Wordt er wel gekweekt met de salamandra soorten?

DannyS

N.a.v het topic van Steven over landsalamanders vroeg ik mij af of er de laatste tijd (jaar of 2) gekweekt is met de vuursalamanders. Ik lees er namelijk erg weinig over. Is er een reden om het stil te houden, of is er gewoon niet gekweekt?

Kenny

Tjaa met de in Belgïe te houden soorten in ieder geval wel enkele kweken ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

Dat valt ook onder Salamandra :p
Gaat het om NL houders die stout zijn, of hebben onze Belgen al nakweek van dieren? (en waarom lees ik er dan hier niets over :p)

Kenny

Belgen  ;)

Tja omdat er:

1) houders zijn die geen internet hebben
2) houders zijn die geen digitaal fototoestel hebben en niet handig zijn met pc's
3) houders zijn die de NL'ers niet "jaloers" willen maken
4) houders zijn die het onbenullig vinden hier hun nakweek aan te bieden gezien het overgrote deel Nederlanders zijn en de meeste dieren snel besproken zijn onder de Belgen onderling. En dat is wel een beetje logisch  :)
5) overdreven veel zijn het er ook niet gezien het pas recent is die wetsverandering, je kan ze nog wel op beide handen tellen.

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Sergé Bogaerts

Ik kweek onregelmatig met Salamandra algira (tingitana en algira) en Salamandra infraimmaculata (slechts één maal tot op heden). Maar ik ben erg zuinig in het wegdoen en kritisch aan wie. Ik wil ook vooral mijn eigen groep in stand wil kunnen houden. En dan moet je 3-4 jaar wachten voordat je geslachten kunt zien.
En aangezien het zo lang duurt heb je ook nog best kans dat je dieren verliest. Dus vroegtijdig wegdoen doe ik niet meer. En ik heb een lange lijst van belangstellenden verspreid over heel Europa.

Kortom, het heeft geen zin hier mensen lekker te maken als ze toch niet aan de beurt komen. Maar serieus geïntereseerden kunnen zich altijd bij mij melden en als ze geduld hebben komen ze misschien ooit aan de beurt. Ik heb afgelopen jaar nog nakweek van S. algira tingitana hier laten zien. Maar helaas zijn er slechts 3 in leven gebleven, maar die doen het nog prima.

Overigens ben ik wel benieuwd wat er nu terecht is gekomen van de vele Salamandra corsica's die gekweekt zijn. 

robkeulers

D'r wordt wel gekweekt, maar lang niet elke salamanderhouder is aktief op het forum! En zoals Sergé zegt, vraag en aanbod zijn verre van in evenwicht. Dus de dieren gaan al snel naar het vriendennetwerk, of je betaalt je helemaal blauw.

@ Sergé, Alle vele tientallen corsica zijn gestorven, alleen Jari heeft er nog enkele. Waarom ze allemaal uitvielen, geen idee.