Welke soort?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Salasander

Ik ben in september naar de Ardennen geweest en er liepen daar snachts vuursalamanders rond.
Ik vond wel wel dat het nogal kleine dieren waren, hoewel het precies wel volwassenen waren. Er was 1 met echt een opgezwollen cloaca, dus ik veronderstel een volwassen man. Maar ik heb al veel grotere gezien dan deze. Dus is dit nu eenzelfde soort of worden ze elk jaar groter?

Kenny

Die op de foto is een jonge man die er helemaal zin in heeft.
Tussen de 15 en 20cm worden ze doorgaans. Mooi patroon trouwens die op de foto.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Ik zie dat je ze binnen hebt gehaald, alleen voor de foto's hoop ik toch?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 24, 2010, 11:52:52 AM
Ik zie dat je ze binnen hebt gehaald, alleen voor de foto's hoop ik toch?

Sterk punt Joost...



In Belgiƫ zit alleen de ondersoort terrestris.

alphamale

Wel ontzettend mooi. Ga in januari naar de Ardennen, maar dan denk ik er geen tegen te komen, of heb ik dan ongelijk?

Joery Tackaert

Er zijn al meldingen geweest van s.s.t. in de sneeuw, maar ik denk dat de kans om ze tegen te komen in januari vrij klein is.

DannyS

Ik denk ook dat de kans klein is.
Ik ben van plan om in het voorjaar naar de ardennen te gaan, zo'n beetje in paringstijd. Niet specifiek voor Salamanders, maar voor alles wat daar groeit en bloeit.

StijnH

Ik ben er met school geweest, het is erg mooi daar inderdaad.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Salasander

En die ondersoort terrestris, hoe zie je dan het verschil?

robkeulers

kijk eens hier (klikkerdeklik) en hier (klikkerdeklik).

De 2 onderbroken strepen die je over de rug van het beestje hierboven zit lopen zijn typisch voor S.s.t.

Roy van Grunsven

Ik weet niet hoe de wetgeving in Belgie is maar het lijkt me sterk dat je ze mag vangen. Zelfs al is het alleen voor een foto.

Gewoon met rust laten is het devies.

Salasander

Citaat van: Rob Keulers op oktober 25, 2010, 09:58:53 AM
kijk eens hier (klikkerdeklik) en hier (klikkerdeklik).

De 2 onderbroken strepen die je over de rug van het beestje hierboven zit lopen zijn typisch voor S.s.t.

Dus dan toch Salamandra salamandra terrestris?

Salasander

Citaat van: Roy van Grunsven op oktober 25, 2010, 03:43:41 PM
Ik weet niet hoe de wetgeving in Belgie is maar het lijkt me sterk dat je ze mag vangen. Zelfs al is het alleen voor een foto.

Gewoon met rust laten is het devies.

Het beestje is er niet aan gestorven. Er lag wel 1 doodgetrapt of overreden op de weg.

Kenny

Citaat van: Sander Bauwens op oktober 25, 2010, 04:33:20 PM

Dus dan toch Salamandra salamandra terrestris?
Hoezo dan toch? Zoals reeds gezegd...in Belgiƫ enkel en alleen S.s.t.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

robkeulers

#14
Citaat van: Sander Bauwens op oktober 25, 2010, 04:34:10 PM
Het beestje is er niet aan gestorven. Er lag wel 1 doodgetrapt of overreden op de weg.

Ik moet zeggen dat ik me soms behoorlijk irriteer aan je posts Sander. Ook de axo-sectie hebben we het hier al regelmatig met je over gehad.

Dieren uit het wild blijven in het wild en ook voor foto's neem je ze niet mee naar binnen. Lekker temperatuurshock voor hem, dacht je niet?

En ja, het is inderdaad terrestris, maar dat had ik je ook al eerder verteld..