Huisvesting C. Orientalis

capra hircus

Sinds een paar jaar houdt ik een vijftal C. Orientalis in een aquarium van 80 x 35 cm. Ik heb al een lange tijd het idee om de hobby uit te breiden met een klein groepje Triturus Marmoratus. Ik weet dat de minimale lengte van een verblijf van marmersalamanders 80, en van de Cynops 60 cm is. Mijn idee is om de vijf Cynops te verhuizen naar het aquarium van 60 x 30 zodat het grotere aquarium vrij komt voor de marmers. Maar is 60 x 30 niet te klein voor vijf Cynops'? Hier heb ik, ook niet op de site, nog geen antwoord op kunnen vinden. Graag hoor ik wat jullie er van denken. De Cynops zijn trouwens geheel aquatiel.

Het lijkt me leuk om een nieuwe soort erbij te nemen, maar niet ten koste van de andere. Alvast bedankt voor de reacties.

Harry

Ik denk dat het best kan voor je cynops, al  is het niet groot. Let er wel op dat mamers heel anders gehouden moeten worden dan aziatische soorten. Kouder in de winter, een goed aquaterrarium en een bak die aan de bovenkant voldoende ventilatie geeft omdat marmers ook kurkdroge plekken nodig hebben.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

capra hircus

Harry, bedankt voor je antwoord.

De marmers komen in een open bak (wel ontsnappingsvrij natuurlijk) en heb ik verder op de site ook voorbeelden gezien hoe ze gehouden moeten worden. Wanneer ik tijd heb zal ik de bakken in orde maken en kijken of ik ergens marmers kan vinden.