Hoe een axolotl wormen 'leren eten'?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Morrison

Ik lees vaak dat men axolotls iets kan 'leren eten'. Maar ik heb hier een volwassen axo zitten die wormen martelt door erop de knabbelen en ze dan weer uittuft ipv ze in te slikken.

Rode muggenlarven lust 'ie dan wel, maar ik zou 'm toch wat groters willen voeren en wat makkelijkers, dus wormen. Maar HOE leer je zo'n axolotl nou een worm snoepen? Ik kan het wel voor zijn neus blijven gooien, maar hij tuft het tot nu toe steeds uit.
Moet ik soms een worm stiekem tussen de rode muggen stoppen of zijn er andere manieren?

joost.v.wijk

Geduld hebben, en voorlopig niks anders geven. Wat je omschrijft, is volkomen normaal gedrag voor een Axo die een worm nog niet herkend als voedsel. Je kan eventueel wat kleinere regenwormpjes proberen? Vang je de wormen zelf?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Morrison

Nee, de wormpjes komen van een hengelsportwinkel, er zitten allerlei formaten in. Soms ontzettend dikke, soms kleinere, dus al mijn axies hebben wel iets wat bij hun formaat past.

(Ik kan eventueel wel een opgegraven worm proberen. Waar die vandaan kwam at 'ie voornamelijk rode muggenlarven, daar is 'ie zot op)

joost.v.wijk

Wormen die bij de hengelsportzaken vandaan komen, worden veelal gekweekt op mest. Deze zullen bijna altijd slecht gegeten worden door salamanders. Probeer er maar eens een paar op te graven. Grote kans dat ie ze dan wel wil eten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Willem Meilink

Je kunt hem bijvoorbeeld een dag niet voeren, in het geval dat je dat dagelijks doet, dan krijgt het diertje "honger" en dan staat het meestal wel open voor nieuwe dingen. Als je hem de keus geeft dan is het gewoon, wat de salamander niet kent proeft ie niet.

Salasander

Ik heb ooit ergens gelezen dat je wormen eerst een dag ofzo in een bak met nat zand moet zetten. Ze zouden dan zand eten en zo alle mest, humus... uit zich 'spoelen'. Misschien kan je dat ook proberen.

Morrison

Gisteren had 'ie twee kleintjes op om te 'proberen'. Vandaag 1 teruggevonden... Nu hopen dat 'ie 't interessanter gaat vinden.
(Ja, die kwamen wel uit de tuin bij ons. Flink geregend, zal er vast weer wat vinden morgen)

Salasander

Raar dat ze daar problemen mee hebben. De mijne eten alles wat beweegt of wat goed ruikt.