Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Groot, groter, grootst

alphamale

Als ex-reptielenhouder ben ik wegens een hevige allergie over moeten gaan op amfibieën. Ik heb nu twee axo's, waar ik veel plezier aan beleef. Ik zou graag nog een salamandersoort willen houden. Ik heb echter een voorliefde voor grote beesten. Klein grut bekoort mij nu eenmaal niet...

Welke salamandersoorten (voor de hobbie uiteraard) worden nu het grootst?

Steven DC

Pleurodeles waltl kan tot 30cm worden, is een volledig aquatiele soort en is zeer makkelijk te verkrijgen.

joost.v.wijk

Salamanders zijn over het algemeen nu eenmaal kleinere dieren. De echt grote soorten zijn voor de hobby niet geschikt. Axo's en, zoals Steven ook al zei, de waltl zijn de grootste aquatiele soorten voor in gevangenschap, met hun maximale 30 cm lengte. Ambystoma tigrinum kan tot 40 cm worden, maar is wel een landbewonende soort.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar die allergie. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat iemand allergische reacties had bij reptielen.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Monique

Ik heb pas iemand gesproken die allergisch was voor een slang. Dus kan wel.
http://www.licg.nl/wcs/lcg/nl/3490/allergie-voor-huisdieren.html
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

petro pees

Ik heb ooit eens iemand in de winkel gehad die allergie's was voor alles wat haar had.
Hij is toen maar met leguanen begonnen,helaas bleek hij daar ook allergies voor en is toen overgestapt op vissen.(Grote,toevallig hield die ook niet van 'klein grut')
Petro
Citaat van: joost.v.wijk op augustus 25, 2010, 07:28:14 AM

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar die allergie. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat iemand allergische reacties had bij reptielen.
Tylototriton Shanjing

alphamale

;D

Bedankt voor de tips. Ik heb al wat gelezen over de ambystoma en de watl en beiden lijken ze me interessant. Hoewel ik eerst een echte reptielenliefhebber was, moet ik eerlijk bekennen dat de amfibieën me steeds meer intrigeren. Ze zijn echt heel divers van kleur en vorm.

Wat mijn allergie betreft:

Ik had al enkele jaren reptielen toen ik de symptomen kreeg (astmatische klachten). De arts had vastgesteld, dat ik niet allergisch was voor vogels en hij concludeerde, daar reptielen en vogels nauw aan elkaar verwant zijn, dat ik ook geen last van reptielen kon hebben. De klachten werden steeds heviger en ik begon toch mijn vermoedens te krijgen.

Als ik een terrarium had schoongemaakt kreeg ik het al benauwd en had ik de rest van de dag een chronische loopneus. Inmiddels had ik al meer dan 20 dieren, waaronder diverse ondersoorten v/d blauwtongskink. (Fantastische huisdieren overigens) Experimenteren met verschillende bodembedekkingen mocht niet baten.

Ik las later op internet, dat men allergisch voor reptielen kan zijn. De omschreven klachten waren dezelfde als die ik had. Deze worden veroorzaakt door de huiddeeltjes die je via je luchtwegen binnenkrijgt. Zodoende heb ik mijn dieren moeten verkopen aan liefhebbers. Ik heb getracht de pagina terug te vinden, maar deze heb ik helaas niet kunnen vinden. Stonden ook nog andere klachten m.b.t. huisdieren op.

Ik denk niet, dat ik allergisch ben voor amfibieën, daar deze over een ander huidtype beschikken. Waterschildpadden is hoogstwaarschijnlijk ook geen probleem. Vooral reptielen in droge terraria leveren moeilijkheden op door het hoge "smoorgehalte".

alphamale

Die Ambystoma tigrinum is echt een fantastisch beest. Ik denk dat dit mijn nieuwe project gaat worden, maar de watl heb ik nog niet afgeschreven. Zijn deze soorten (kweek uiteraard) fatsoenlijk te krijgen in NL/BE? Echt prachtige beesten. En groot ...........

joost.v.wijk

Ik zou als beginnende salamanderliefhebber voor de P. waltl gaan. Deze is makkelijk als nakweek te verkrijgen en is erg makkelijk in de verzorging.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

Nou een betere grote beginnersoort dan A.tigrinum of P.waltl bestaat niet dus je keuze zit sowieso wel goed. Prijs van tigrinum zal wel wat hoger liggen dan een waltl maar naar mijn bescheiden mening zijn ze wel 100x zo mooi en zijn ze vrij "tam" te maken.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

Omdat ik er toch niet uitkwam heb ik Kimmy, mijn patronesse, laten kiezen. Ze wilt ze beiden.... Na de verbouwing gaan we ons verdiepen in de tigrinum. Ik heb nog terraria genoeg/teveel.

Wat zou je voor een tigrinum moeten betalen? Mijn voorkeur gaat uit naar een jong dier. Groeien doet het namelijk vanzelf.