Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Ceratophrys ??

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

alphamale

Ik heb onlangs een Ceratophrys gekocht op Reptilica. In mijn enthousiasme ben ik echter vergeten te vragen of het nu over een ornata of een cranwelli betreft. Ik ben enigszins bekend met de soorten en ik weet dat:

- ornata groter wordt
- ornata fellere kleuren heeft, waaronder ook vaak rood, en deze behoudt
- ornata in verhouding een groter hoofd heeft t.o.v. zijn lijf
- ornata meer "rechtop" staat
- ornata minder grote hoorns heeft
- ornata donkere vlekke net achter de ogen heeft

Alles neigt er naar, dat het een ornata is, hoewel de mijne geen rode kleuren heeft. Zijn vorm en verhoudingen zijn typisch die van een ornata. Hij heeft echter geen donkere vlekken achter zijn ogen. Ik hoop zodoende, dat er forumleden zijn die bekend zijn met deze soort, daar ik alsnog moeite heb met het identificeren van mijn exemplaar. Ik heb nog geen foto geplaatst, maar dat kan ik alsnog doen als er kenners zijn.

DannyS

Van de dieren heb ik niet zoveel verstand (vind ze wel érg gaaf).
Naar mijn weten heb je de cranwelli, de ornata en de cranwelli x ornata.
De laatste is een kruising tussen de 2 soorten. In het engels heten die Fantasy frogs, geloof ik.
Misschien is het zo'n mix..
Ik heb ook begrepen dat juvelielen een ander kleed hebben dan de volwassenen.
Enig idee hoe oud het dier is?

Kenny

Fantasy frog = C.cranwelii x C.cornuta  ;)

fantasy's komen veel voor in de handel, cranwelli en ornata ook...cornuta dan weer minder (veel mooier trouwens die cornuta's)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

#3
Cornuta's zijn idd mooier, maar deze ben ik nog nooit op n beurs tegengekomen. De fantasy kende ik al, maar dat is niet wat ik heb. Hij is nog geen half jaar oud en n cm of 7. Als hij ouder wordt, dan is t makkelijker mbt eventueel kleurverlies, want dan betreft t Cranwelli. Ik hoop echter nu al antwoorden te vinden, daar ik n ongeduldige vent ben. Zal wel foto's plaatsen.

alphamale

Nadat ik hem nog wat bestudeerd heb en heb vergeleken op foto's van internet, denk ik toch dat het Cranwelli betreft. Zie tevens:

http://www.reptileforums.co.uk/forums/amphibians/493468-telling-difference-between-c-ornata-2.html

alphamale

en nog één..

alphamale

en de laatste ...

StijnH

Wat een geweldig beest! Ik kan je niet verder helpen met de naam. Veel plezier en succes met je nieuwe aanwinst  ;)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Kenny

Ik denk dat je juist zit ja met C.cranwelii. Oogkassen zijn bij ornata ni zo uitgesproken en ornata is nogal pafferig t.o.v. cranwelii
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

#9
Bij het forum van dendrobatidae* was men het er ook over eens, dat het een Cranwelli was. Ik denkt dat we er dan rustig vanuit kunnen gaan dat we allemaal gelijk hebben. Whoehoe!

Hoewel ik het een fantastisch beest vind, had ik stiekem liever een ornata gehad vanwege het formaat en het kleurbehoud. Mijn vriendin was er echter direct verliefd op. Als ze hem maar niet gaat kussen, want ik wil niet weten in wat voor een prins hij verandert...

Mannen, bedankt voor de hulp!

*Wat een onoverzichtelijk forum!!

DannyS

Ik vrees dat 'ie je vriendin opeet :D

Monique

Hij is ook leuk , wat een poepie ;D
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

alphamale

Het woord poepie is hem tevens vanwege andere kenmerken op t lijf geschreven. Dat krijg je uiteraard met zo'n vraatzucht....

MartinS

Mooi beestje hoor, inderdaad een Cranwelli. Heb hier beide soorten zitten, de Ornata is inderdaad anders gebouwd. Niet te min ga je vast enorm veel plezier aan dit "gulzige" diertje beleven.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

alphamale

Gulzig idd. Had een dola gegeven, hoewel ik inschatte dat deze te groot zou zijn. Niets bleek minder waar...m