Gebeten of ziek?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Persephone

Ik denk dat het vorige week begon dat Asperge's poot bloederig was, ik zocht er niet veel achter omdat axolotls wel vaker konden bijten.. Helemaal nu ik sinds een paar maanden een nieuwe axolotl heb die een behoorlijk agressief karakter heeft. (Mijn axolotls leefde toch echt een tijdje in harmonie met 2 goudvissen, toen die nieuwe erbij kwam, heeft ze die goudvissen uit elkaar gescheurd.... erg gezellig...)

Er waren duidelijk wonden te zien aan haar pootje, maar ik zocht er verder niks achter. Nu zag ik dat een paar dagen terug, Mozes ook wonden aan zijn poten had en het ook bloedde, ook zijn staart zag er rood en geirriteerd uit, ik schrok me gister ook wezenloos toen ik zag dat de achterkant van zijn staart in 2en lag en Asperge het verdomd om op haar linkervoorpootje te lopen. Deze houdt ze nu omhoog en haar wond is erger geworden, eerst had ze haar 4 voorteentjes nog, nu heeft ze nog maar 2 teentjes en 1 teentje hangt erbij alsof die er zo vanaf kan vallen.. Dus ze heeft nog 2.5 teen..

Ik heb wel eens gehoord van een vleesetende bacterie in een vissen aquarium.. Dus ik maak me behoorlijk zorgen of ze dat hebben.. Of dat het is gaan ontsteken.. Of misschien hoort het wel zo en dat het straks wel aangroeit..

Hebben jullie enig idee waar ik aan moet denken? Zijn het bijtwonden of moet ik toch aan een ziekte denken?

De foto's zijn met een kapotte telefooncamera genomen.. dus excuus voor de slechte kwaliteit.

Asperge:









Mozes:





joost.v.wijk

Dit is duidelijk een bijtwond. Ik heb dit bij mijn axo's ook wel eens gehad. Het heelt alleen weer mooi wanneer je het amputeert :o. Dan groeit er weer een nieuwe aan.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Persephone

Amputeren? o.o

Hoe moet ik dat doen dan?

Afknippen? ._.

Wat sneu... dat kan ik echt niet.... misschien m'n vriend... maar ik kan dat echt niet.. dat doet toch onwijs pijn...

Moet ik dat ook met Mozes zn staart doen?

Moet ik ze dan ook apart houden? Gaat dat niet onwijs bloeden?

André

Ik schrok er ook een beetje van toen ik het las. Het amputeren gaat alleen om het pootje en niet om de staart(verbeter mij hier als het niet zo is).
Als je het niet amputeerd zullen de wonden wel helen maar zullen er geen tenen bij komen, en blijft het pootje wat vreemd gevormd.
Ik heb in ieder geval salamanders gezien waarvan de staart veel erger beschadigd was maar ook bijna zo als van ouds werd.
Dit topic heb je misschien wel gevolgd, er staat in ieder geval nuttige informatie in over bijtwonden in staarten.

http://www.salamanders.nl/forum/hulp-bij-zieke-salamanders/t-karelinii-met-hap-uit-de-staart/

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Gr. André

joost.v.wijk

Ik heb het idd over het pootje. Dit zal niet mooi helen als je het zo laat. Ik heb dit ook eerder gehad met een axo, en heb dus ook het gehavende pootje afgeknipt. Zal ook vast wel pijn doen, maar dat doet zo'n pootje ook, als je er niks aan doet. Het bloeden valt erg mee.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Ben het met Joost eens. Niet te lang mee door klungelen, snel afknippen kan het diertje ook verder.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Persephone

Moet ik het vanaf haar bovenpoot aknippen of alleen vanaf haar teentjes?

Ik weet echt niet of ik het kan...

Hoe lang duurt het voordat het terug gegroeit is?

Patrick dk

Niet voor het een of ander ,

Maar zou je de oorzaak ook niet wegnemen ? Je kan wel gaan amputeren etc , maar ik denk dat je er handig aan doet om de nwe ax te verkopen , ruilen , weggeven oid . grt Patrick
C orientalis

Morrison

Mijn axo heeft ook wel eens zo'n soort wond gehad en de ander heeft er blijkbaar zo hard aan geschudt dat er niet veel meer van over leek te zijn.
Toch is alles weer zo 'gerepareerd' alsof het lijkt dat er nooit wat mee gebeurd is.

Ik ben niet tegen amputeren, maar als het er een stuk ernstiger uitzag zal ik het eerder doen dan zoals op de foto.

Persephone

Citaat van: Patrick dk op december 09, 2010, 06:47:43 PM
Niet voor het een of ander ,

Maar zou je de oorzaak ook niet wegnemen ? Je kan wel gaan amputeren etc , maar ik denk dat je er handig aan doet om de nwe ax te verkopen , ruilen , weggeven oid . grt Patrick


Alle axolotls zijn knorrig.. deze is gewoon wat extra knorrig.. Ik heb dat beesie op me genomen en ik ben dan niet zo dat ik haar weg ga doen omdat het me een beetje tegenzit.. Als het zo blijft dan ga ik er wel over nadenken, maar dit is 2x gebeurd..

@ Morrison,
De wond is nu iig niet meer zo bloederig als op de foto, maar ze wilt nog steeds niet op haar pootje staan.. ze leunt zegmaar op haar pols (?)..

Dus ik denk toch dat ik aan amputeren moet gaan denken.. hoe vreselijk ik het ook vind..

andrizay

Misschien het agressieve beestje huisvesten in een ander aquarium...Het kan een oplossing zijn maar je moet wel de ruimte ervoor hebben..