Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Platysternon megacephalum

naeff002

de natuurlijke vijand van de Laotriton Laoensis

Plastron

Carapax
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

Interessant, en scherpe foto's Kevin! Waar heb je de info vandaan dat dit een natuurlijke vijand van L. laoensis is?

naeff002

op de eerste plaats uit de caresheet van Paul Bachhausen over de Laotriton, dat ze in de zelfde omgeving voorkomen en omdat de Platysternon een carnivoor is en erg sterke kaken heeft. Kan je het wel bijelkaar optellen.
De platysternon vreet ze op
Kevin Naeff

joost.v.wijk

Niet elke carnivoor eet ze dan ook gelijk op. De meeste carnivoren laten amfibieen met rust, ze zijn giftig, en smaken vies. Waarom zou dat voor een schildpad anders zijn? De meeste moeras- en waterschildpadden zijn carnivoor, maar ze houden zich eerder bezig met kleine visjes en ongewervelden.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

Vertel dat de reigers die altijd de kikkers en salamanders uit mijn vijver trok.
Het natuurlijk voedsel van de platysternon zijn vis, amfibieen en insekten. Ik heb me er over ingelezen. Dit is namelijk mijn diertje en wou er dus eerst het 1 en ander over weten voor ik hem kreeg. Ze komen in de zelfde rivierbeken voor als de Laotriton en ze staan op hun menu(bij mij thuis niet natuurlijk).
Kevin Naeff

robkeulers

Ik zit toch meer op het spoor van Joost in deze discussie, maar goed dat is ieder voor zich.

Kevin, ik wil je even wijzen op deze fotowedstrijd (klikkerdeklik)    uitsluitend voor foto's van schildpadden. Misschien iets voor jou?

naeff002

Op het schildpadden forum zeggen ze ook dat de Salamander eten is voor deze schildpad.

Bedankt voor de link rob. Zal even kijken of ik nog een paar mooie foto's heb.
Kevin Naeff

naeff002

Kevin Naeff