Axolotls aanschaffen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jasmine

Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw en ik heb ook nog helemaal geen axolotls, maar ik doe nu alvast wat opzoekwerk.
Ik zou rond nieuwjaar mijn aquarium willen aanschaffen en dan enkele weken later ook mijn eerste twee axolotls. Mijn aquarium zou maximum 105 cm breed kunnen zijn, dus ik vroeg me af of dit voldoende is voor twee axolotls? (rekening houdend met het feit dat ze tot 25cm lang worden). Verder vroeg ik me nog af welke planten je het best in de aquarium kunt steken en welke slakken/kleine visjes er eventueel ook nog kunnen.

Ik weet inmiddels dat je de aquarium 2 à 3 weken moet laten staan voordat de axolotls erin kunnen, maar hoe zit het dan met het uitkuisen van de aquarium?

Alvast bedankt!  ;)

Flux

Mijn aquarium is 100x50x50 en hierin zitten 3 Axolotls, dit gaat prima. Dus ik denk dat je bak groot genoeg is voor 2 stuks. Ik heb een aantal verschillende soorten planten erin. Waar je rekening mee moet houden is dat axolotls worden gehouden in een niet verwarmde bak, heel veel planten die in de dierenwinkel verkocht worden zijn tropisch en zullen dus sterven in een onverwarmde bak. Wat je het beste kunt doen is opzoeken welke planten gehouden kunnen worden bij kamertemperatuur of dit navragen bij de dierenwinkel. Simpele planten die je kunt houden bij kamertemperatuur zijn bijvoorbeeld waterpest en cabomba.
Andere vissen erbij stoppen raad ik af, deze worden opgegeten en kunnen ook stress veroorzaken. Ik heb ook gehoord dat sommige vissen aan de kieuwen van de axolotl kunnen gaan knabbelen. Slakken proberen mensen er meestal uit te houden omdat ze een plaag kunnen vormen en ook je planten aanvreten.

jasmine

Fijn om te horen dat het aquarium groot genoeg zal zijn  :)
Bij de dierenwinkel in m'n buurt hebben ze enkel waterplanten voor in koud water, dus dat zou ook geen probleem moeten zijn! Ik vroeg me enkel af het populairst was om in het aquarium te doen.
Aangezien m'n axolotls bij een groot raam zullen staan (hier schaf ik wel een donker gordijn voor aan), dacht ik dat het teveel aan algen misschien een probleem zou kunnen zijn, vandaag de vraag over de visjes en/of slakken.

Steven DC

Citaat van: jasmine op november 04, 2010, 03:18:52 PM
Fijn om te horen dat het aquarium groot genoeg zal zijn  :)
Bij de dierenwinkel in m'n buurt hebben ze enkel waterplanten voor in koud water, dus dat zou ook geen probleem moeten zijn! Ik vroeg me enkel af het populairst was om in het aquarium te doen.
Aangezien m'n axolotls bij een groot raam zullen staan (hier schaf ik wel een donker gordijn voor aan), dacht ik dat het teveel aan algen misschien een probleem zou kunnen zijn, vandaag de vraag over de visjes en/of slakken.

Algen ga je niet in de hand kunnen houden met slakjes. Algereters (vissen) moet je zeker vermijden! Deze vissen bezitten een schraap waarmee ze algen van de stenen schrapen. Het zou niet de eerste keer zijn dat zo'n algeneter de huid van een axolotl totaal beschadigt. Dus onthouden: Algeneter ==> BIG NO NO
Om algen aan te pakken die je ramen groen maken, kan je best een schrapertje halen bij een doe-het-zelf-zaak of aquariumwinkel. Hiermee kan je op een zeer eenvoudige manier de algen verwijderen

jasmine

Geen andere dieren erbij dus, ik dacht dat het wel kon (had het al een paar keer zien staan), maar als het meer nadelen heeft dan voordelen...  :-\
Zo'n schrapertje lijkt me wel handig inderdaad!

Eigenlijk heb ik ook geen flauw idee waar ik m'n axolotls vandaag zou moeten halen, zeker in de buurt rond Gent (ik wil er wel een half uurtje tot een uurtje voor rijden, dat niet). Ik heb al gehoord dat het beter is deze niet uit een dierenwinkel te halen, maar dat is met bijna alle dieren zo geloof ik...

Morrison

Mijn beste axolotls komen inderdaad gewoon bij hobbykwekers vandaan. Degene die uiteindelijk ziek werd komt van een dierenwinkel waar die werden gehouden op kleine steentjes met andere vissen en vuurbuiksalamandertjes erbij. (En niet te vergeten, te kleine bak)

Alathariel

Ha Jasmine, toch maar even aangemeld dus :) . Leuk!

Voor 2 axolotls is een bak van minimaal 80 cm nodig, dus 105 is zeker groot genoeg :) .
Algen zijn zwaar vervelend, en die ga je voor het raam zeker krijgen. Mijn bak staat sinds ik verhuisd ben (een jaar geleden) ook vlakbij een raam, en sindsdien heb ik een algenplaag waar ik meer vanaf kom. Alle planten gaan eraan dood, het filter/de pomp raakt soms verstopt, het glas moet bijna elke dag schoongemaakt worden en het zand, de achterwand, de stenen en de schuilplaatsen zijn allemaal bedekt met die troep.
De axo heeft nergens last van (hij eet alleen wel eens vlokken algen die langs komen drijven), maar het is gewoon lelijk en irritant. Als het kan, zou ik de bak dus niet vlakbij een raam zetten. Hier kan het helaas ook nergens anders, anders deed ik het wel.

jasmine

Hier kan het ook nergens anders, maar ik schaf wel een gordijn aan die heel donker is en weinig licht doorlaat  ;)  Ik heb trouwens ook ergens gehoord dat je goed moet opletten met het nitrietgehalte in het water van je aquarium en dat je daarvoor testjes in huis kunt halen, maar hoe werken die ongeveer? En hoe kun je weten of het teveel, te weinig of juist goed is?

André

Deze test staafjes zijn bij veel dieren speciaalzaken te krijgen.
Het wijst voor zich, je houd het staafje een seconde in het water dan na 30 seconden kan je het aflezen aan de hand van het potje.
Hier staat vaak ook op of het goed is voor een gemiddeld aquarium, wat meestal het geval is


Bron: http://www.hubo.be/01/MyImages/maart.jpg

Michiel Voermans

Als je strikt met regelmaat je aquarium schoonmaakt, je handen goed wast (GEEN ZEEP) en oplet wat je in het aquarium doet en wat niet zou je helemaal geen teststrips nodig hoeven hebben. Natuurlijk zijn ze wel ideaal bij een beginnend aquarium waar het water nog in evenwicht moet komen en een balans moet vinden.
Succes met alles! :)

jasmine

#10
Ik heb ondertussen al veel informatie gevonden en ik voel me klaar op 2 axolotls in huis te nemen, maar ik moet nog twee maanden wachten! Vreselijk...

Maar ik had nog een vraag, die ik in het begin ook al gesteld had geloof ik. Een aquarium moet 2 à 3 weken blijven staan in het begin, maar wat moet je dan doen met het water als je het aquarium schoonmaakt? Dan laat je het water toch ook geen tijd staan voor je het in het aquarium giet?

joost.v.wijk

Enekel dagen tot een week is meer dan genoeg. Dit werd jaren terug gedaan om het chloor, en eventuele zware metalen. Maar dit zit tegenwoordig niet meer in het kraanwater.
Verder hoef je ook niet al het water te verversen tijdens een schoonmaak, maar ongeveer een derde van het totale watervolume.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis