Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Laagje op het water

Mexx

hey ik heb nu al paar weken een aquarium en verschoon hem gewoon om de 2 weken maar er zit nu een heel klein grijs laagje over heen weten jullie wat dit is en hoe ik het kan oplosse?

joost.v.wijk

Dit laagje ontstaat door dode bacterien en micro-organismen. Het is niet schadelijk, en je kan het verhelpen met een luchtpompje.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Wellicht minder vaak verschonen en de aanwezige bacterieen (pomp, planten, bodem) hun werk laten doen,
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Roy van Grunsven

Is het een soort van vliesje dat uit elkaar valt in losse stukjes als je er iets door haalt?

Zo ja is het een laagje dode bacterien. Dat kan op zich geen kwaad en zal ook weer verdwijnen als je bak ouder wordt.

Gerrit Krips

Het laagje even opzuigen met een filtreer- of keukenrolpapiertje, als cosmetische behandeling, wil ook nog wel (even) helpen.

André

Mijn vader heeft precies het zelfde probleem, en vooral na het water verversen, Bedankt voor de tips!

Mexx

Citaat van: Roy van Grunsven op december 16, 2010, 10:58:57 AM
Is het een soort van vliesje dat uit elkaar valt in losse stukjes als je er iets door haalt?

Zo ja is het een laagje dode bacterien. Dat kan op zich geen kwaad en zal ook weer verdwijnen als je bak ouder wordt.

ja klopt het valt uit elkaar als ik er doorheen ga, ik geef ze als eten dan bevroren muggenlarven enz.. en na een dag worden ze al grijs en haal ik ze met een schepnetje uit de bak.

maar bedankt voor de tips allemaal  ;D

robkeulers

Daar zit dan ook meteen je probleem Mexx!

Het voer dat je de dieren geeft (zeker bevroren voer) moet binnen enkele minuten opgegeten worden om te voorkomen dat het gaat rotten.

ALs het voer een dag heeft gelegen worden er al allerlei afvalstoffen aan het water afgegeven.
Het voer wat na 5 minuten nog niet opgegeten is kun je het beste meteen er uit halen.

Roel

Sorry lees hem nu net pas.
Het betreft hier idd een laag met dode bacteriën ook wel kamlaag genoemd.
Opnemen met bv vloeipapier of wat keukenrol kan ook helpen. Indien je filtert met een buitenfilter is het ook heel handig om een zgn oppervlakte afzuiger te plaatsen(bekend duits merk(Eheim) brengt ze in de handel).
Gebruik maken van een forse bellenstroom via luchtpomp en luchtsteen wil ook wel helpen.