Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Planten

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gege

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd (ongeveer een half jaar) heb ik 2 axoltl's die in een redelijk saai ingericht aquarium zitten (1 stuk kienhout en wat waterpest). Ze doen het goed, maar om het voor het oog wat aantrekkelijker te maken zit ik er aan te denken om meerdere planten in het aquarium te zetten.

Nu is mijn vraag: Welke planten zijn naast waterpest, cabomba en penningkruid verder geschikt voor een koudwateraquarium?

joost.v.wijk

Vallisneria, Sagittaria, Hygrophila polysperma, Vesicularia en Microsorium pteropus doen bijv. ook goed in koeler water.  (huiskamertemp.). Houd er wel rekening mee, dat veel planten niet altijd bestand zijn tegen het drukke zwemmen en bewegen van een grote salamander als axo's. Vesicularia en Microsorium moeten op een stuk hout worden gebonden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

Glanzend fontijnkruid is ideaal. Is een echte koudwaterplant en heeft weinig licht nodig.
Ze vormen ondergrondse uitlopers of wortelstokken (weet het niet precies) waardoor ze dus niet gemakkelijk door de axolotls worden uitgewoeld.
Als je echte koudwaterplanten wilt kan je misschien ergens in een vijver wat gaan uitscheppen.

Gege

Heel erg bedankt voor de reacties :) Nu kijken waar ik een aantal van deze soorten kan kopen en dan lekker mijn aquarium opnieuw inrichten :D

Flux

Wel oppassen, voor waterslakken(eitjes), anders heb je binnen de kortste keren een slakkenplaag. En er zouden ook nog ziektekiemen in kunnen zitten, is natuurlijk wel een beetje riskant.

Michiel Voermans

Als je weinig last van algen hebt doet een lotus het ook goed. Al hoewel je wel voor voldoende licht in de bak moet zorgen (niet te fel! axo's vinden dat niet fijn.. óf je moet wat schaduwplekjes creëren.) Ikzelf heb er een tijgerlotus in staan en die doet het echt heel goed. Hij blijft mooi laag aan de grond, heeft sterke wortels (nodig bij lompe axo's) en is zelfs een 2e plantje aan aan het maken! Een tip als je een lotus koopt, stop een paar kleikegeltjes rondom de bodem van de lotus, dit geeft 'm een extra boost om te wennen en te groeien. controleer ook altijd even of de noot niet zacht is, in dat geval niet kopen want dan is hij gewoon rot. Oh, en poot de noot niet, laat de plant gewoon zakken in het water, de wortels schieten vanzelf eruit en de grond in.
Ook kun je voor Cryptocoryne soorten gaan, deze hebben ook niet zo gek veel licht nodig, en staan ook wel mooi. Overigens moet je bij deze ook weer uitkijken dat je geen algen in je bak hebt.
Mos zou je ook nog kunnen gebruiken. Ga er dan wel vanuit dat dit zich alleen vermenigvuldigt wanneer de temperatuur ietjse hoger staat, maar hij blijft ook gewoon mooi op 15 graden ofzo. Hier zou je ook eventueel vuurtjes in kunnen laten nestelen, leuke beestjes, goede opruimers en een extra hapje voor je axo's(snelle voorplanting.)
Als laatste kun je nog javavaren gebruiken. Dit zijn erg sterke planten, die zelfs tegen heel erg koud water kunnen. Wel moet je deze niet planten, dus laten drijven, aan de achterwand bevestigen of tussen rotsen klemmen. Ook moet je erbij stilstaan dat deze niet snel vermenigvuldigen, dus je moet zorgen dat je niet te veel penceelalg hebt en dit regelmatig van de plantjes afschrobt.

Succes ermee! ;D