Bouwverslag van mijn allereerste vivarium + foto's andere bakken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

psydream

Ik wou een zo natuurlijk mogelijk biotoop creëren met zowel land als water met prachtige planten en bloemen. (Zo heeft men altijd iets om naar te kijken als ze weer verstoppertje spelen)
Na de vele positieve reacties heb ik besloten om wat foto's en een woordje uitleg te plaatsen. Hier volgt het bouwproces van mijn vivarium  ;D

- foto 1,2 en 3
Ik ben begonnen met een aquarium 100*40*40 en tempex platen. Die platen heb ik dan in de gewenste vormen gesneden en de kanten lichtjes afgebrand zodat de plaat niet verder afbrokkelt. Je werkt laag per laag en kit die overal goed vast met aquariumkit (silicone). Ik heb ook de buis voor de "ingang" van de filter voor het watergedeelte ingebouwd in de tempex.  Zo zullen we uiteindelijk alleen maar natuurlijke elementen zien en geen vieze plastieken buis  ;)  Ik heb dan een verhoogd gedeelte gemaakt met een diep poeltje en een watervalletje ( voor "uitgang" filter en mist-apparaat).  Ik heb ook een klein poeltje met een beekje uitgesneden zodat ik een moerassig gedeelte kan nabootsen.

- foto 4 - 7
Ik heb alles ingesmeerd met 2 lagen epoxyhars om het waterdicht te maken. Op de 3de laag heb ik dan wat gekleurd zand gestrooid en ingedrukt. Zo ben je onmiddellijk van die plastieken glans van de epoxy af en krijg je een mooie rotsen. Voor het water-gedeelte was dit uitstekend maar voor het land wou ik toch een ander uitzicht.
Ik ben dan varenwortelplaten gaan kopen in de reptielenwinkel en heb de achterwand ermee beplakt. Dit geeft onmiddellijk een natuurlijk effect en als je het constant besproeit of vochtig houd groeien er spontaan mossen en tropische varentjes uit. 1 plaat heb ik verkruimeld tot gruis voor men land-gedeelte.
Ik heb heel men land ingesmeerd met een paar tuben bruine neutrale silicone en een plamuurmes. De silicone is gemakkelijk verwerkbaar, goedkoop en blijft elastisch. Hier heb ik dan al het varenwortelgruis ingeduwd en laten drogen.
Nu nog inrichten, turf, plantjes zetten , mos enten, vullen met water, filter aansluiten en een week laten proefdraaien  :o



psydream

#1
Hier volgen nog wat foto's van de volledig ingerichte bak. Met echte mossen, bromelia's, varens en orchideeën... Nu beetje laten verwilderen...

psydream

#2
Nog wat foto's en de bewoners

psydream

Nog wat foto's van de bewoners

alphamale

Mooi man. Dat is een fantastisch eerste vivarium!

Kenny

Ik vind de bak mooi en de dieren ook maar niet tesamen  ;)

Tropische planten bij een Noord-Amerikaanse soort, zegt me niets persoonlijk maar dat is kwestie van smaak. Ook vrees ik dat je bromelias niet lang gaan overleven zo vol in de grond en hebben de planten een totaal andere temperatuur nodig dan je salamanders.

Maar mooi istie wel  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

StijnH

Mooi gemaakt. De dieren zien er ook gezond uit!  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Steven DC

Het is echt een fantastisch mooie bak! Wel stelde ik me meteen vragen over temperatuur planten/salamanders (zoals Kenny dus net bevestigde). Wel even meteen een vraag: Zijn al die planten en mossen uit die varenwortel gekomen?

psydream

#8
Alvast bedankt voor de complimentjes.

Voor de verzorging of het behoud van mijn planten heb ik eigenlijk totaal geen problemen. Ik had alles op voorhand opgezocht en me wat verdiept in vanalle soorten plantjes. Je kan er idd niet zomaar alles in plaatsen.

Ik heb dus ook speciale kruisingen gekocht bij professionele kwekers.  Het zijn tropische plantjes maar ze kunnen relatief lagere temperaturen verdragen dan andere. Wel een serieuze investering! Het voornaamste is eigenlijk de luchtvochtigheid en de lichtsterkte.
De temperatuur op het land wordt op zo'n 16-18 graden gehouden met een thermostaat en afzuiging. De plantjes vermeerderen als de pest en de speciale dwerg-orchideeën bloeien toch 8-10 maal per jaar. Als 1 bloem afsterft staat binnen de maand de volgende al klaar. Dus je hebt altijd wel iets prachtig om naar te kijken.
De bemesting gebeurt door bevloeiing met afvalwater van filter en uitwerpselen van dieren en voedseldieren. Je moet dus echt een zelfdraaiend biotoop creëren.

De bak staat nu bijna 9 maanden en is bijna volledig toegegroeid! De plantjes groeien zelfs op de zijwanden (varenwortelplaten) .  Ik moet 2 keer per maand wat planten snoeien en veel mos wegknippen. Het groeit echt over alles en de bromelia's hebben ook al veel nieuwe scheuten.

Het mos is heb ik tijdens mijn natuurwandelingen gevonden. Ik heb er 3 soorten in geënt want tropisch mos rot gewoon weg. Op het land heb ik overal een laagje turf gelegd en dit geeft de ideale "vochtige" voedingsbodem. Om het mos op de achterwand te krijgen kan je de varenwortelplaten gewoon constant vochtig houden en na ongeveer 1 jaar zullen er spontaan mossen op groeien. Er zitten ook zaden van andere tropische planten in die platen dus er zullen uiteindelijk ook spontaan andere planten in groeien.

Als je weinig geduld hebt (zoals ik  ;D ) is er een truc om het te versnellen. Je neemt wat vers mos en knipt of hakt het heel fijn. Dit wrijf je dan wat in de platen en het zal binnen de 2 weken al een grote mosplek zijn! Of je kan het in de blender steken met wat regenwater en opzuigen met een injectiespuit. Dit kan je dan op verschillende plekken injecteren in de achterwand. Maar vergeet niet dat veel licht en vocht cruciaal zijn!!
Bij mij is het mos nu zelfs al op mijn rotsen aan het groeien...

En de dieren zijn in hun nopjes en kerngezond. Veel schuil- en klimmogelijkheden en de vrije keus tussen land en water. De holte in de bladeren van de grote bromelia is hun favoriete plaats.

Ze krijgen ook een uitgebreid gamma van verschillende zelf gekweekte voedseldieren.  In het water zijn het vooral muggenlarven, watervlooien, vlokkreeftjes, waterpissenbedden, pieren...
Op het land zet ik elke week veel insecten uit zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze willen eten en dat het afval in de bak afgebroken wordt.
Dit bestaat voornamelijk uit krekeltjes, naaktslakjes, wasmotlarven, pieren, tropische pissenbedden (veel kleiner en zachter dan de inheemse), springstaartjes, ovenvisjes, krulvliegen, rijstmeelkevers, bonenkevers, kleine maden en alles wat ik buiten nog kan vangen  :)

Dit alles zorgt voor een zeer natuurlijke omgeving....

André

Super mooie bak, wat ik er erg mooi aan vind is dat je probeert een natuurlijk evenwicht te creëeren.
Dat lijkt me goed gelukt als ik het zo lees.

Veel succes met het verdere verloop van de bak.

Gr. André

andrizay

Dat is een mooie bak,ik krijg er spontaan inspiratie van.. ;)

Steven DC

Welke verlichting gebruik je Nick? Ik heb ook geprobeerd om mossen te enten maar deze groeiden enkel vlak onder de lamp.

psydream

Ik heb vroeger al veel verschillende lampen uitgetest en vind persoonlijk T5 lampen voor het aquarium de beste lichtbron als je wat plantjes of veel mos wil laten groeien. Als verlichting gebruik ik lampen van Juwel, 1x High-Lite tube Day, 1x High-Lite tube Nature 30w met reflectoren.

Dat zijn speciale lampen voor het aquarium die de plantengroei enorm bevorderen en ook de natuurlijke kleuren enorm versterken.  De beestjes zien er ook echt wel mooier uit.
Er bestaan zelfs lampen met een speciale filter op dat er geen algen kunnen groeien! Dan moet je meer naar het merk Dennerle of Hagen zoeken.

Ik ben nu al aan het sparen de volgende bak te maken. 150cm lang, 80 diep en 1m hoog... De plannen zijn al uitgetekend maar het gaat toch nog zeker een half jaartje duren voor we eraan kunnen beginnen...

Steven DC

Citaat van: Nick V op november 18, 2010, 12:19:47 AM


Ik ben nu al aan het sparen de volgende bak te maken. 150cm lang, 80 diep en 1m hoog... De plannen zijn al uitgetekend maar het gaat toch nog zeker een half jaartje duren voor we eraan kunnen beginnen...

Ben ik enorm benieuwd naar!
Wat me ook opviel aan je bak is dat je blijkbaar geen tegellijm gebruikt hebt... Hoe zit het met de stevigheid van de wand? Is deze bestand tegen stoten?

psydream

Van tegellijm ben ik eigenlijk geen voorstander. Ik heb er in het verleden wat terraria mee ingericht en dat geeft gewoon veel te veel extra gewicht.  Je moet daar ook al dikkere lagen van smeren en de kans bestaat dat er uiteindelijk barstjes gaan komen.
Het is natuurlijk wel een goedkope oplossing.
Ik heb bewust gekozen voor epoxy omdat het 1 van de hardste kunststoffen is. Die epoxy wordt ook voor vloeren en boten enzo gebruikt. Dat kost ongeveer 60 euro. Het smeert ook heel gemakkelijk en is ideaal voor mensen die wat ongeduldiger zijn.
Ik heb er dus 3 lagen opgesmeerd en het is gewoon steenhard! Je hebt wel maar een half uurtje voor het te stijf is om nog uit te smeren en het is volledig uitgehard in 3 uur. Wel heel goed laten verluchten!
Dit geeft gewoon bijna niets extra gewicht terwijl ik met tegellijm mijn bak niet eens zelf meer zou kunnen opheffen.


Voor mijn aquatiele triturus carnifex wou iets simpel, licht en vooral goedkoop (11 euro!). Het land wordt toch enkel af en toe als rustplaats gebruikt.
Gewoon tempex platen gesneden tot de vorm en dan helemaal volgespoten met 2 tubes bruine neutrale silicone. Dit uitgesmeerd met een plamuurmes en een dikke laag zand ingeduwd. Half uurtje werk, 2uurtjes laten drogen en het overtollige zand opzuigen met de stofzuiger. Volgende dag vullen met water en weekje laten draaien... De silicone blijft elastisch en geeft een superzachte flexibele ondergrond...