Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



T. shanjing; 1 jaar later...

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joost.v.wijk

De shanjing 2009, die ik vorig jaar bij Petro heb opgehaald:


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

 :)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alibombali


Hugo

Zoo Joost,
Dat zijn mooie stevige diertjes geworden! :)
Die heb je netjes opgekweekt!

Harry

Ben benieuwd bij welke temperatuur en hoe je ze hebt opgekweekt, hoe groot ze nu zijn en van welk jaar het nakweek is.

Het lijkt erop dat je de eerste bent die nakweekdieren succesvol tot volwassenheid weet te brengen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

ziet er goed uit Joost, gezonde stevige beestjes.

Er zijn meer leden die inmiddels shanjing opgekweekt hebben, maar het is geen makkelijk verhaal, dat moge duidelijk zijn.

joost.v.wijk

exacte lengte heb ik niet opgemeten, maar je kan een redelijke schatting maken op de eerste foto. Ze zitten voornamelijk bij kamertemperatuur, wat varieert van 18-23°C. Alleen de zomer was het wat warmer.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Mooie beesten! Vind ze mooier dan de verrucosus.

StijnH

Zien er heel gezond uit! Mooie beestjes blijven het..
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

petro pees

#9
Harry, deze dieren zijn van vorig jaar en er zijn ondertussen al een aantal dieren in Nederland,waarvan de oudste nu twee jaar zijn.
Het opkweken heeft nogal wat aandacht nodig maar is geen onmogelijkheid.
Tot volwassenheid brengen is een ander verhaal en is nog niet aan de orde,aangezien de oudsten hier in Holland gekweekt slechts twee jaar zijn.

Joost ze zien er fantastisch uit :Eén raad pas op met een vochtige omgeving,zolang ze water tot hun beschikking hebben is een wat drogere omgeving(luchtvochtigheid en grondlaag)het best.
Echt mooie gezonde dieren.Zie op de foto's dat ze perfect zitten.
Petro.

Citaat van: Harry Dresens op september 02, 2010, 01:35:27 PM
Ben benieuwd bij welke temperatuur en hoe je ze hebt opgekweekt, hoe groot ze nu zijn en van welk jaar het nakweek is.

Het lijkt erop dat je de eerste bent die nakweekdieren succesvol tot volwassenheid weet te brengen.
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Ze zitten bij mij ook erg droog. Gemiddeld sproei ik ongeveer 1X in de week, en dan alleen lichtjes de toplaag. Een waterschaal staat er niet in. Tot dusver heb ik nog geen problemen met de opkweek. Van de 11 dieren die vorig jaar heb overgenomen, is er in het begin 1 door mijn eigen schuld om het leven gekomen. Deze had zich verstopt in een potje met kaalgevreten bonenplantjes. Dit potje had ik verwijderd uit de bak, en het salamandertje is toen uitgedroogd. Verder is er 1 diertje achtergebleven in de groei, die het uiteindelijk ook niet gered heeft. Ik zit nu dus nog met 9 dieren.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Hugo

Petro, Joost,

Ik had het geluk enkele weken geleden bij Do in de buurt te zijn en bij hem te mogen kennnimaken en rondkijken/kletsen. Hij heeft ook mooie nakweek dieren zitten van de Shangjing!
Mooi dat er stabiele nakweek zit bij enkelen van ons! :)

Joey Immers

ze zien er goed doorvoed uit! ben ook blij dat het bij sommige wel goed is gegaan! bij mij hebben ze het helaas niet gered! het is toch een moeilijke soort als de kweichowensis, wat ik niet verwacht had!
Maarja wachten NK en dan proberen we het weer opnieuw!

Groet
Joey immers.

hypselotriton orientalis