Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Eerste keer salamanders.

Ashley

hartstikke bedankt!,
Ik heb ze net een uurtje in de bak zitten.
Ik heb er nu 3, een mannetje (1 jaar en 8 maanden oud) en een vrouwtje (1 jaar en 8 maanden oud) en een jonkie (heeft zelfs nog kleine kieuwtjes) en hij is 7 maanden oud.
Ik heb ze daarnet wat wormen gevoerd, het mannetje heeft al 2 wormen op (veel he) en het jonkie heeft 1 halve worm op..
Het vrouwtje zit lekker in het hoekje bij de verwarming =P, heeft nog geen honger..
ik zal snel wat foto's poste, ik heb 2 grote stukken kiemhout, 2 trossen waterpest en 2 waterdennenvarens (ofzoiets :P), wat mooie lavastenen (had ik nog van een vakantie), en een mooie neppe Griekse vaas..
wel een ondergrond van fijn grind, maar is dat dan niet nodig?

Patrick dk

Hoi Ashley,  gefeli met je nwe aanwinsten , maar let wel huiskamertemperatuur is warm zat voor je salamanders, GEEN verwarming in je bak , is echt funest voor je dieren  ;)
C orientalis

Steven DC

Leuk dat je ze hebt, foto's zijn uiteraard steeds welkom :)

CiteerHet vrouwtje zit lekker in het hoekje bij de verwarming =P, heeft nog geen honger..
Je hebt toch geen verwarming in de bak?? Als er een verwarming in zit, best verwijderen... Salamanders voelen zich beter bij koele temperaturen, te warm water kan op termijn zelfs leiden tot ziekte...

Ashley

oh ik zag op internet dat pleurodeles waltls zo'n 25 graden nodig hadden..
en op mijn kamer is het net 21 graden. :-\
het water is nu 24 graden.

DannyS

Ons caresheet is altijd handig om te lezen, zeker een aanrader.

Een vuistregel voor salamanders is dat kamertemperatuur geen probleem is. Er zijn uiteraard soorten die beter kouder kunnen zitten. Ikzelf zou voor P. waltl 25 graden als max zien. In de zomer er iets boven is geen ramp, maar rond de 20 graden is prettiger voor ze.

Zijn alle exemplaren trouwen ongeveer even groot? Het zou zonde zijn als de jongste in de buik van een van de anderen verdwijnt.

Ashley

De verwarming is DIRECT verwijdert, heeft er net 2 uur ingezeten dus kan geen kwaad denk ik..
De temperatuur is nu langzaam aan het dalen.
kga zo even wat foto's maken zet ik er vanavond nog wel op,
Ik heb ze nog niet gemeten, zou ze inschatten op zo'n 10 centimeter, en de kleine zo'n 5 centimeter.
de kleine zit in het midden, het vrouwtje zit helemaal links en het mannetje zit helemaal rechts :P

Ashley

Maar moet ik nou de kleine in een apart bakje stoppen of niet?

andrizay

Ik zou dat persoonlijk wel doen..Als ik zie hoe het met etenstijd bij mijn eigen ribben eraan toegaat..

Ashley

Dan nog een vraag,
hoelang moet het licht van mijn aquarium branden ?? ik neem aan dat ze ook slapen..
het gaat goed met ze, de temperatuur is gedaald en ze hebben allemaal minstens 1 worm op dus dat zit goed.
en André-Arthur, hoe bedoel je met hoe erg het er aan toe gaat, dat ze elkaar opeten of wat?
mvgr,
Ashley

StijnH

Ze eten elkaar niet op (of er moet een flink lengte verschil tussen zitten) maar wat bijvoorbeelt wel kan gebeuren is dat de kop in de mond beland en dat het dier stikt of wat ik laatst nog heb gehad dat een stuk van de staart eraf word gebeten. Als je op verschillende plekken in het aquarium voert valt het denk ik wel mee of er moet dus een flink lengte verschil tussen zitten. Ik zou het even goed in de gaten houden in het begin, als ze hem/haar de hele tijd achterna zitten en het met voeren nogal ruig gaat zou ik hem even appart zetten.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Ashley

Hier wat foto's van mijn bak (is het water misschien iets te hoog?) en van 2 van de salamanders, het kleintje zat verstopt in de waterpest , dus daar heb ik geen foto's van kunnen maken.

Ashley

Nog een vraagje, ik heb gister een zakje levende Rode muggenlarve gekocht, maar hoe kan ik die het beste aan mijn salamanders geven?

Steven DC

Giet de muggenlarven in een potje en laat ze even onder een een zacht stromende kraan staan. Zo worden ze goed gespoeld. Daarna kan je de larven aan je salamanders voeren (gewoon in je bak gooien. Nooit het water van het zakje in je aquarium gieten!

De eerste foto is 100% zeker een mannetje, maar foto 2 lijkt me op 1ste zicht ook een man. Het is wel onduidelijk op die foto... Zou je nog eens foto kunnen plaatsen van dat dier, maar dan van de zijkant?

De watten waarin de planten staan, kan je ook best verwijderen. Dat gaat beginnen rotten in je aqua.

Ashley

Bedankt voor de tips, en ja Steven de 2e foto was 2 keer dezelfde salamander haha, ik zal spoedig mogelijk even een foto van het vrouwtje maken, kan ik het vrouwtje even uit het water pakken om even een duidelijke foto te maken of kan ik dat maar beter laten?

Ashley

Hallo,
hier eindelijk de foto's,
1e foto is het vrouwtje (denk dat het vrouwtje is) en 2e foto is het mannetje (denk ik) en de 3e foto is van het kleintje (lief he).
Nog een vraag, ik heb een mooi land gedeelte gerealiseerd maar ik heb ze er nog geen één keer op gezien, wat kan ik hier aan doen, of gaan ze vanzelf op het land gedeelte (als ze daar de behoefte toe hebben).