Wat is nou een perfect filtertje?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Morrison

Aangezien ik alvast voorbereid wil zijn (quarantainebakken, jonkies houden etc.) zou ik graag willen weten wat nou echt fijne, kleine, niet te sterk stromende, niet te dure, axolotl-vriendelijke filtertjes zijn die in kleine bakken of eventueel curvers kunnen, want de meeste filters die ik heb steken wel een stuk uit.
Zodat ik daar alvast een paar van kan aanschaffen.

Iemand ervaring met een fijn klein rustig stromend filtertje?

En is dit anders ook aan te raden?:

joost.v.wijk

De meeste filtertjes doen hun werk wel. Op zich maakt het dan ook niet veel uit welk merk je zou gebruiken. Wel zit er verschil in duurzaamheid mbt tot het motorisch gedeelte. Over het algemeen gaan de goedkope filterpompjes sneller kapot. Het vervelende daarvan is dat vaak onderdelen dan niet te verkrijgen zijn. Met duurdere pomen (zoals Eheim bijv.) heb je dit probleem niet gauw.

Maar waarom zou je een filterpomp willen gebruiken? In quarantainebakken zitten ze tijdelijk. Regelmatig water verversen is hier meestal een must, tegelijkertijd kun je dan ook het vuil wegzuigen.
Met de opkweek van jongen zou ik ze ook niet gebruiken. De kans dat die kleintjes in het filter terecht komen is aardig groot.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Morrison

Ah bedankt.

Ik heb namelijk ook een bak van 60x30x30 zitten waar ik, als ik axolotls heb aangeschaft, ze een week of 2 in doe. En aangezien ik wel eens een dag of 2 weg ben (en ze soms best een rommel maken) het handig leek dat ik iets van een filter had om het water een beetje 'fris' te houden.

En stel dat ik jonge axies 'groot' ga brengen en ze nog apart zitten met z'n allen, is het dan verstandig om helemaal niks in de bak te doen (en water verversen) of hooguit een luchtpompje of wat dan ook om het water iig in beweging te houden?

joost.v.wijk

Een luchtpompje is voldoende, mits die niet voluit staat.

En dat je 2 dagen niks aan een bak doet, kan totaal geen kwaad.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Morrison

Heel erg bedankt.
(Bespaar ik weer wat geld :P)

Chris Schouten

klein luchtpompje doet ook veel wonderen. goedkope dingetjes. Kan je in meerdere bakken doen met T stukjes
Triturus marmoratus - 0.0.5

Morrison