kieuwen axolotl. een vraagje...

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sannie

hallo allemaal!
ik zal me even netjes voorstellen eerst^^
ik ben sandra en heb sinds een weekje een axolotl dame in mijn aquarium plaats laten nemen^^
ze is 11 cm groot en heeft de stress van het verhuizen redelijk goed doorstaan en raakt al gewend aan me!
sinds 2 dagen eet ze eindelijk de regenwormpjes die ik voor haar gehaald heb en ben zeer blij hiermee en daarnaast krijgt ze rode muggenlarven te eten! de ene keer levende de andere keer de ondooide versie en alles gaat erin als koekies!
maar nu mijn vraagjes: ik zie soms axolotl's met giga lange kieuwen en vroeg me af of ze alleen zo lang worden naarmate ze ouder worden of dat dit te maken heeft met de verzorging of dat sommige gewoon kleine kieuwen houden(net zoiets als grote oren kleine oren zeg maar)oftewel genetisch bepaald ofzo?

en de volgende vraag: ik lees ook dat als de kieuwen naar voren staan dat ze stress kunnen hebben...
is dit ook het geval als ze gewoon recht omhoog staan soms of moeten ze echt gekruld over hun koppie naar voren buigen?
ze heeft namelijk zo nu en dan als ze op de wormen afstormd de kieuwen pal omhoog staan en die zakken dan het eerste uur niet meer bij haar maar hoop te horen dat dit idd te maken heeft met haar inspanning van het eten.(kon namelijk geen duidelijk plaatje vinden hoe stress kieuwen zouden staan dan namelijk...)

sorry als het miss vragen zijn die al op het forum stonden en ik hier overheen gelezen heb maar kon het niet vinden en heb wat afgeneusd op het internet en kwam toch redelijk vaak op dit forum uit die heel breed is in de informatie over dit prachtdiertje!

alvast bedankt en hoop op een reactie^^

sandra



Flux

Welkom op het forum!

Ik ben pas nog op een beurs geweest in Nijmegen, daar was één kraam met ook Axolotl's, helaas zaten ze met z'n allen op een kluitje, ze hadden allemaal erg kleine kieuwen. Dit komt omdat ze als ze dicht op elkaar zitten elkaars kieuwen kunnen afbijten. Mijn broertje heeft hetzelfde bij zijn Axo's, die zaten bij de kweker ook allemaal te dicht op elkaar. Ondanks dat Axo's pootjes en dergelijke terug kunnen laten groeien lijkt het bij de kieuwen niet of nauwelijks te gebeuren. Mijn axo's heb ik al vanaf dat ze kleine larfjes waren en hebben dus nooit stukken van hun kieuwen verloren.
Wat betreft kieuwen die naar voren gaan staan, dit is inderdaad een teken van stress. Maar ik merk bij mijn Axolotl's precies hetzelfde als ik ze eten geef. Meestal gaan hun kieuwen binnen een half uurtje weer normaal staan. Als ze langer dan een dag zo blijven staan hebben ze inderdaad stress. Wat kan liggen aan een te warme bakken, stromend water, veel beweging in de bak, andere dieren, vissen etc.

sannie

dank je wel voor je antwoord!
ben ik half gerustgesteld! mijn witte axo heeft nu wel een nieuw vriendje van hetzelfde voormaat ongeveer (halve cm kleiner) en nu staan ze idd pal rechtop en zit ze al de hele dag in haar waterplantje...
ze heeft gelukkig geen krom staartpuntje(had ze na de reis hierheen wel en was weg na een dag) en ze eet gelukkig gewoon en is af en toe wel met platte kieuwen aan het zweven door haar bakje!
mn nieuwe aanwinst heeft nergens last van en is ook al aardig tam en lekker bijdehand dus ik hoop dat het voor mn witte axo niet teveel is en ze snel weer dr kieuwen wat omlaag blijft houden....
ik zal is proberen wat foto's te maken en ze te posten ^^

groetjes sandra

Michiel Voermans

Mijn axo's hebben na hun maaltijd altijd hun kieuwen helemaal stijf. Ook zijn ze dan helemaal rood of paars (betere bloedsomloop omdat ze hun eten aan het verteren zijn.) Het is in jou geval helemaal niets geks, het zou eerder betekenen dat je axo's juist gezond zijn ;)
Succes en veel plezier met deze leuke huisdiertjes!

sannie

hier een paar foto's dan van mijn kleintjes^^
ze zijn allebei rond de 11 cm en sinds gister heb ik de donkere erbij gehaald!
weet alleen nog niet zo goed onder welk kleurtype ik hem/haar kan omschrijven...
in daglicht ziet ie er zwart met witte stipjes en met wat feller licht(van bijv een camera) is ie augurkjes groen!



groetjes sandra

A34

#5
Ik heb ook ongeveer de zelvde kleur. Ik vroeg me dit ook wel eens af, maar ik geloof dat dit ook gewoon onder wildkleur valt.

sannie

wat een schatje^^
die van jou heeft ook al van die mega kieuwen vergeleken met die van mij :P
hoop dat ze nog een btje teruggroeien want het is voor hun natuurlijk wel beter.

joost.v.wijk

De ontwikkeling van de kieuwen is grotendeels genetisch bepaald, maar heeft ook zeker te maken met de verzorging, temperatuur, zuurstofgehalte en waterkwaliteit.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

Dag sannie

Ben je zeker dat het een axolotl is, ik heb dat kleur nog nooit gezien, en zijn lichaamsbouw lijkt ook meer op een larve van een andere salamandersoort. En je mag ze gerust meer eten geven, jonge dieren mogen constant met een goed gevulde buik rondlopen.

Wat de kieuwen betreft zit ik ook met dezelfde vragen. Maar het kan door vanalles beïnvloed worden. Ik heb ook een witte axolotl en zij is ook 1 kieuw kwijt, deze groeit helaas niet meer terug, haar poot daarentegen is al bijna volledig terug gegroeit.
Ik heb ooit eens een klein axolotlje, had nog maar net voorpoten denk ik, in een bakje gestoken en zoveel watervlooien in gedaan dat het water roos-rood zag. Ik ben dan een tijdje weggeweest op vakantie. En toen ik terug kwam was het dubbel zo groot en het had achterpoten en zeer lange kieuwen, dus dat zou een truc kunnen zijn om zeer lange kieuwen te creëren. Maar, er kan altijd 1 afgebeten worden als je ze bij andere axolotls zet. Je kan dit vermijden door ze voldoende eten te geven maar dan nog, ze kunnen zich nog altijd vergissen.

@Jeroen, dat is een echte wildkleur, pracht diertje. Zo zou ik er ook wel 1 willen.

sannie

oke thnks voor je antwoord^^
de witte zat idd bij een dierenwinkel met goudvissen samen en een grotere axo...
ben best boos geworden op die man en hij zei dat het alleen nu zo was ivm ruimte gebrek!(koop dan niet in)
de arme beestjes hadden ook een grindbodem die voor dit maatje cruciale gevolgen kan hebben maar was 1 dag later getuige geweest van het feit dat ze niet verstopt zat!(gelukkig)
en nu ben ik getuige op dit tijdstip dat ze eindelijk samen eten van de rode muggenlarven!! jeej^^
en dat ze niet in mekaar happen gelukkig of dat de wildkleur met een worm teveel ervandoor gaat :P
tot nu toe gaat alles goed en zijn mijn temperaturen tussen de 16 en 19 graden! (nacht en dag)
mn nitriet komt inene wel wat omhoog maar vermoed dat er een regenworm of 2 in het schors zit en deze aan het ontbinden is dus morgen een ander voorwerp erin dat dat schors waar ze in kunnen!
en ja ik ververs gelijk een deel van mn water ^^ en dit elke dag verder tot het goed zit allemaal!
nu maar hopen dat mn witte wat minder gestressed word en nog ff 2 leuke namen verzinnen^^ben zwaar aan het brainstormen:P

@sander: was al aan het typen voor ik je reactie las maar alsnog antwoord!
ik hoop wel dat het een echte axo is want zit zelf ook met de twijfel of het miss niet toch een andere soort zou zijn... vandaar ook gelijk de vraag erbij of dit een bekende kleur was want had wel van die echte groene axolotls ergens is gezien! denk eerder dat het een mengsel is van die kleuren en dat het miss doorgekweekt is!
stel het is wel een andere salamandersoort (hebben mn man en ik al besproken) krijgt hij/zij een eigen bak compleet aangepast aan de behoeftes die hij/zij nodig heeft natuurlijk en gaat ie echt niet weg ^^
eten krijgen ze genoeg hier aangezien ze elke dag 1 flinke regenworm krijgen en rode muggenlarven!
ga donderdag watervlooien halen want dan krijgen ze nieuwe binnen en kijken wat ze hiermee doen!
mn man heeft namelijk een warmwaterbak met o.a endler guppen erin en die zijn zwanger dus miss hebben ze binnenkort mazzel met levende visjes :P
dit alleen nog de kleine meid uitleggen als die vissen verdwenen zijn...

groetjes sandra



sannie

nog even een reactie op de vraag of ik er zeker van was of mijn axo ook een axco is!
ik ben er steeds meer van overtuigd dat ze een axo is aangezien na wat zoeken op het net de volgende verschillen wel duidelijk zijn! verbeter het als ik het fout heb graag^^
1: een axolotl heeft 5 tenen en 4 vingers en een salamander 4 tenen en 4 vingers!
2:de rugvin loopt tot onderin de nek bij de axolotl en andere salamandersoorten(in larve stadium) tot het koppie!
3:desondanks de zwartgrijze kleur met witte spots her en der bij daglicht en de groene kleur bij fel licht,heeft ze geen daadwerkelijke zwarte en/of groengele vlekken die over het lijfje lopen!
4:het koppie is de vorm voor een axolotl en niet voor andere salamanderlarven!
5:de ogen liggen meer in het koppie dan dat ze erop liggen/uitsteken!

dus ja ben redelijk overtuigd als dit allemaal klopt ^^
en onder wat voor kleur ze nou gezien word weet ik nog steeds niet echt maar ik vind haar geweldig!^^ (en ja denk dat ik 2 vrouwtjes heb:P)

groetjes sandra

A34

#11
Als hij groter is dan 10 cm kan het niet veel anders zijn.
En ja ik denk ook dat het 2 vrouwtjes zijn  :)

sannie

heb hella (de wildkleur) kunnen meten en ze is precies 10 cm :P
freya (de leucist^^) is precies 11 cm!
eindelijk 2 leuke namen ook die precies tegenover mekaar staan ^^
het grappige is dat freya wel 4 tenen heeft ipv 5 aan elke voet:P
foutje van de natuur denk ik XD

Kenny

Axolotls hebben 4 tenen vooraan en 5 tenen achteraan  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

sannie

ja dat weet ik ^^
maar haar achterpoten tellen er toch echt maar 4...
misschien is ze ze kwijtgeraakt en groeit dat nog terug maar het ziet er mooi en vol uit alsof het gewoon zo is :P
we merken het wel ^^ ze zweeft er prima mee door de bak dus missen doet ze het nog niet ^^