Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



zomaar een Vuursalamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Louis

Totaal onvoorbereid ben ik deze (zeker langer als 24cm ) salamander tegengekomen. Dat was in Portugal bij Salvaterra do Extremo ( echt middle of nowhere ) aan de Spaanse grens. Edelherten, otters, monniksgieren, valegieren hadden we al gezien maar deze flinke jongen kwam ons tegemoet om 1900 uur op 25 November 2009. Ik had mijn fototoestel even niet bij, maar mijn vriend gelukkig wel.
Ik neem aan dat de ondersoort Gallaica is.

Groetjes,

Louis

Kenny

Leuk Louis! Altijd fijn foto's uit het wild!

Ik vermoed ook gallaica, morenica ligt wat verder zuidelijk en aan de andere kant van de grens. Althans als ik de verspreidingskaartjes goed interpretteer.

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Louis

Dat klopt Kenny,
De ondersoort morenica kommt waarschijnelijk in Portugal voor, maar de contact gebied tussen de twee ondersoorten is nog niet zo duidelijk in kaart gebracht. Als je de literatuur leest lijkt het dat de landsgrens ook de ondersoortgrens is ..... Dat is natuurlijk niet het geval. Wat het betekent is dat ergens  in het zuidelijk binnenland van Portugal en in het zuidwesten van Spanje de tween ondersoorten in contact komen.
Zeker is dat de morenica tot begin 2010 nog niet oficiël in Portugal gevonden is. Wel begrijp ik van de Universiteit van Lissabon is dat er populaties zijn dat niet makellijk te plaatsen zijn onder de ene of de andere ondersoort.
In het zuidwesten van Portugal heb je wel de ondersoort S. s. crespoi.

Louis

Sergé Bogaerts

Louis,

er zijn zeker morenica achtige dieren in de oostelijke Algarve, sterker, ik denk dat morenica en crespoi één en dezelfde ondersoort zijn die gradueel in elkaar overlopen in de oostelijke Algarve naar de Sierra de Aracena (aan Spaanse zijde). De verschillende gallaica vormen zijn overigens per berggebied vaak anders en ook van gallaica zijn er overgangsvormen met bejarae, bernardezi en waarschijnlijk crespoi/morenica.

Nog een hele leuke puzzel, maar het grappig is dat de uiterlijke verschillen niet met moleculaire data ondersteund worden, dus het zijn allemaal relatief jonge vormen.

Gallaica is een van de meest variabele ondersoorten.

Greot, sergé

Louis

Beste Sergé,

Bedankt voor jou reactie, ik heb ook eerder zoiets gelezen, het is een zeer interessante puzzel.
Ik denk dat nog veel jaren aan ondezoek nodig zijn om alles te begrijpen.
Steinfartz ( 2000 ) heeft al geschreven dat inderdaad de populaties van het ZO van Portugal en Spanje tussen de 2 en de 4 miljoen jaar geleden zich van de Noordelijke populaties hebben gesplitst. Maar nu zijn ze wel degelijk in contact.
Moeder natuur is zo dinamisch dat we mischien steeds achter de feiten lopen  :D

Louis