Nieuwe ondersoort kweichowensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Vandaag in Hamm aangeschaft 2,6 van deze nieuwe ondersoort hier een foto van een vrouwtje
Bij de groep dieren zaten ook gewoon uitziende kweichowenis. Ik denk dat het gewoon een paar dieren zijn die deze variatie hebben en dat het geen ondersoort is. Heb ook een paar dieren uit de groep die er gewoon uitzien en ben benieuwd of eventuele jongen daarvan wel deze eigenschap hebben.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

Ook deze erg mooi en ook gezien in Hamm ;)
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

#2
Voor de beeldvorming, dit zijn zeker niet dezelfde dieren waarvan enkele dieren een variatie hebben. Ik ga er van uit dat ze binnen enige tijd beschreven zullen worden door de wetenschap als zijnde een ondersoort of soort. Enkele redenen waarom ik dat aanneem:

In de afgelopen maanden is met name de US-markt overspoeld met deze dieren, het gaat dus niet om enkele losse afwijkende dieren. Voor zover bekend komen ze alleen voor in een klein, specifiek gebied in Yunnan, in tegenstelling tot het totale verspreidingsgebied van kweichowensis dus. De mannen lijken wat meer op de 'gewone' vorm, de vrouwen zijn duidelijk anders. Zo zijn ze bijvoorbeeld al veel grover en forser gebouwd dan de bekende kweichowensis. Het lengteverschil kan oplopen tot wel 6 centimeter. In China is er in de laatste maanden wat veldwerk gedaan rondom deze soort, maar ik durf niet te zeggen of en wanneer er hier een publicatie van komt.

(edit: op aanvraag aangepast)