Funky Cynops met kleurafwijking

A34

Best ingewikkeld allemaal, maar interessant!  Ik heb nu axo larven uit het zelvde legsel waarvan wildkleur maar ook wit(met wat spikkeltjes). De moeder is wildkleur. Ik neem aan dat de vader dan albino moet zijn , niet? ???

Steven DC

Neen Jeroen, dat wil niet zeggen dat de vader albino is, tenzij die lichte dieren albino's zijn... Maar dan moet de moeder dit gen ook dragen.

even proberen uit te leggen:

Je hebt homozygoot en heterozygoot

Homozygoot wil zeggen: dier draagt het gen en dit uit zich ook in de lichamelijke kenmerken
Heterozygoot wil zeggen: dier draagt het gen, maar er zijn geen lichamelijke kenmerken

stel: A = kleur wildkleur (wildkleur is altijd dominant);
B= Homozygoot albino (dier is dus albino)

Om een bepaalde bv albino te verkrijgen moet het dier de 2 dezelfde genen hebben.

Dus: AA = wildkleur; AB = wildkleur heterozygoot albino; BB= Albino

Als je dus een wildkleur op een albino zet dan worden alle jongen wildkleur hererozygoot voor albino (AB)
Zet je die nakweek weer op elkaar dan krijg je AB x AB = 25% AB, 25% BA, 25% AA en 25% BB dus: 25% pure wildkleur, 50% heterozygote dieren en 25% albino's. Je hebt dus uiterlijk 75% normaal ogende dieren en 25% albino.

Dit geldt enkel als er 1 enkel afwijkend gen is. Als er meerdere afwijkende genen zijn, zijn uitkomsten iets complexer.

Ik hoop dat het een beetje verstaanbaar is... :)

A34

Jawel, Ik heb er even op moete nadenken.

Dus menging in kleuren in een de zelvde legsel is vrij normaal. Tenzij Moeder en vader beide a/a , a/b of bb gen hebben. Dus vader is vrijwel niet zomaar te voorspellen in mijn geval. Maar in feite als je 2 albinos heb kun je altijd nog wildkleur krijgen. :)

In het wild kwamen dacht ik alleen wildkeur voor. Dus bij albino,s hebben ze in feite het A gen op een of andere manier moete kunnen weghalen of vervangen?

Steven ik hoop dat ik er niet teveel naast zit.:) Van een hovenier moet je niet teveel verwachten op dit gebied. :D Bedankt voor je inlichting!

stijnzeger

Leuke discussie, maar jullie spreken over genen, maar bedoelen we hier niet chromosomen mee??? Naar mijn weten krijg je van een vader en van een moeder elk 1 chromosoom en bepaalt dit bijvoorbeeld de kleur van de ogen van een kind. Bruin is dominant over blauw en als 1 van de 2 ouders dus bruine ogen heeft en er toch kinderen komen met blauwe ogen dan is de drager met de bruine ogen een heterozygoot die z'n "blauwe" chromosoom aan het kind heeft doorgegeven. En uiteraard is de blauwe ogen drager een homozygoot en kan alleen maar een van de "blauwe"" chromosoom meegeven. Resultaat een kind met blauwe ogen en een homozygoot. Hoop dat deze redenatie klopt!!!!!!!!!!!!!!!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Steven DC

Citaat van: stijnzeger op januari 08, 2011, 09:35:38 AM
Leuke discussie, maar jullie spreken over genen, maar bedoelen we hier niet chromosomen mee???
Hmm, zo ver weet ik het niet zeker. Ik dacht dat 1 chromosoom meerdere genen bevatte, maar ik heb me er nog niet zo ver in verdiept...

Monique

Genen liggen op chromosomen en de vorm van een gen noemt men een allel: gelijke allelen zijn homozygoot en niet gelijke heterozygoot.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

A34

Ik heb nog eens het artiekel op http://www.axolotl.org/genetics.htm goed doorgelezen. Hier uit blijkt dat ik maar 1 echte albino heb (van zelf sprekend ook eigenlijk met witte ogen) en de rest leucistic. Dit word hier ook heel vaak door elkaar gegooid. Het zelvde geld voor wildkleur en melanoid. Mijn axos wildkleur neigen naar melanoid, maar deze hebben geen geel op hun huid. Maar ook omdat de ogen een gloed om de pupil hebben, zijn het wildkleur.

Steven DC

Citaat van: Jeroen op januari 08, 2011, 10:37:29 AM
Ik heb nog eens het artiekel op http://www.axolotl.org/genetics.htm goed doorgelezen. Hier uit blijkt dat ik maar 1 echte albino heb (van zelf sprekend ook eigenlijk met witte ogen) en de rest leucistic. Dit word hier ook heel vaak door elkaar gegooid. Het zelvde geld voor wildkleur en melanoid. Mijn axos wildkleur neigen naar melanoid, maar deze hebben geen geel op hun huid. Maar ook omdat de ogen een gloed om de pupil hebben, zijn het wildkleur.

Je zal waarschijnlijk wel rode ogen bedoelen :) Als je zeker wil weten of iets echt genetisch is, kan je dit achterhalen door de nakweek met elkaar te kruisen.

A34

Citaat van: Steven De Craene op januari 08, 2011, 05:23:33 PM
Citaat van: Jeroen op januari 08, 2011, 10:37:29 AM

Je zal waarschijnlijk wel rode ogen bedoelen :)

Nee echt de zelvde kleur als haar eigen kleur. Hier heb ik een foto van haar. Alleen dit diertje blijft mooi bij mij. Ik heb er een speciale band mee. :D I http://www.salamanders.nl/forum/salamanders-en-bijbehorende-aangeboden/5-albino-axolotls-ambystoma-mexicanum-te-koop

Steven DC

Citaat van: Monique op januari 08, 2011, 10:27:05 AM
Genen liggen op chromosomen en de vorm van een gen noemt men een allel: gelijke allelen zijn homozygoot en niet gelijke heterozygoot.

Monique blijkt in elk geval zeer goed op de hoogte te zijn ivm de hele genetica. Dus misschien dat monique het allemaal best kan uitleggen ;)

Monique

ahum, dan moet ik mij er wel in verdiepen. Wat ik heb is een restje basiskennis genetica omdat ik in een ver verleden de opleiding voor keurmeester van katten heb gedaan.
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Jeroen hoe weet je dan of je niet de axanthic albino homozygoot voor het albino gen en het axanthic gen (a/a and ax/ax), hebt? Of de witte albino homozygoot for "d" and "a" (d/d and a/a) Of de melanoid albino  is homozygoot for "m" en "a" (m/m a/a). Ik vind soms de uiterlijke kenmerken moeilijk te herkennen ( de witte albino heeft een glans op de hoofdtakken van de kieuwen, ik moest drie keer kijken maar ben ook kippig ;D)
Ik weet wel dat mijn gele albino net een toverbal was. Eerst heel erg geel, en nu gewoon roze.
Monique

Ambystoma tigrinum 1.3.0
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

A34

Dat weet ik dus niet. Ik denk dat ze nog te jong is om dit al vast te stellen. Maar omdat de rest van het nest Leucistic zijn en de albino ook wel een beetje de zelvde kleur huid heeft denk ik aan white albino.  Zoals het daar staat, als ze niet veranderd naar geel dan moet het wel white zijn. Maar dit maak me ook niet zoveel uit. Het is wel een albino toch? Het gekke is wel. Als larf was ze wit met gele vlekken. Dit is naderhand net zoals bij jou eruit gegroeid.

Roy van Grunsven

Een gele albino klinkt als een contradictie, een witte albino als een pleonasme.

Steven DC

Citaat van: Roy van Grunsven op januari 10, 2011, 04:13:20 PM
Een gele albino klinkt als een contradictie, een witte albino als een pleonasme.

Klinkt interessant! Zo je dat nog eens willen herhalen? Maar dan in het nederlands aub? :D