koopt kost het je misschien 12 euro ofzo, daar kan je al wat eten mee kopen voor je axolotls.
Maar waarom moet je afvalopruimers hebben? Met een goede filter ben je toch veel gemakkelijker?

Steven DC

Vuurgarnalen kunnen inderdaad prima in koud water. Ik heb ze gehad bij m'n T. marmoratus en T. cristatus en dat ging prima. Zoals Joost al aangaf kan het wel zijn dat de axo's de garnalen wel kunnen pakken door hun grotere zuigkracht. Moet je dus eens proberen...

CiteerIk zou ze er nooit bijsteken, die garnalen kosten minstens 1 euro per stuk. Als je er 10 koopt kost het je misschien 12 euro ofzo, daar kan je al wat eten mee kopen voor je axolotls.
Maar waarom moet je afvalopruimers hebben? Met een goede filter ben je toch veel gemakkelijker?

Sander dit is een kwestie van persoonlijke smaak. De één zet kippen in z'n tuin, de ander een compostbak. Waarom afraden als je zelf nooit garnalen gehad hebt??

Michiel Voermans

#7
Vuurtjes kun je trouwens gemakkelijk voor 50ct/stuk krijgen op marktplaats, nog duurder als voer natuurlijk maar 't scheelt toch weer de helft  ;)


Ik ben overigens van plan om ook ameca's in het aquarium te houden. Alleen zei smullen af en toe ook een garnaaltje mee, dus dan vraag ik me echt af of ze zich dan uberhaupt wel zullen laten zien.
Achja, ik zal het zelf wel ooit proberen, en anders kan ik ze nog altijd in een klein aquariumpje gooien als garnalenbakje ;)

Michiel Voermans

Nee, ik wacht er nog even mee. Eerst moet mijn kleine axo wat groter zijn geworden, dan komen de ameca's erin en daarna zie ik wel ;)