Verbruik lampen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Ik ben nog steeds aan het twijfelen over de verlichting van mijn bakken omdat ik verschillende tegenstrijdige verhalen hoor. Natturrlijk krijgen mijn bakken daglicht, maar het oog en de wat donkere plekken willen ook wat.

1. Ik heb nu boven 2 bakken elk een spaarlamp van 7 watt die 40 watt zouden leveren. Ziet er goed uit al noem ik het geen spaarlamp, omdat ik vindt dat die lampen behoorlijk nog warmte afgeven en een TL niet.
2. Nu kreeg ik vandaag een reactie dat ik beter een tl lamp van 33 watt kan nemen om beide bakken te verlichten. Een TL zou alleen veel gebruiken bij opstarten, maar zou daarna zuiniger zijn.
3. Led verlichting kreeg ik ook als tip, maar lijkt mij ongeschikt voor salamanders en plantengroei.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

bouffonne

Hallo Harry,
Hier misschien een tip voor jouw
Ik maak al een paar jaar gebruik van een z.g planten groeilamp.
Ik heb er eentje in mijn hobbykas (voor ocrhidee en tropische planten), en er een boven de delta aquarium.
Moet zeggen dat zowel planten in de kas als in het aquarium het perfect doen en de vissen doen het ook goed heb regelmatig jonge visjes erin, en totaal geen last van algengroei.
Heb dan ook nu voor de jonge tijgers ook weer zo'n lamp besteld voor op het terrarium.
verbruik is 15 watt en hebben 10.000 branduren.
Hier is de link waar je de lamp kunt kopen.
http://www.totaalduurzaam.nl/124-spaarlampen-om-energiezuinig-planten-te-laten-groeien/1814/plant-lamp-pendelarmatuur-met-plantenlamp.html
groetjes
Silvia

robkeulers

Ik gebruik Led, het staat al ergens beschreven op het forum als het goed is. Ben er tot nu toe tevreden mee. Ik verwacht ronduit enthousiast te worden als de stroomrekeningn komt.

De planten groeien er op, en bij de salamanders valt geen enkele verandering in gedrag waar te nemen.

petro pees

Het verhaal dat tl verlichting meer zou gebruiken bij opstarten gaat dus nog rond.
Het is dus niet waar,ik weet niet hoe het in de wereld is gekomen.
Mocht je er aan twijfelen,bel met je energiebedrijf die zal dit bevestigen.
Petro
Citaat van: Harry Dresens op september 12, 2010, 08:31:31 AM
2. Nu kreeg ik vandaag een reactie dat ik beter een tl lamp van 33 watt kan nemen om beide bakken te verlichten. Een TL zou alleen veel gebruiken bij opstarten, maar zou daarna zuiniger zijn.
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Houdt er ook rekening mee, dat de TL, zoals we die nu kennen, er binnen enkele jaren er helemaal uit is. Ze worden vervangen door de T5, en zeker door Led.
TL is nog voorlopig te verkrijgen, maar de armaturen waarschijnlijk binnen een paar jaar niet meer.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

nou wordt het nog lastiger wat moet ik nu nemen ?

conclusie:

1. LED
2.TL
3.Spaarlamp
4. plantengroeilamp

misschien iets voor een poll op het forum. Ik ben er nog niet uit. Waar heb jij die led verlichting gekocht Rob en welke?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alibombali

In mijn stelling heb ik t5 tl-verlichting voor de waterbakken en LED-verlichting voor de landbakken.
de plantjes die het verst van de LED-verlichting af staan verpieteren.....

robkeulers

Ik heb led-strips die over de hele lengte van de bak lopen. Ik kan me voorstellen dat ze in de hoeken te weinig opbrengen, maar bij een echt heftig beplante bak zou ik een dubbele strip hangen. Dat zou nog maar een totaalverbruik van 4 watt opleveren.


alibombali

Ik geloof dat mijn  strips ook maar 1,5 watt zijn.....

bouffonne

led verlichting is inderdaad het goedkoopste en is en wordt onze toekomst verlichting.
Ik heb inderdaad met led verlichting geprobeerd voor mijn hobbykas, maar ook bij mij vond ik de planten kleiner blijven en het zaaigoed werd te iel, vandaar dat ik de planten groeilamp heb gekocht.
Dus mijn eerste ervaring met de led verlichting was niet zo denderend en duur was het ook nog.
Ik was voor 3x10 led lampjes (geen strip) 0.4 watt per lampje 90 Euro kwijt.
Inmiddels bied de online winkel Zooplus ook led verlichting aan en ook niet zo duur.
De kleuren geven aan waarvoor het is.
Hier is de link http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techniek_aquarium/verlichting/led_belichting/71307#more
Als iemand van jullie zegt dat dit ook goed is voor het terrarium dan wil ik het ook gaan proberen.
groetjes
Silvia

kevin

Heey,

Ik werk nu al lange tijd in de kassen.
Maar heb gelezen dat ze bezig zijn om LED verlichting te gaan gebruiken zodat je veel meer planten kan telen.
Zodat je het zonlicht niet meer nodig hebt maar hier zijn ze nog mee bezig het is nog maar het begin ervan.
Maar persoonlijk vind ik TL mooier dan LED verlichting bij me dieren.

robkeulers

Citaat van: Alex Kenter op september 12, 2010, 11:10:21 AM
Ik geloof dat mijn  strips ook maar 1,5 watt zijn.....

Ja, da's heerlijk, dat verbruik.  Ik ben het er wel mee eens dat de planten wat ieler kunnen zijn. Maar zoals ik zei, dan zou ik liever een dubbele rij Led hangen dan een TL, het verschil tussen 1,5 of 4 watt LED en een 33 watt TL merk je wel op je stroomrekening.

Harry

Ik ga 1 van de 3 stellingen met LED proberen. Op de andere zitten 7 watt spaarlampen en op de derde TL

En dan maar eens kijken naar de stroomrekening en bakken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

De energierekening maakt ons niet echt wijzer als je alle 3 de verlichtingstypes gebruikt. We weten dan wel hoe de planten het doen. Ik ben net erg benieuwd naar hoeveel pijn het doet in de beurs.

Het zou interessant zijn om per stelling een verbruiksmeter te hangen, dan kun je exact zeggen hoe hoog de kosten zijn. Zo'n verbruiksmeters kosten ongeveer 25 euro per stuk.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zo'n meter gedurende een week aan een stelling te hangen, de rest kan dan gewoon berekend worden. Op deze manier heb je maar 1 meter nodig.

Overigens, mijn led-verlichting is standaard led-spul van de Ikea. Maar er zijn tegenwoordig een hoop goedkopere oplossingen te krijgen, o.a. via internet.

naeff002

kunnen die LED lampjes ook makkelijk tegen de luchtvochtigheid.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus