Funky Cynops met kleurafwijking

robkeulers

Een lid van het forum kwam deze Cynops met kleurafwijking tegen op het internet. Navraag leerde dat dit geen aparte soort- ondersoort- stam- of groep is. Het is gewoon een beestje uit een normaal uitziende populatie met een behoorlijke kleurafwijking.

Bijna nep zo mooi.. toch?

Patrick dk

Ik weet hoe de meeste mensen op dit forum over afwijkende dieren en daarmee doorfokken denken. En ik moet zeggen dat ik het meestal daar wel mee eens ben. Maarrrr dit is wel een plaatje.
C orientalis

A34

Prachtig beestje. Net Jezus onder de salamanders ;D

Ik kwam laatst dit tegen ..

StijnH

Nogal een kleurafwijking indd, zeker een plaatje!!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Heel gaaf als je zo'n exemplaar in je collectie hebt. Het hoeft ook zeker niet zo te zijn dat dit weer erfelijk is. Hier zijn een paar pics van een rode popei:

http://www.rieo.net/amph/saramand/imori/cynops/siriken.htm

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Bijzondere dieren, dat moet je maar treffen. Ben wel benieuwd in welke gevallen zoiets erfelijk kan zijn.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Citaat van: MartinS op december 31, 2010, 10:08:29 AM
Bijzondere dieren, dat moet je maar treffen. Ben wel benieuwd in welke gevallen zoiets erfelijk kan zijn.

Ik ben nu popei aan het selecteren op kleur (zoveel mogelijk wit). Ik verwacht niet dat het erfelijk is, maar ga het toch proberen. Als ik nakweek heb, hoef ik er niet meer over te speculeren.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

andrizay

Wat ik weleens zou willen zien is een leucistische T.Marmoratus,ben echt benieuwd hoe die er uitziet..

alibombali

Er zijn een aantal leucistische/albino T.Marmoratusen in Duitsland in omloop..
Een aantal jaren geleden had ik twee wit-gele Dobrogicussen gekweekt (deze waren in verhouding tot hun wildkleur soortgenoten pas na twee jaar geslachtsrijp ipv een jaar)
Na vier jaar had ik ook een groepje heterozygoten dieren gekweekt waarna ik deze kruisde met de lichte dieren..resultaat..........niks...alleen wildkleur dieren...

naeff002

dat is ook wel logisch dat daar alleen wildkleur uitkomt. Die is immers dominat tegen over de lichtere vorm. Maar de nakomelingen kunnen onderling wel weer lichte dieren krijgen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Steven DC

CiteerEr zijn een aantal leucistische/albino T.Marmoratusen in Duitsland in omloop..
Ook leucistische of albino T. cristatus en S.s.terrestris...

Citaat van: naeff002 op januari 06, 2011, 11:45:11 PM
dat is ook wel logisch dat daar alleen wildkleur uitkomt. Die is immers dominat tegen over de lichtere vorm. Maar de nakomelingen kunnen onderling wel weer lichte dieren krijgen.

Daar ben je verkeerd in Kevin. Als je een heterozygoot/homozygoot dier op een normaal dier zet, is het normaal dat er enkel wildkleur uitkomt omdat wildkleur dominant is. Als je 2 HET's op elkaar zet, krijg je normaal een legsel met 1/8 (of 1/16??) homozygoten

Steven DC

Gerrit Krips

Volgens mij zit er in de discussie over kleurafwijkingen nog steeds iets niet goed.
Homozygote wildkleur dieren (KK) die kruisen met bv. albino of leucistische dieren (kk) geven 100% heterozygote Kk-dieren (wildkleur is hier dan dominant). Wanneer deze heterozygoten met een albino of leucist worden gekruist, zou de kans op albino of leucistische nakomelingen 50% zijn...als het tenminste zo simpel was en het kenmerk berustte op één enkel gen. Kennelijk is dat hier niet het geval. De door Steven genoemde kans van 1/8 of 1/16 zou het meespelen van een 2e gen impliceren – een reële mogelijkheid.
'Demping' van kleuren door andere genen blijft ook altijd van invloed.

naeff002

Citaat van: naeff002 op januari 06, 2011, 11:45:11 PM

Daar ben je verkeerd in Kevin. Als je een heterozygoot/homozygoot dier op een normaal dier zet, is het normaal dat er enkel wildkleur uitkomt omdat wildkleur dominant is. Als je 2 HET's op elkaar zet, krijg je normaal een legsel met 1/8 (of 1/16??) homozygoten
[/quote]

Als je een homozygoot dier donker en een homozygoot licht met elkaar kruist krijg je enkel heterozygoot donkere dieren. Als je die onderling kruist heb je dus 25% licht, 50% heterozygoot donker en 25% homozygoot donker. Dat is precies wat ik zeg.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus