Mijt op shanjing

naeff002

Een paar dagen geleden zag ik 1 van mijn shanjings magerder worden, ik ben toen extra gaan opletten over hoe ze het doen. Vandaag zag ik bij hetzelfde dier kleine witte beestjes op zijn kop kruipen, door hem nat te maken kon ik het niet weg krijgen. Ik heb het toen met mijn vingers voorzichtig eraf gehaald. Een 2e dier is nu ook heel zwak, waarschijnlijk door dezelfde oorzaak.

Ik heb al de bak helemaal schoon gemaakt, de hele inhoud weg gegooit en weer nieuwe inhoud erin gedaan. Heeft iemand nog enige tips wat ik verder nog kan doen om het niet terug te krijgen en ook het diertje(s) er weer bovenop te krijgen.

En hoe ik er aan ben gekomen. Zouden ze die mijten via de stofkrekels of de fruitvliegen gehad kunnen hebben.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

joost.v.wijk

Hoe je er aan gekomen bent, weet ik niet.

Een droge huisvesting voor shanjing werkt naar mijn idee het beste. Mijt heeft liever een vochtige plaats, is dit mss het geval? Dit zou een reden kunnen zijn voor zwakkere salamanders, die toch echt droog moeten zitten. Doordat ze zwakker zijn, kunnen mijten de overhand krijgen op de salamanders.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

ik heb ze nu in ieder geval weer heel droog zitten. In het begin sproeide ik wel eens maar dat heb ik de afgelopen 3 weken expres niet meer gedaan, zodat de natte plekken weer zouden drogen. Hoop dat het dan nu snel beter met ze gaat.
Kevin Naeff

robkeulers

Ik zou proberen de zichtbare mijten zoveel mogelijk te verwijderen, en de shanjing daarna in een andere setup te zetten waarin je ze goed kunt monitoren. Misschien is een setup met keukenpapier en een stuk schors een optie?

Goed dat je dit plaatst Kevin, erg leerzaam voor iedereen.

André

Ik denk dat het goed zou kunnen dat dit met voedseldieren mee komt.
Deze mijten ben ik ook wel eens tegen gekomen in een bak met gekochte wormen.
Ook op mijn salamanders heb ik er ooit één gezien, daarna nooit meer.
Mijn salamanders zijn alleen al wel wat groter en daardoor wat robuuster tegen dit soort dingen.

Het lijken me geen bloedzuigende mijten, maar bevoordelijk voor de dieren is het waarschijnlijk niet.

Succes met het er weer van af komen.

petro pees

Kevin,
wat betreft een drogere zetting heb je al aangegeven dat je dat gedaan hebt.
Ik heb het probleem met mijten ook gehad(op juvenielen)Hoewel een ander soort en op jongere dieren.
Het verwijderen deed ik met zo,n kwastje wat bij de verf zit voor kinderen.(Van die waterverfplakjes,samen met kwastje.)
Het verwijderen is het best op het moment dat de salamanders over gaan naar een nieuwe behuizing(natuurlijk ook goed tussendoor)
Welke mijt het is kan ik je niet zeggen,wel dat deze zich vaak bevindt op de wormen(regen en pier)
Besmetting op die wijze is aardig te voorkomen door die flink af te spoelen met water voor je ze voert.
Petro
Tylototriton Shanjing

naeff002

de wormen omspoelen die ik altijd omdat de wormen ook in andere bakken in het water komen en als ik het dan niet doe het water heel snel bevuil.
Ik had inderdaad de mijt verwijdert voor ik ze in een andere bak had gezet, ik hoop ze niet meer gezien. Hoop dat het zo blijft en dat ze snel sterker worden.
Kevin Naeff

naeff002

moet even zeggen dat het dier op de foto het niet heeft gered. De andere doen het goed. van die shanjing kan je veel leren, helaas niet altijd leuke ervaringen.
Kevin Naeff

Steven DC

In zulke omstandigheden zou het verdomd gemakkelijk zijn als je een voorraad roofmijt in huis hebt. Voor dit dier zou het wel te laat geweest zijn, maar ik vraag me wel af of roofmijt te kweken valt en in voorraad te houden is...