Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Scaphiopus couchii

David en Sofie

Zoals Rob eerder aankaartte betreffende het topic Scaphiopus couchii in de rubriek "vraag en aanbod", laten we gewoon ééntje in "Off-topic" maken over deze mooie padden om te vermijden dat er interessante informatie zou verwateren.
Ik heb er onlangs 6 overgenomen van Kenny ... en ja ... er is zo weinig over bekend in de hobby.

David en Sofie

Ze zitten nu voorlopig in een curverbak met ongeveer 10 cm bodembedekking bestaande uit een mengeling van aquariumzand en cocopeat.
Als er iemand betere ideeën heeft als bodembedekking, laat maar weten.
Het zand blijft wel op ze plakken als ze zichzelf uitgraven ... ik weet niet of dit kwaad kan?
Een oorzaak is misschien ook omdat de grond toch nog redelijk vochtig is omwille van de cocopeat-brok die ik laat zwellen heb in een emmer water ... het zand heb ik er droog onder gemengd.

StijnH

Mooie dieren, succes ermee! Ik denk dat het geen kwaad kan als er zand aan ze blijft plakken, dat kan je bijna niet voorkomen.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Patrick dk

Mooie dieren hoor . Ik heb zelf geen padden, maar wat niet is kan nog komen. Maar ik neem aan dat je wel een mini-cursus paddenverzorging hebt gehad van Kenny ? En dat ze verder enigzins hetzelfde als landsalamanders moeten worden verzorgd ? (behalve waarschijnlijk de temperatuur) . En het zijn stevige jongens dus zullen ook wel redelijk grote voedseldieren eten. Maar iig succes met deze mooie dieren.  ;)
C orientalis

David en Sofie

Identiek als landsalamanders is het wel niet ... deze padden zijn woestijndieren. Je zit niet alleen met een verschil in temperatuur, maar ook in vochtigheidsgraad.

Ja ... ik had natuurlijk de nodige vragen gesteld aan Kenny en deze waren vergezeld van de nodige antwoorden  ;)

Maar er blijven altijd vragen onbeantwoord gezien deze padden geen regelmatige verschijning zijn in de hobby.

Via internet tref je enkel veldverslagen aan, maar daar kan je wel uit voort hoe je ze het beste kan houden en als kers op de taart eventueel mee kan kweken ::) ;D

Alleszinds ... hun gedrag in de natuur is zeer merkwaardig en het googlen waard!!!!

Patrick dk

Ja ik was net even te snel met m´n vergelijking qua landsalamanders , ik las daarna pas het andere topic van Kenny. Maar ik keek nu pas ook goed naar je lijstje dieren, en dat is indrukwekkend zowel qua salamanders als qua kikkers/padden. Met dergelijke ervaring zal het met de nwe dieren ook wel goed komen. Zijn de volgende dieren trouwens iets voor jullie (geen kennis oid) kwam ze tegen na wat zoeken. http://www.2dehands.be/dieren-toebehoren/dieren/kikkers/koppel-reuzenpadden-80301043.html?qq=bufo&pcpl=&pc_id=&afd=dieren-toebehoren  ?    :D  grt Patrick    en btw cocopeat kan je ook gewoon los in zakken kopen bij de tuincentra  ;)
C orientalis

alphamale

Ik heb er drie van Kenny. Ook ik heb ze in een mengsel van cocopeat en aquariumzand. Ze zitten bij mijn in een oud aquarium. Hier zit 8 cm bodembedekking in. Ze staan in de bijkeuken, waar het in de winter rond de 15 graden is. Bij mij zijn ze in een soort winterrust, daar ze bijna de gehele tijd ingegraven zijn. Eten doen ze ook niet. Ik heb ze voorzien van een bak water. Om de zoveel dagen verschijnen ze en nemen een bad om vervolgens weer onder de grond te verdwijnen. Erg mooie beesten.

Hoe doen ze het bij jullie op dit moment? Eten? Actief?

David en Sofie

@ Patrick :
Er zijn nog wel wat padden die op mijn verlanglijst staan, waaronder Bufo marinus ... maar alles op zijn tijd (haast en spoed is zelden goed hé ;) )

@ Niels:
Bij mij zijn ze ook niet echt actief en in de kamer waar ze zitten is het 19-20°C. Ik denk niet dat de activiteit van dieren temperatuursgebonden is, maar eerder vochtigheidsgebonden is. Ze zitten constant ingegraven en 's avonds of 's nachts komt er wel af en toe eens ééntje piepen om zich volgens mij in de eerste plaats te voederen. Ik heb trouwens geen waterbak in de terrarium aangebracht.

Qua voer geef ik voornamelijk krekels, halfwas sprinkhanen en wasmotlarven. De voedseldieren lopen soms, zelfs meestal, enkele dagen in de bak eer ze opgegeten worden.

alphamale

Ha, Bufo marinus staat ook op mijn verlanglijst!

De mijne eten sporadisch. Af en mis ik een sprinkhaantje. Om de zoveel tijd doe ik de overgebleven sprinkhanen aan mijn cranwelli voeren.  ;)

alphamale

Een van de rakkers vond het toch sneu om continue verstopt te zitten. Zodoende heeft hij een plekje voor het glas uitgekozen. Attent van hem.

Kenny

Schitterend  ;D Hier heb'k er ook zo'n paar voor de venster zitten, enkel is mijn bak uit semi transparant plastic dus heel veel zie ik niet.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

Daar er veel regen en onweer op komst is hebben we de couchii's buiten in een speciekuip met water stenen en takken gestopt, hoewel we niet eens zeker weten of we over een man beschikken. Één is kleiner dan de andere twee en deze heeft sporadisch een kwaakje laten horen, dus waarschijnlijk een kerel. Is hij echter mans genoeg?

Patrick dk

He Niels , coole pic´s !!!
C orientalis

alphamale

Hoewel ik toch echt het vermoeden heb dat we 3 vrouwen hebben, trof ik iets apparts aan in onze buitenbak. Is dit een spermatofoor of is dit klinkklare str%nt?

joost.v.wijk

Bij salamanders wordt een spermatofoor buiten het lichaam afgezet, en door een vrouwtje weer opgenomen. Bij kikkers en padden komt dit volgens mij totaal niet voor. Ik denk dat je gewoon stront aan de handen hebt  ;D

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis